Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

20 Tips mudah bersalin! Amalan ibu ini bantu balik hospital awal

Assalamualaikum Wrmbth & Salam sejahtera. Tahniah kerana dah hampir bersalin
.
Mesti berdebar debar hati tu kan.
.
Sebab itu kalau boleh kita nak tips & petua untuk mudah bersalin.
.
Amalan mudah bersalin. Boleh balik hospital awal
Detik paling gembira. Dapat balik hospital awal! Terbaik
.
Samada menurut islam tradisional dan moden. Selepas tanda awal untuk bersalin sudah pun banyak, perlu buat persiapan rapi
.
Supaya pengalaman berpantang kita lebih indah dan lancar. 
.
Hari ini Maznee nak kongsi amalan mudah bersalin
.
Semoga bermanfaat

20 Amalan ibu ini bantu mudah bersalin & Balik Hospital awal

Artikel mudah bersalin ini terdiri dari 6 bahagian. Klik pilihan anda sekarang untuk terus melompat ke bahagian tersebut. No 4 PALING BEST!
rahsia mudah bersalin untuk ibu mengandung
Menghitung waktu untuk bersalin? Banyak petua dan ilmu mudah bersalin untuk di amalkan
.
Sub 1: 

Pengalaman Bersalin Kita Sangat Di Pengaruhi Oleh 3 Perkara Di Bawah :

  1. Samada anda pernah bersalin sebelum ini
  2. Bagaimana anda melihat dan bertindak balas terhadap kesakitan
  3. bagaimana persediaan anda untuk menghadapi kelahiran.
Ramai ibu lebih gemar bersalin normal berbanding pembedahan. Persediaan awal mampu memudahkan kelahiran.
.
Terutamanya jika berlaku perkara luar kawalan
.
.

Surah Dan Ayat Al Quran Untuk Mudah Bersalin

Di dalam Al Quran, ada banyak doa dan juga hikmah yang dapat di amalkan oleh ibu hamil.
.
Maznee pernah bersalin di satu hospital swasta yang menerapkan amalan islam
.
Doa doa & surah untuk bersalin ini ada ditulis di bilik melahirkan bayi
.
surah al quran untuk mudah bersalin

.
Bersalin memerlukan persediaan rohani dan jasmani. 
.
Persediaan jasmani / fizikal seperti senaman dan menyediakan produk bersalin lengkap untuk kelahiran normal dan pembedahan.
.
Memang banyak perubahan badan di alami ibu mengandung. Zat yang di ambil mesti mencukupi. Banyak rambut gugur adalah satu tanda kekurangan nutrien
.
Persediaan rohani / spiritual pula dengan doa dan amalan sunat yang lain.
.
Insyaallah, amalan doa di bawah ini akan menguatkan jiwa dan rohani ibu agar mudah bersalin.
  1. Surah Al-Fatihah   untuk terang hati dan kuat ingatan.
  2. Surah Maryam   Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
  3. Surah Luqman   Untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa.
  4. Surah Yusuf   Untuk memperolehi anak cantik rupa dan cantik akhlak.
  5. Surah Hujurat   Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.
  6. Surah Yaasin   Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
  7. Surah At-Taubah   Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.
  8. Surah An-Nahl   Untuk melahir anak yang berdisiplin.
.

Senaman Ibu Mengandung Untuk Mudah Bersalin

senaman ibu mengandung mudah bersalin
Mengandung tidak menghalang kita dari bersenam. Baik untuk ibu dan anak dalam kandungan
  •  1. Senaman Kemut AKA Kegel
Senaman ini membantu melatih otot vagina lebih kenyal.
.
Faedahnya ialah membantu menambahkan keintiman hubungan suami isteri.
.
senaman kemutan mudah bersalin
Senaman melatih otot pelvik menguatkan otot vagina
.
Senaman ini juga membuat otot mampu mengembang dengan  lebih baik semasa proses kelahiran bayi.
.
Apa yang menarik dengan senaman ini ialah ia boleh dilakukan di mana-mana saja. 

.
Antara cara paling mudah untuk melakukan senaman kegel adalah dengan menahan air kencing separuh jalan.

.
Kira tempoh menahan dan kemudian melepaskan baki.

