Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

Alahan mengandung semasa hamil! 26 Cara hilangkan mual teruk!

Tahniah buat puan kerana hamil
.
Kali ini Mazni sediakan 26 cara untuk atasi alahan mengandung. Dan juga set ibu mengandung shaklee. Insyaallah, akan bantu hamil dengan cergas bertenaga.
.

ibu mengandung gembira tanpa alahan
.
Artikel ini sangat bagus jika
  1. Puan alahan teruk semasa hamil
  2. Apa yang di makan keluar semula
  3. Berat badan semakin turun
  4. Risau Hb makin turun 
  5. Harap check up seterusnya HB naik
Puan sudah bersedia? Bagus, Jom mulakan

26 Cara Atasi Alahan Mengandung Teruk Semasa Hamil? No 9 Memang Epik

Artikel Alahan mengandung ini terdiri dari 11 bahagian. Klik pilihan Puan sekarang untuk terus MELOMPAT ke bahagian tersebut
  1. Punca
  2. Masa mula & berhenti
  3. Siapa berisiko?
  4. 26 Tips atasi alahan mengandung. Mudah & cepat berkesan!
  5. Alahan berbahaya untuk bayi?
  6. Kaitan alahan & anemia
  7. Kena alahan sepanjang kehamilan?
  8. Kenapa saya alah teruk?
  9. Vitamin yang bagus untuk alahan
  10. Suami boleh kena alahan hamil?
  11. Hyperemesis gravidarum (Alahan teruk)

Sub 1: Apakah punca loya & muntah semasa hamil?

punca loya mual semasa mengandung
.
Doktor sendiri masih belum pasti apa yang menyebabkan alahan mengandung
  • Deria bau yang semakin sensitif. Bau yang biasanya menyelerakan boleh menyebabkan rasa mual semasa hamil kerana hidung kita tersangat sensitif
  • Teori paling popular ialah alahan adalah reaksi badan terhadap hormon kehamilan (Hcg) yang dihasilkan dengan banyak pada trimester pertama & berkurangan pada trimester seterusnya
  • Ada ibu hamil yang merasakan perubahan pada perut mereka di awal mengandung. Terasa lebih sensitif
.
Tapi kan
.
Morning sickness atau alahan hamil ni dipercayai ada kebaikan
  • Ada kajian menunjukkan bahawa wanita dengan sedikit atau tidak ada alahan mengandung akan mempunyai risiko keguguran yang lebih tinggi.
  • Ibu hamil yang mengalami keguguran biasanya mempunyai tahap hormon kehamilan hCG yang lebih rendah.
  • Ada pendapat lain yang mengatakan alahan mengandung adalah cara badan menjaga ibu dari bahan yang boleh membahayakan janin yang sedang membesar di dalam rahim
Bersusah susah dulu
.
Bersenang senang kemudian. Susah trimester 1 saja kerana alahan
.
Dan bayi yang dikandung lebih sihat
.

Sub 2: Bila alahan hamil mula dialami & berhenti?

bila alahan mengandung mula & berhenti
.
Rasa loya & mual ini biasanya bermula seawal 4 hingga 6 minggu kehamilan
.
Dan rasa mual ini akan jadi semakin teruk bila usia kandungan meningkat di trimester 1
.
Seksanya masa ini kan
.
Tapi tak mengapa
.
Kira-kira 50% ibu hamil yang mengalami loya akan mula pulih menjelang minggu ke 14.
.

Sub 3: Adakah Semua Ibu Hamil Alah Semasa Mengandung?

alahan mengandung ibu jumpa doktor
.
Dari kajian yang dilakukan keatas 69 ibu hamil
.

Lebih 36 orang ibu hamil (Hampir 50%) mengalami alahan mengandung yang teruk sepanjang 3bulan pertama.

Berikut adalah pengalaman rakan rakan kita yang alah semasa hamil.

Alah 3 Bulan Pertama

 Alah Sampai nak bersalin

 Ibu ini sampai 7 bulan

Cepat muntah. Tak boleh bau busuk sikit pun

 Ibu ini Alah sampai berat turun mendadak. Dari 60kg Sampai 48kg

Apa yang di makan semua keluar semula


Memang teruk kena alahan ni, Penat.

Sebab nak makan pun tak lalu. Kerja pun selalu MC.

Produktiviti kerja pun terjejas.

Ramai ibu hamil dengan alahan teruk telah berjaya hamil dengan cergas. 

Dengan makanan yang halal, selamat dan mudah digunakan. Kesan dirasai sepantas 1 minggu 

(Seperti Puan Zuraini Di Bawah) 

.