.
Senaman ini amat bagus untuk lelaki dan wanita. Jika di lihat sekarang, ramai suamidi serang kanser prostat.

.
Insyaallah, dengan melazimi senaman ini dapat mengurangkan risiko.

  •  2. Tailor Sitting
Kebaikannya

Posisi ini dapat meregangkan otot di paha dan pelvis.
.
senaman tailor sitting mudah bersalin
Inilah posisi senaman tailor sitting. Mudah di lakukan bukan?
.
Senaman ini membantu memperbaiki postur badan.
.
Pada masa yang sama melembutkan sendi pelvic dan melancarkan peredaran darah ke bahagian bawah badan.
.

Cara Melakukannya (Rujuk Gambar Diatas) :

Duduk di atas lantai dengan belakang badan anda tegak.
.
Temukan tapak kaki, pastikan lutut anda mencecah lantai. Anda akan terasa regangan pada bahagian dalam paha.

.
Lakukan senaman ini setiap kali anda duduk di lantai.

.
Jika sukar untuk duduk dalam posisi ini, sandar pada dinding dan alas setiap paha anda dengan bantal/kusyen. 
.
  • 3. Pelvic rock
Kebaikannya:

Dapat meregangkan otot-otot di bahagian bawah belakang dapat mengurangkan sakit belakang.
.
senaman pelvic rocking
Senaman Pelvic Rocking Posisi 1

senaman pelvic rocking
Senaman Pelvic Rocking Posisi 2
.
Cara Melakukan

Posisi diri anda dalam keadaan seperti merangkak (Posisi 1). Perut/belakang rata. 
.
senaman pelvic rocking

senaman pelvic rocking

.
Naikkan perut/belakang anda. 
.
Tunggu beberapa saat. Rehatkan perut anda semula, ratakan kedudukan perut / belakang.
.
Ulang beberapa kali, sebaik-baiknya kali.
.
  •  4. Wall slide
Kebaikannya:
.
Mencangkung semasa hampir bersalin dapat membantu membuka laluan dengan lebih cepat.
.
senaman wall slide untuk ibu hamil
Inilah dia senaman wall slide
Tetapi ia agak meletihkan terutamanya tanpa latihan. Cuba senaman ini sebagai latihan.
.
Cara Melakukannya:

Berdiri dan sandar belakang anda pada dinding.
.
Kangkangkan sedikit kaki anggaran jarak bahu anda.
.
Turunkan badan anda ke bawah (slide down) sehingga anda dalam kedudukan seperti duduk di atas kerusi.

.
Tahan beberapa saat. Naik ke atas semula.
.
Ulangi beberapa kali sebaik-baiknya.
.
Anda juga boleh melakukan senaman ini tanpa dinding.
.
Insyaallah, senaman di atas akan membantu menguatkan otot dan melancarkan proses meneran.
.
teknik meneran semasa bersalin
Sokongan moral dari suami akan membantu memberi kekuatan kepada isteri semasa bersalin
.
Teknik meneran yang di sarankan oleh doktor ialah
  1. Baringkan badan sambil lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
  2. Kemudian angkat kepala sehingga tinggi dagu cecah dada.
  3. Halakan pandangan mata ke arah perut (Seeloknya tutup mata)
  4. Tangan pegang buku lali kaki
  5. Semasa meneran usah keluarkan suara.
  6. Semasa meneran elakkan mengangkat punggung.
  7. Baca bismillah atau banyakkan zikir seperti selawat
  8. Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan fokus meneran

Set Mengandung Shaklee bantu ibu hamil lebih sihat bertenaga! Nanti mudah bersalin

Semasa mengandung
.
Badan kita memerlukan lebih banyak khasiat. 
.
Kurang makan HB turun. Darah rendah. Boleh jadi kita akan hilang selera makan
.
Alahan jadi jadi teruk, apatah lagi sekiranya ada kencing manis
.
Lagilah penting untuk jaga nutrisi
.
Tak boleh makan manis sangat
.
Nanti gula naik
.
Jadi
.
Penting untuk jaga nutrisi
.
Sebab itu makanlah set mengandung shaklee & dapatkan dari pengedar Shaklee bertanggungjawab.
.
Supaya kita dapat panduan yang betul untuk makan
.
Barulah hasilnya dirasai
.
set mengandung kencing manis shaklee
Set mengandung shaklee
Penting sangat, Cara makan set mengandung shaklee jauh lebih penting
.
Daripada set vitamin ini sendiri. Sebab kalau salah makan
.
Tak dapat kebaikannya
.
Malah
.
Boleh bawa mudarat
.
Whatsap saja Maznee 019-2653791
.
Untuk dapatkan set mengandung shaklee 100% asli & panduan cara makan
.
Apa buktinya cara makan yang betul
.
Boleh bantu ibu hamil?
.
Ini contohnya

  • Pengalaman 2 ibu hamil kawal paras gula dalam darah  & HB rendah semasa mengandung dengan bantuan set hamil shaklee

Beberapa bulan lepas, Maznee dihubungi oleh seorang ibu. Kak Zah
.
Kak Zah ni ibu bekerja yang sibuk
.
Anak lasak 
.
Biasalah
.
Hero
.
Jadi bila usia dah meningkat &  hamil lagi
.
Tambah pula beban kerja di pejabat
.
Masa Kak Zah Whatsap Maznee
.
Ada masalah darah rendah. Dan juga ada kencing manis masa mengandung
.
Dah tak larat nak seimbangkan urusan pejabat & rumah
.
Nak bagi yang terbaik
.
set mengandung shaklee mudah bersalin
.
Satu perkara penting Maznee nak kongsi. Sebenarnya
.
Tak makan shaklee pun boleh je sihat
.
Betul
.
Asalkan kita pandai jaga makan
.
Dan amalkan cara hidup sihat. Tapi itulah kan
.
Langit tak selalu cerah. Kita ni dah lah sibuk di pejabat.
.
Balik rumah je anak anak dah berlari berkejaran 100 m acara pecut
.
Nampak pula rumah macam medan perang
.
Tak ke naik temperature kepala tu
.
Mendidih macam air masak
.
Kat dapur
.
Hehe
.
Mana lah sempat nak jaga kan
.
Sebab itu kita perlukan bantuan. Bantuan dari suplemen
.
Dan juga bantuan dari Maznee. Ehem ehem
.
Cara makan Maznee guide ok
.
Buka sekali dapat
.
Terus senyap
.
Tak 
.
Maznee guide sampai 
.
Sampai bila bila. Asalkan puan nak dengar
.
Maznee akan kongsi pengalaman. Asalkan makan ikut sukatan
.
Dan ikut keperluan. Tak ada masalah
.
Sedangkan
.
Makan nasi berlebihan pun boleh kena kencing manis kan?
.
Apa jadi lepas Maznee guide Kak Zah makan
.
Selepas fikir masak masak
.
Kak Zah setuju
.
Tempah awal bulan Mac. Maznee hantar terus sampai depan rumah di Klang

pengedar shaklee rantau panjang klang
.
Lepas beberapa hari
.
Satu ketika pada jam 2.22pm. Lepas Kak Zah makan lunch.
.
Hehe
.
Dah sendawa agaknya
.
Dapat berita gula dah turun. Tapi masih belum bawah 5.
.
Adjust lagi cara makan ikut jadual kerja Kak Zah
.
Dan kongsi beberapa tips
.
Esoknya Maznee "menyibuk" lagi
.
(Menyibuk macam ni tak apa. Allah sayang! Itqan dalam bekerja ok. Hehe)
.
cara makan kak zah
.
Esok tu gula turun lagi
.
Tambah semangat Kak Zah. Sebab belum buat lagi semua tips yang Maznee bagi
.
Nak di jadikan cerita
.
Atas sebab masing masing sibuk kerja. 
.
Ada 1 minggu lebih kami buat urusan masing masing
.
Lepas tu Maznee tanya khabar lagi
.
Jeng jeng jeng
.
Suspen
.
bacaan dah cantik
.
Dapat berita gembira tau
.
Dah 1 minggu bacaan gula cantik & mulus. Atas kad laporan tu
.
Dapat markah baik
.
Kalau kat sekolah dulu, tak adalah cikgu merotan kan
.
Hehe
.
Nak di jadikan cerita
.
Sampai lah ke tarikh akhir mengandung. Kami saling bertanya khabar
.
Bersalin pun akak ni pakai set bersalin shaklee
.
makan set berpantang pula
.
Selain kak Zah
.
Maznee bagi contoh kedua.
.
Kak Rohani ni lagi teruk kencing manis ketika hamil nya. Tinggi bacaan gulanya. Sampai 14. Siap kena cucuk insulin!
.
Tapi lepas makan dengan betul.
.
Dan ikut panduan diberikan Maznee
.
Gula turun ke 5.3.
.
Dan baru makan 1 minggu, pernah terturun sampai 2.8
.
Rendah sangat pun tak elok.
.
Nanti hypo (gula rendah dalam darah)
.
Dah tak payah suntik insulin
.