Sub 9: 26 Tips kurangkan alahan semasa hamil. Cepat & mudah di amalkan untuk kekal bertenaga!

Selepas kita kesan banyak tanda awal kehamilan
.
Dan disahkan mengandung.
.
Masa untuk bersedia
.
Cuba tips ini
tips atasi alahan mengandung

 1. Tidak tergesa-gesa ketika bangun dari tidur.

Sebaliknya baring dahulu beberapa minit. 
.
Relakskan diri Puan dan berikan badan Puan masa untuk bersedia menghadapi hari baru. 
.
Bangun perlahan-lahan dan duduk seketika sebelum berdiri.

2. Simpan snek ringan

Makanan seperti biskut tawar di sebelah katil dan makan sejurus bangun dari katil. 
.
Ini akan membantu menyerap asid perut.
.
Selain itu
.
Dapat juga menstabilkan paras gula dalam darah

3. Elakkan minum air semasa perut kosong ketika bangun dari tidur. 

Minum air hanya setelah Puan menjamah sedikit snek ringan. 
.
Minum air semasa perut kosong boleh mencetuskan rasa loya/muntah.
.
Dan elakkan juga makan bersulam air
.
Kenapa?
.
Perut yang penuh dapat menyebabkan rasa loya &mual
.
Jadi sentiasa minum air sedikit demi sedikit sepanjang hari
.
Dan setengah jam sebelum makan.
.
Sangatt penting untuk kita dapatkan air yang cukup
.
Supaya tak mengalami dehirasi
.
Dengan berbuat begini
.
Kita akan sediakan ruang yang cukup untuk makanan. 
.

4. Mengambil suplemen / Makanan Tambahan

Ambil vitamin pranatal Puan selepas makan atau sebelum tidur.
.
Badan kita akan lebih sihat & kebal melawan jangkitan kuman. Jadi tak perlu risau sangat tentang keputihan semasa mengandung
.
Selain itu
.
Ada suplemen yang bagus untuk kurangkan loya
.
Badan kita perlukan khasiat yang banyak untuk kekal sihat
.
Zaman moden ni ramai wanita yang stress

Banyak tanggungjawab.
.
Tapi
.
Bila sibuk
.
Kita lupa jaga makan
.
Makanan yang berkhasiat akan kuatkan imuniti badan
.
Dan bantu kurangkan keputihan semasa hamil.
.
Ini masanya kita ambil suplemen

.
Dan PENTING
.
Makan suplemen tu tak membawa erti
.
Kalau cara makan salah.
.
Jadi pastikan cara makan betul
.
Macam mana tu?
.
Kalau contohnya, kita nak makan set mengandung shaklee
.
Dapatkan bantuan dari pengedar shaklee yang betul
.
Ini contoh perbezaan ketara
.
Pengambilan suplemen dengan cara yang betul
.
Pada kesihatan ibu & bayi
.
Beberapa bulan lepas, Maznee dihubungi oleh seorang ibu. Kak Zah. Tarikh 18 feb 2017
.
Kak Zah ni ibu bekerja yang sibuk
.
Anak lasak 
.
Biasalah
.
Hero
.
Hehe.
.
Jadi bila usia dah meningkat, dan mengandung lagi
.
Bekerja pulak tu
.
Masa Kak Zah Whatsap Maznee
.
Ada masalah darah rendah. Dan juga ada kencing manis masa mengandung
.
Jadi apa lagi
.
Nak bagi yang terbaik
.
Dapat no Maznee. Whatsap saja. 
.
cara makan suplemen yang betul untuk ibu hamil
.
Sekali lagi Maznee nak kongsi. Sebenarnya
.
Tak makan shaklee pun boleh je sihat
.
Betul
.
Asalkan kita pandai jaga makan
.
Dan amalkan cara hidup sihat. Tapi itulah kan
.
Langit tak selalu cerah. Kita ni dah lah sibuk di pejabat.
.
Balik rumah je anak anak dah berlari berkejaran 100 m acara pecut
.
Nampak pula rumah macam medan perang
.
Tak ke naik temperature kepala tu
.
Mendidih macam air masak
.
Kat dapur
.
Hehe
.
Mana lah sempat nak jaga kan
.
Sebab itu kita perlukan bantuan. Bantuan dari suplemen
.
Dan juga bantuan dari Maznee. Ehem ehem
.
Cara makan Maznee guide ok
.
Buka sekali dapat
.
Terus senyap
.
Tak 
.
Maznee akan guide 
.
Sampai bila bila. Asalkan puan nak dengar
.
Maznee akan kongsi pengalaman untuk makan ikut sukatan
.
Dan ikut keperluan badan kita
.
Sedangkan
.
Makan nasi berlebihan pun boleh kena kencing manis kan?
.
Apa jadi lepas Maznee guide Kak Zah makan
.
Selepas fikir masak masak
.
Kak Zah setuju
.
Tempah awal bulan Mac. Maznee hantar terus sampai depan rumah di Klang