kak rohani makan set mengandung shaklee untuk kencing manis
Lega sangat hati Kak Rohani. Tak payah suntik insulin lagi

Sampai duduk wad sebab gula tinggi sangat

Sedangkan 1 minggu sebelum mula makan, kena insulin dos 14. Kita makan shaklee kena ada orang guide baru nampak hasil. Maznee boleh guide step by step

kak rohani ikut pandangan maznee untuk vitamin shaklee
Maznee bukan doktor & pakar pemakanan. Nasihat doktor kena ikut. Itu paling penting
 .
Sekali lagi Maznee nak kongsi
.
Kak Zah & Kak Rohani ni sihat bukan sebab makan Shaklee. Tapi sebab cara makannya betul
.
Dan badan cukup nutrien yang diperlukan untuk sihat
.
Boleh berfungsi dengan lebih baik
.
Kalau tak nak makan shaklee
.
Dan
.
Boleh amalkan makanan berkhasiat & sihat
.
Tak perlu lah makan Shaklee. Kecuali kalau sibuk & nak shortcut.
.
Dan malas nak pening kepala nak masak apa
.
Menu apa sesuai
.
Makanlah Shaklee dengan bimbingan Maznee
.
Kalau makan sendiri
.
Tak ada orang guide
.
Salah makan kita tanggung sendiri. Bahaya kan
.
Whatsap Maznee 019-2653791
.
Untuk dapatkan set mengandung shaklee & bantuan berterusan
.
Insyaallah satu set ini membantu membekalkan khasiat yang di dambakan badan kita & bayi semasa mengandung
.
Ini kerana nutrisi yang mencukupi dapat membantu mengawal paras gula &  mengurangkan risiko di atas.
.
Kita pun mesti nak yang terbaik kan?
.
KLIK SINI SEKARANG UNTUK KEMBALI KE MENU DI ATAS 
.
Sub 5: 

14 Makanan Yang Baik Supaya Mudah Bersalin

Bersalin adalah satu perjuangan. Memang banyak tenaga di gunakan.
.
makanan ibu hamil
.
Sebelum masuk ke bilik bersalin, alas perut dengan makanan yang membekalkan tenaga.
.
Memang benar, sakit bersalin akan membuatkan kita hilang selera makan.
.
Namun, amat penting supaya ibu mempunyai tenaga tambahan.
.
Atas sebab ini juga, ibu hamil sangat di galakkan makan produk suplemen untuk ibu mengandung.
.
Badan akan lebih bersedia untuk bersalin dan bertenaga. Insyaallah, kesannya dapat di rasa.
.

1. Air

Air yang cukup sangat penting semasa melahirkan anak.
.
Kekurangan air / Dehidrasi boleh membuat kontraksi yang dialami lebih menyakitkan. 
.
Cuba dan dapatkan air yang cukup sebelum bersalin

2. Jus buah

Jus buah bagus untuk di minum
.
Kerana ia kaya dengan tenaga
.
Tapi
.
Elakkan jus buah bancuh. 
.
Dapatkan jus yang lebih segar & baru dibuat.
.
Ada serat & bukan gula semata mata

3. Madu

Khasiat madu memang dah di ketahui ramai
.
Dan amalan minum madu adalah cara terbaik untuk mengekalkan gula darah & sebagai sumber tenaga kita.
.
Pastikan kita dapat sumber madu asli ya
.
Madu asli ada enzim semulajadi
.
Dan baik untuk badan
.
Madu tiruan pula
.
Banyak gula

4. Air kelapa

Air kelapa memang sedap diminum
.
Tapi, ibu yang akan bersalin boleh minum ke?
.
Boleh, rasanya yang lazat & penuh elektrolit semula jadi, akan membantu kita mengekalkan tenaga yang diperlukan untuk meneran

5. Smoothies

Alternatif yang baik kepada jus buah
.
Kerap buat air smoothies buah buahan segar di rumah menggunakan pengisar (blender)
.
Minuman buah segar ini membantu kita lebih cergas jika di takdirkan bersalin

6. Biskut kering

Makanan kering seperti biskut yang mudah dimakan & dibawa ke mana mana
.
Memang elok untuk di diambil ibu mengandung
.
Pastikan kita sentiasa bawa di dalam beg

7. Mentega kacang

Makanan yang kaya dengan protein ini bukan saja sedap
.
Rasanya yang lemak & masin memang menyelerakan
.
Tenaga yang di bekalkan juga sangat diperlukan 
.
Oleh ibu hamil yang akan bersalin

8. Buah-buahan segar & kering

Selain di buat jus & smoothies
.
Buah buahan juga sedap di makan segar
.
Buah segar seperti pisang & mangga mudah kaya dengan tenaga segera.
.
Kalau tak ada buah segar, buah kering pun bagus
.
Serat yang ada dalam buah buahan ini
.
Akan membantu kita lawas
.
Elakkan sembelit

9. Telur

Telur memang banyak khasiat
.
Dan ada banyak resepi mudah untuk dicuba
.
Telur rebus & goreng kaya dengan protein & semua khasiat yang diperlukan badan
.
Paling bagus. Mudah didapati

10. Yoghurt

Boleh cuba makan yogurt. Cuma pastikan kita tak ada lactose intolerance
.
Sakit perut memulas pula masa nak bersalin nanti

11. Sup Ayam atau Sup tulang

Sup ayam memang banyak khasiat
.
Sebab itu orang selesema & demam elok makan sup
.
Ibu yang hampir bersalin elok makan sup juga
.
Protein dari ayam akan membantu luka cepat sembuh

12. Bubur / Oat

Makanan berkhasiat yang akan meningkatkan hormon oksitosin
.
Bagus untuk membantu melahirkan anak.
makanan untuk mudah bersalin
Ada juga yang tidak sesuai diambil semasa mengandung
Dan yang terbaik, dengan set produk vitamin untuk ibu mengandung, kita sudah persiapkan diri lebih awal lagi untuk hari kelahiran.
.
Baik, antara makanan yang bagus di ambil untuk memudahkan bersalin
.

13. Kurma Makanan Terbaik

Dalam banyak banyak makanan. Makanan apa yang bagus untuk ibu bakal bersalin?
.
Jawapannya ada pada Surah Maryam
.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman
.

وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا

“Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu kearahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. 

Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah, ‘Sesungguhnya aku telah bernadzar berpuasa untuk Rabb Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini” (Maryam : 25-26)
Seperti di firmankan oleh Allah swt dalam ayat dari surah Maryam (Salah satu surah yang baik di baca oleh ibu hamil)
.
Kurma membekalkan semua zat dan mineral diperlukan badan kita untuk hidup.

.
Sumber tenaga segera. Tak perlu di proses badan. Serta merta penyerapan kerana gula kurma adalah gula ringkas.
.
Glukosa. Semasa artikel ini di tulis, banjir di pantai timur penghujung 2014 baru berlalu.
.
Dalam kesibukan kita mengirimkan biskut dan mee segera, antara perkara yang diminta adalah kurma.
.
Sebiji kurma sudah memberikan tenaga untuk bekerja. Amat di fahami keadaan ibu yang sedang sakit bersalin.
.
Dapatkan kurma bersama air zam zam. Semoga dapat membantu melancarkan proses kelahiran.
.
Khasiat kurma untuk ibu bakal bersalin ialah memudahkan proses bersalin dan mengurangkan kehilangan darah semasa bersalin. 
.
Begitu banyak khasiat buah ini. 
.

14. Minyak kelapa dara aka Virgin Coconut Oil

Masyarakat melayu di negara kita sudah pun mengetahui khasiat minyak kelapa dara.
.
Tidak khairanlah ia telah digunakan secara turun temurun lagi termasuklah untuk memudahkan proses kelahiran.
.
Antara ciri unik minyak kelapa dara ialah kemampuannya dengan izin Allah swt untuk melawan jangkitan kuman. 
.
Alhamdulillah, sekarang ini begitu mudah untuk mendapatkannya kerana ia telah dikomersilkan.
.