kepentingan cara makan suplemen yang betul
.
Lepas beberapa hari
.
Satu ketika pada jam 2.22pm. Lepas Kak Zah makan lunch.
.
Dah sendawa agaknya
.
Dapat berita gula dah turun. Tapi masih belum bawah 5.
.
Adjust lagi cara makan ikut jadual kerja Kak Zah
.
Dan kongsi beberapa tips
.
Esoknya Maznee "menyibuk" lagi
.
Tanya khabar
.
cara makan kak zah
.
Esok tu gula turun lagi
.
Tambah semangat Kak Zah. Sebab belum buat lagi semua tips yang Maznee bagi
.
Dan akhirnya
.
Selepas 1 minggu
.
Maznee tanya khabar lagi
.
Jeng jeng jeng
.
Suspen
.
bacaan dah cantik
.
Dapat berita gembira tau
.
Dah 1 minggu bacaan gula cantik & mulus. 
.
Doktor pun tak pernah suntuk insulin
.
Sebab gula dah cantik
.
Berkat jaga nutrisi
.
Best kan
.
Nak di jadikan cerita
.
Sampai lah ke tarikh akhir mengandung. Kami saling bertanya khabar
.
Bersalin pun akak ni pakai set bersalin shaklee
.
makan set berpantang pula
.
Sekali lagi Maznee nak kongsi
.
Kak Zah ni sihat bukan sebab makan Shaklee. Tapi sebab cara makannya betul
.
Dan badan cukup nutrien yang diperlukan untuk sihat
.
Boleh berfungsi dengan lebih baik
.
Kalau tak nak makan shaklee
.
Dan
.
Boleh amalkan makanan berkhasiat & sihat
.
Tak perlu lah makan Shaklee. Kecuali kalau sibuk & nak shortcut.
.
Dan malas nak pening kepala nak masak apa
.
Menu apa sesuai
.
Makanlah Shaklee dengan bimbingan Maznee
.
Kalau makan sendiri
.
Tak ada orang guide
.
Salah makan kita tanggung sendiri. Bahaya kan
.
Whatsap Maznee 019-2653791
.
Untuk dapatkan set mengandung shaklee & bantuan berterusan
.
Insyaallah satu set ini membantu membekalkan khasiat yang di dambakan badan kita & bayi semasa mengandung
.
Ini kerana nutrisi seimbang akan kuatkan badan
.
Lawan penyakit yang menyerang
.
Samalah dengan keputihan
.
Kalau badan kuat
.
Terkawal

Kita pun mesti nak yang terbaik kan?

5. Elakkan berbaring selepas makan 

Ok, amalan ini memang sangat tidak elok di lakukan (Walaupun Puan tidak hamil).
.
Terutama mengiring di atas rusuk kiri kerana ia melambatkan proses pencernaan.

6. Elakkan dari bau yang membuat rasa mual

Jauhkan dari bau-bauan/makanan  yang boleh merangsang rasa loya.

.
Ada sesetengah orang, bau nasi hampir masak membuatkan dia rasa mual. 
.
Ada yang bau suami pun tak boleh, rasa nak muntah. 
.
Macam-macam kerenah yang saya pernah dengar. 

7. Makan makanan yang telah suam.

Bagi ibu hamil, lebih sesuai untuk makan pada suhu bilik kerana makanan yang panas mempunyai aroma yang lebih kuat.
.
Bau yang kuat boleh mendatangkan loya pada ibu yang sensitif deria baunya.
.
Dan kalau boleh
.
Biarlah orang lain yang masak di rumah.
.
Masa inilah suami nak tunjukkan bakat memasak.
.
Cuma pastikan suami basuh betul betul sayur & bahan mentah
.
Kebersihan dalam penyediaan makan penting
.
Untuk mengelakkan bakteria seperti ecoli, toxoplasmosis,  lysteria & salmonela dari mencemari makanan
.
Makanan seperti ikan tuna kaya dengan omega 3. Cara penyediaan mesti betul supaya khasiat terpelihara
.
Kalau kita nak dapatkan asid lemak omega 3 yang cukup, boleh makan omegaguard shaklee semasa hamil
.
Senang
.
Tak ada bau hanyir ikan
.
Faham faham jelah. Kalau tak biasa masak, ikan goreng pun bau hanyir.
.
Bau memasak boleh menyebabkan kita berasa mual.
.
Jadi kalau kita masak di trimester 1
.
Mudah muntah
.
Tak ada masalah nak masak kalau alahan dah hilang

8. Elakkan makan makanan yang pedas dan bergoreng

Elakkan makanan yang berlemak, berempah, berasid atau bergoreng kerana ia sukar dihadam dan boleh mengganggu perut.
.
Makanan yang bergoreng, berlemak dan pedas dapat membuatkan Puan rasa loya dan mual. 
.
Puan rasa nak muntah. Elakkan lah.
.
Bukankah mencegah itu lebih baik daripada berubat.

9. Makan pisang diantara waktu makan boleh mengekalkan kadar gula dalam darah.

Mengurangkan rasa mual/muntah serta mengurangkan simptom pedih hulu hati.

10. Makan benda masam

Makanan yang masam boleh mengurangkan rasa loya.
.
Namun bagi yang mengalami masalah gastrik, boleh juga menggantikannya dengan halwa halia/gula-gula.
.
Ini memang sinonim dengan ibu hamil. 
.
Mengandung dan makan benda masam memang bersahabat baik. 
.
Namun, saya bukan jenis yang suka makan asam dan benda-benda masam. 
.
Saya makan juga ketika mengalami alahan. 
.
Ianya memang berkesan. 

11. Makan atau minum makanan/minuman berhalia untuk melegakan kembung perut. 

Walau bagaimanapun, halia perlu digunakan dalam kuantiti yang sederhana dan dengan berhati-hati.
.
Ini kerana dos yang telalu tinggi boleh mencetus penghasilan jus gastrik.

12. Makan kerap dalam kuantiti yang sedikit

Makan kerap. 
.
Makan sedikit tetapi kerap iaitu diantara 6-8 kali sehari (termasuk makanan berat, makanan ringan, buah-buahan dan sayuran). 
.
Bila Puan lapar, makan sahaja. 
.
Tak perlu nak tunggu masa lunch, baru nak makan. 
.
Bawa makanan yang senang dibawa seperi biskut dan roti bersama Puan. 
.
Pastikan makanan yang diambil mengandungi zat besi yang mencukupi untuk mengelakkan hb darah turun semasa hamil.
.
Cuba makan setiap 2-3 jam untuk memastikan perut Puan tidak kosong.

13. Ambil makanan berprotein, Vitamin B6 (piridoksina) atau multivitamin kehamilan 

Memang ada perbezaan makan suplemen semasa hamil.
.
Vitamin seperti B6 boleh mengurangkan mabuk kehamilan. 
.
Jika kita mengambil vitamin semasa kehamilan, kemungkinan kurang mengalami simptom yang teruk.
.
Periksa dengan doktor kita sebelum mengambil sebarang makanan tambahan semasa kehamilan.
.
Makanan yang tinggi protein & yang kaya dengan vitamin B6, seperti kacang, pisang & sebagainya
.
Ikan adalah sumber protein yang bagus. Kita perlukan asid amino semasa hamil
.
Dan badan kita tidak dapat menghasilkan 9 jenis protein yang diperlukan badan.
.
Terutama semasa hamil
.
Sebab itu bagus untuk kita makan ESP Shaklee semasa mengandung.
.
Dalam setin ESP Shaklee, ada 9 protein penting ini.
.
Tak payah pening pening
.
Cuba tau. Whatsap Maznee 019-2653791 untuk bertanya tentang ESP shaklee

14. Elakkan makan bersulam air

Menurut islam, minum dan makan berelang seli tidak digalakkan.
.
Ini kerana ia boleh menjejaskan proses penghadaman.

15. Rancang Jadual Pengambilan Air

Cuba minum diantara waktu makan terutamanya jika Puan rasa sukar untuk minum tanpa muntah semula. 

16. Banyakkan minum air kosong

Pastikan Puan minum dengan kerap namun jangan minum terlalu banyak pada satu-satu masa sehingga boleh menyebabkan Puan kenyang. 
.
Cuba hisap kiub ais/ais krim buah-buahan jika Puan loya.
.
Disebabkan Puan selalu muntah, bendalir dalam badan berkurang. 
.
Jadi, kerap minum air kosong supaya badan Puan tidak dehidrasi. 
.
Air kosong juga dapat memberi kesegaran kepada badan Puan.