Cara menggunakan minyak VCO ini

  1. Diminum atau di makan (dalam bentuk kapsul)
  2. Di sapukan secara terus pada kulit bahagian perineum untuk mengelakkan koyakan semasa bersalin. 
Alhamdulillah, kita tamatkan di sini dahulu. 
.

Insyaallah akan di sambung di bahagian kedua.
.
.

Sub 5: 

Amalan untuk elak bayi baru lahir kena demam kuning!

Persediaan awal boleh jimatkan banyak masa & tenaga
.
Ada beberapa amalan yang boleh dilakukan
.
Semasa kita sedang hamil
.
Yang akan membantu
.
Kurangkan risiko anak yang lahir
.
Menghidap demam kuning yang teruk
.
Penat tau duduk lama lama di hospital. Cuba amalan ini ya

1. Buat ujian darah

Antara punca demam kuning yang teruk ialah
.
Darah anak kita tak sama jenis dengan ibunya
.
Contohnya ibu darah O. Anak pula darah AB
.
Macam tu lah
.
Jika ini berlaku
.
Sel darah merah anak kita akan pecah
.
Dan membebaskan bilirubin, sejenis bahan kimia yang dihasilkan oleh pecahan sel darah merah.
.
Kalau darah anak & ibu sama, pecahan masih berlaku
.
Tapi tak banyak lah
.
Andai darah ibu dan bayi  tak sama jenis
.
Banyak sel darah anak akan pecah lalu menghasilkan banyak bilirubin.
.
Sebab itu demam kuning tinggi
.
Buat pemeriksaan ujian darah lebih awal
.
Dan buat persediaan rapi
.

2. Cuba elakkan punca & penyakit yang menyebabkan kita bersalin awal

Ada banyak sebab kita boleh bersalin awal
.
Antaranya ialah

  • Kencing manis (Elakkan bayi besar sangat)
  • Darah tinggi
  • HB rendah
  • Tekanan & terlalu letih
Dan lain lain
.
Sebab itu penting untuk kita jaga makan
.
Makanan seimbang semasa hamil boleh elakkan banyak kesusahan
.
Boleh cuba set mengandung shaklee
.

3. Dapatkan pemeriksaan kehamilan berkala dari doktor

Dari pengalaman lepas, pemeriksaan doktor di hospital swasta & kerajaan
.
Ada kelebihan masing masing
.
Yang pasti
.
Ikut jadual tau
.
Jangan skip langsung
.
Pemeriksaan macam ini dapat kesan kencing manis, darah tinggi & lain lain lebih awal lagi
.

4. Amalkan pemakanan sihat semasa hamil

Bayi dalam rahim yang cukup khasiat akan lebih sihat
.
Dan matang. Kita juga dapat kurangkan risiko bersalin awal
.
Dan juga penyakit seperti darah tinggi & kencing manis
.
Makanan berkhasiat seperti brokoli, delima dan lain lain.
.

5. Amalkan penyusuan susu ibu

Susu ibu sangat bagus untuk bayi
.
Dan cairan emas ini akan bantu elakkan bayi kita kena demam kuning
.
Andai kata terkena juga, lebih cepat untuk sembuh
.
Tapi kan
.
Nak menyusu ibu bukan senang
.
Perlu ada persediaan. Nak cari ilmu, sediakan pam susu & kekuatan mental
.
Bantuan suami. Kalau kita bekerja, perlu fikir macam mana nak perah susu di pejabat
.
Jadi, buat persediaan awal
.


Set berpantang shaklee 2017
.
Jika anda mempunyai soalan tentang petua dan amalan mudah bersalin, insyaallah sekiranya mampu Mazni akan bantu anda. Boleh SMS/ Whatsap Mazni di

SMS / Whatsupp: 
019-2653791 
ID Shaklee: 
963860
Apa pendapat anda tentang artikel ini? Suarakan pandangan anda dibawah. Terima kasih banyak banyak ya

0 Response to "20 Tips mudah bersalin! Amalan ibu ini bantu balik hospital awal"

Catat Ulasan

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. 😉 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim 🌄