17. Minum air kosong secukupnya

Ini bagi mengelakkan dehidrasi serta jangkitan bakteria H.pylori.
.
Puan juga disarankan minum minuman susu kultur yang mengandungi bacteria baik (Lactobacillus).
.
Atau 
.
Makan yogurt untuk mengurangkan simptom morning sickness akibat bakteria ini.

18. Cuba terapi semulajadi. 

Aromaterapi (minyak limau nipis, lemon atau sitrus) atau rawatan alternatif homeopati boleh membantu Puan
.
Tetapi jumpalah pengamal yang berpengalaman dalam merawat wanita hamil.

19. Memakai gelang tangan acupressure atau mabuk laut. 

Ia boleh didapati di farmasi dan kedai makanan kesihatan.
.
Dan 
.
Boleh mengurangkan loya &  muntah bagi sesetengah wanita.

20. Buat urutan refleksologi

Tekanan acupressure pada titik yang berkaitan loya/muntah.

21. Pakai pakaian yang longgar dan selesa. 

Ini disebabkan perubahan hormon  wanita hamil menyebabkan badan berasa panas.
.
Dan ini boleh mencetus perut Puan mual. 
.
Dalam masa yang sama, elakkan pergi tempat yang hangat dan penuh sesak.

22. Rehat & Berada dalam keadaan selesa

Ambil masa rehat dari bekerja jika perlu. 
.
Tekanan dan keletihan boleh membuatkan mabuk kehamilan lebih teruk.
.
Pastikan persekitaran Puan selesa. 
.
Udara yang bersih. 
.
Pakaian yang selesa. 
.
Puan akan rasa lebih tenang dalam keadaan yang selesa. 
.
Tak usahlah ke tempat-tempat yang sesak, panas dan tidak bersih. 
.
Ini boleh menambahkan rasa mual Puan.

23. Dapatkan khidmat doktor sekiranya keadaan Puan bertambah teruk.

.

24. Kurangkan aktiviti yang menambah rasa mual

Contohnya jika Puan menonton televisyen menyebabkan Puan rasa mual. 
.
Puan tak perlu tonton televisyen. 
.
Kurangkan aktiviti tersebut.

25. Elakkan perut kosong

Bangun awal pagi, terus makan biskut atau roti. Ini memang dapat mengurangkan rasa mual. 
.
Bila perut kosong dan berangin, mulalah ‘ombak’ mual akan datang. 
.
Jadi, jangan biarkan perut Puan kosong. 
.
Makan sebijik tamar setiap pagi pun bagus.
.
Dapat memberi tenaga segera kepada kita.

26. Makan buah-buahan

Ada petua orang tua mengatakan memakan epal hijau dapat mengurang rasa mual. 
.
Puan mungkin boleh cuba.
Tapi jangan makan berlebih lebihan ya
.
Sebab ada buah yang tinggi kandungan gula. Makan sikit tak apa. Banyak khasiat. Makan berlebihan boleh kena kencing manis semasa mengandung
.
Nanti nak elak alahan. Kena pula kencing manis
.
Kena perhatikan paras gula darah setiap hari
.
Makin penat jadinya
.
Para suami seharusnya banyak bersabar dan memahami keadaan isteri ketika hamil. 
.
Fahamilah keadaan mereka yang sedang mengandungkan anak. 
.
Isteri sangat memerlukan perhatian dan sokongan suami semasa hamil. 
.
Jangan suami pulak yang loya dan muntah. Terbalik kot! ๐Ÿ˜‰
.

Sub 5: Adakah alahan mengandung / morning sickness berbahaya pada bayi dalam rahim?

bahaya alahan mengandung kepada ibu hamil
Rasa mual & loya yang tidak akan memudaratkan bayi kita.

.

Tapi

.

Pastikan kita minum cukup air

.

Supaya badan tidak mengalami dehidrasi.

.

Dan pastikan sedaya upaya untuk makan makanan yang berkhasiat.

.

Supaya kita ada tenaga semasa hamil

.

Kalau teruk sangat muntah

.

Sampai apa yang dimakan semuanya keluar

.
Usahakan untuk ambil makanan tambahan seperti set mengandung shaklee untuk memastikan kita mendapat nutrien yang diperlukan.
.
Kalau kita tak berusaha untuk cukupkan khasiat
.
Dan berterusan muntah, ini kesan buruknya
  • Risiko kelahiran awal
  • Berat lahir rendah
  • Saiz bayi baru lahir yang kecil

Sub 7: Kaitan alahan hamil dengan HB rendah & anemia

hb rendah semasa mengandung & tekanan darah
.
Semasa kita mengandung, jumlah darah dalam badan meningkat sekitar 20-30 peratus
.
Dan ini menyebabkan kita perlu makan lebih makanan yang kaya zat besi dan vitamin
.
Supaya badan boleh membuat hemoglobin. 
.
Hemoglobin (HB) adalah protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke sel lain di dalam badan Puan.
.
Vitalea shaklee kaya dengan zat besi, vitamin & mineral lain yang diperlukan badan untuk sihat.
.
Makan 1 bj vitalea shaklee semasa mengandung sehari untuk pastikan badan kita cukup khasiat ni
.
Antara perkara penting yang doktor mesti periksa semasa mengandung ialah bacaan HB darah.
.
Kalau rendah sangat boleh kena anemia
.
Atau dikenali darah rendah
.
Tu yang tak pucat je muka
.
Lesu tak bermaya
.
Anemia ni bahaya untuk ibu & bayi
.
Jadi ada kaitan ke alahan mengandung dengan HB rendah?
.
Ada
.
Kita mudah mendapat anemia semasa hamil jika:

  • Hamil anak kembar (Peluang untuk alahan mengandung yang teruk lebih tinggi)
  • Mengandung berturut turut dalam masa yang sangat dekat (Kalau sebelum ni kita alah teruk)
  • Kerap muntah disebabkan oleh alahan mengandung
  • Kurang zat besi dalam diet
  • Kurang atau tak ada selera makan (Mungkin disebabkan alah. Pantang makan mesti keluar semula)
.
Jadi
.
Jagalah pemakanan semasa hamil ya
.
Dengan jaga pemakanan semasa mengandung, Hb kita akan naik & kita jadi lebih sihat. Baca kisah ibu ini tambah darah semasa mengandung
.
Dan kembali sihat. Boleh nikmati 9 bulan yang indah
.

Sub 8: Boleh ke alahan hamil berpanjangan sampai 9 bulan mengandung?

alahan hamil sampai bersalin
.
Memang boleh
.
Tapi tak selalu berlaku. 
.
Kalaulah puan mengalami alah sampai timester 3.
.
Pastikan puan dapat nasihat & panduan dari doktor. Sebab trimester ke 2 & 3 sangat penting
.
Khasiat dari makanan & minuman mesti cukup.
.
Barulah bayi sihat dalam rahim
.
Dan kita boleh elakkan masalah kesihatan seperti anemia & gastrik
.

Sub 4: Kenapa alahan saya teruk sampai muntah muntah?

ibu hamil jumpa doktor dapat nasihat
.
Rezeki orang lain lain kan
.
Alahan pun ada teruk & biasa
.
Bagi ibu yang kerap sangat muntah semasa mengandung, ini mungkin sebabnya
  • Mengandung anak kembar 2 atau lebih lagi. Anak kembar akan menyebabkan hormon kehamilan dalam badan ibu lebih tinggi dari kehamilan biasa. Pun begitu, ada saja ibu hamil anak kembar yang rileks saja. Bertabahlah
  • Jika puan pernah hamil sebelum ini & juga muntah muntah. Peluang cerah untuk mengalami nasib sama di kehamilan seterusnya. Bersabarlah
  • Ada sejarah keluarga yang muntah muntah semasa hamil. Mungkin mak, mak cik & adik beradik kita juga pernah mengalaminya
  • Mungkin puan hamil anak perempuan, kerana statistik menunjukkan ibu yang teruk muntah muntah di trimester 1 lebih tinggi peluang dapat anak perempuan.
  • Badan kita kurang tahan dengan paras estrogen yang tinggi
.

Sub 10: Vitamin apa yang bagus untuk kurangkan alahan mengandung?

vitamin yang bagus untuk ibu mengandung kawal alahan hamil
.
Saintis ada buat kajian
.
Dan hasilnya menunjukkan pengambilan vitamin B6 semasa mengandung (pyridoxine) beri kesan positif dalam mengurangkan alahan hamil
.
Wah, berita baik tu kan
.
Macam mana nak cukupkan keperluan vitamin B6?
.
Kita boleh ambil makanan yang kaya vitamin B6
.
Dan makanan ini banyak yang sedap. Berkhasiat lagi

  • Makanan seperti pisang
  • Kacang merah
  • Kacang hijau
  • Lobak merah
  • Bunga kobis
  • Kentang

.
Tapi makan dengan sederhana ya
.
Puani kata kita memang tak lalu nak makan, doktor mungkin akan memberikan suplemen vitamin b6
.
Had pengambilan vitamin B6 untuk merawat alahan mengandung ialah 200 mg sehari.
.
Makan ikut sukatan yang di sarankan doktor ya
.
Sebab pengambilan berlebihan boleh mendatangkan mudarat
.
Kepada kita & bayi
.
Overdose boleh menyebabkan rasa kebas & kerosakan saraf 
.
Tapi 

Pengambilan yang betul akan membawa manfaat berikut. Banyak tau
  • membantu membuat antibodi
  • Membina sel darah merah
  • Kesihatan saraf
.

Sub 11: Kenapa suami yang loya sebab alahan mengandung, isteri relaks je goyang kaki?

suami mengalami alahan mengandung semasa isteri hamil
.
Pernah tak dengar
.
Suami yang loya & muntah muntah
.
Semasa isteri sedang mengandung. Sedangkan isteri tak ada langsung alah
.
Rupa rupanya sains ada penjelasan tentang ini
.
Dan ia di kenali sebagai "Couvade Syndrom"
.
Sindrom ini boleh kita fahami begini
.
Ia juga dikenali sebagai kehamilan simpati
.
Sindrom ini mengatakan suami akan mengalami gejala & tingkah laku yang sama di alami oleh isterinya yang sedang mengandung
.
Antara tanda tanda seorang suami mengalami sindrom couvade ialah
  • Pertambahan berat badan
  • Perubahan tahap hormon
  • Rasa loya & mual di waktu pagi
  • Gangguan pada waktu tidur. 
Dan banyak lagi
.
Dan ada kes yang tebih serius, suami boleh 
  • Merasakan sakit bersalin
  • Meroyan selepas bersalin 
.
Dan
.
Ini bukan terjadi di Malaysia saja tau
.
Malah di seluruh dunia
.

Sub 12: Hyperemesis gravidarum (alahan kehamilan yang teruk)

Dengan nama pun dah canggih kan
.
Semua perkataan yang mula dengan "hyper" biasanya menunjukkan sesuatu yang berlebihan
.
Hyper active terlebih aktf
.
Hyperemesis gravidarum pula rasa mual & muntah yang teruk semasa kehamilan.
.
Alahan mengandung yang teruk.
.
Ibu hamil yang mengalami hiperemesis gravidarum muntah dengan sangat kerap
.
Sehingga tak dapat menyimpan makanan & minuman langsung.
.
Kesannya, badan kurang air & nampak susut
.
Macam mana nak tahu kita menghidap hyperemesis gravidarum? Apa tanda tandanya?

  • Rasa mula yang berterusan & tidak hilang
  • Muntah berulang kali setiap hari
  • Tiada selera makan
  • Berat badan turun
  • Dehidrasi (rasa haus, kencing kurang, mulut kering atau bibir retak, rasa letih & lesu, pening kepala)
.
Apa beza alahan mengandung biasa dengan hyperemesis gravidarum?
  • Alahan hamil biasa: Badan tidak akan mengalami dehidrasi. Berat badan bertambah walaupun  selalu muntah.
  • Hiperemesis gravidarum: Selalu muntah & menyebabkan dehidrasi. Berat badan turun lebih rendah dari berat mula mengandung
.
Kalau sah sudah puan ada tanda diatas
.
Cepat cepatlah dapat rawatan doktor
.

Cukupkan keperluan nutrisi kita semasa menderita  alahan hamil  dengan Set Mengandung Shaklee!

Zaman sekarang
.
Hampir semua wanita bekerja
.
Kalau tak kerja di pejabat. Kita akan kerja dari rumah
.
Buat bisnes online paling kurang. 
.
Bila kita sibuk
.
Selalu lupa jaga makan
.
Tapi tak mengapa, kita boleh ambil Set mengandung Shaklee untuk cukupkan khasiat terutama
.
Kalau kita menderita alahan mengandung
.
Set rasmi untuk tahun 2017 adalah seperti berikut. Ada 6 produk semunya.Dan setiap satu akan membantu ibu hamil & bayi dalam rahim berkembang dengan khasiat yang mencukupi.
.
set mengandung shaklee 2017
Bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang fungsi & kelebihan setiap produk di dalam set mengandung Shaklee, puan boleh klik setiap link di bawah
  1. Vitalea Shaklee 
  2. ESP Shaklee
  3. Vitamin C Shaklee
  4. Ostematrix Shaklee
  5. Omegaguard Shaklee
  6. Vitamin B complex Shaklee
Set mengandung shaklee untuk morning sickness
.
Dan
.
Alhamdulillah
.
Kita sudah berada di akhir aktikel
.
Sekiranya puan ada soalan mengenai set mengandung shaklee untuk keperluan ibu hamil. Boleh hubungi Mazni melalui no di bawah. Apa yang penting kita selesaikan yang penting dahulu. 

Call / Whatsupp:  019-265-3791 Maznee Azmi

ID Shaklee: 963860


.
Jika puan memerlukan bantuan.Dan ada banyak soalan yang masih belum terjawab.
.
Jangan segan segan untuk Whatsap Maznee di 019-265 3791
.
Insyaallah semua soalan akan di jawab sebaiknya.

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Jadi apa pendapat Puan tentang Set Mengandung Shaklee
Saya sangat berminat dengan perkongsian Puan semua. Kongsikan di ruangan komen dibawah ya.

41 Responses to "Alahan mengandung semasa hamil! 26 Cara hilangkan mual teruk!"

  1. Kalau boleh semua ibu hamil nak elakkan alahan semasa mengandung . mmg tak bole buat kerja

    Muntah muntah loya dan rasa lembik je satu badan.

    Satu soalan saya.. alahan mengandung anak lelaki dan alahan mengandung anak perempuan ni sama ke?

    Ada orang kata lain

    Mekasih banyak banyak atas tips ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama. Datang lagi untuk tips atasi loya mengandung

      Padam
  2. Saya sedang hamil anak pertama. Baru 6 minggu

    So far tak ada rasa teruk sangat. Tapi memang badan ada rasa penat dan lesu

    Ini pun tanda alahan mengandung ya?��

    Ada cqra nak atasi tak? Nak kerja pun macam tak bertenaga

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul...saya pun bru minggu ke 6...malas dn lesuuu sgt nk g kerja sam[ai rasa nk duk uma je

      Padam
    2. Caranya ialah

      Dapatkan set mengandung shaklee dari prngedar shaklee berpengalaman dan boleh bimbing cara makan berkesan

      Supaya dapat hasil terbaik

      Insyaallah lepas beberapa hari

      Alahan hamil dan loya akan terkawal

      Yang penting, cara makan betul

      Padam
  3. Miss.. camne cara hilangkan loya semasa hamil ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh baca tips diatas ya

      Maznee dah tambahkan sedikit petua untuk atasi loya semasa mengandung

      Padam
  4. Memang bagus untuk jadikan pengalaman alahan mengandung ibu lain untuk dijadikan panduan

    BalasPadam
  5. Slm.ginger papermint mmg bole hilangkan loya..muntah..dan lesu ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih cik puan Zalina kerana melawat. Peppermint ginger adalah salah satu suplemen untuk mengurangkan loya & mual mual yang disebabkan oleh alahan ketika ibu mengandung ๐Ÿ˜ƒ
      .
      Selain itu puan juga digalakkan makan set ibu hamil shaklee untuk lebih bertenaga sepanjaรฑg 9 bulan kehamilan ๐Ÿ˜ƒ

      Padam
  6. Assalamualaikum. Sye nk tanye...kandungan usia kehamilan sye 10 minggu.. Sye ade ade jugak alahan air liur sye sentiasa banyak kluar.. Mbuatkn kn sye x selesa. Ade tak penawar jenis alahan yg sye hadapi skg nie ye sis?

    Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Air liur banyak keluar ya
      .
      Selalu orang mengandung makan asam dan jeruk
      .
      Tapi ini tak bagus
      .
      Sebab banyak kandungan gula & tinggi asid
      .
      Kalau puan nak lebih sihat & bertenaga semasa mengandung, Ambil set ibu mengandung shaklee
      .
      Insyaallah Alahan mengandung ni terkawal
      .
      Whatsap Mazni 019-2653791. Insyaallah Cara makan & sebarang soalan Maznee akan bantu jawabkan
      .
      Bagi suami puan nampak puan lebih sihat masa mengandung

      Padam
  7. alhamdulillah tidak mengalami alahan teruk semasa hamil, dan boleh dikatakan tiada langsung pening dan muntah2, syukur sebab dipermudahkan, apapun ibu2 alahan boleh ikuti tips di atas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu pun rezeki juga. Dapat sihat wal afiat masa mengandung kan aju

      Padam
  8. Masa mengandung anak pertama dan kedua dulu ibu tak teruk sangat alahan mengandung

    masih boleh pergi kerja macam biasa

    Alhamdulillah

    BalasPadam
  9. Balasan
    1. Teri.a kasih melawat ke blog maz ee puan haslinda

      Semoga tips atasi alahan mengandung ini bermanfaat

      Padam
  10. Untung yang tak kena morning sickness, tapi takut pulak baca tetiba risiko keguguran tinggi.

    apapun pregnant woman memang kena jaga kesihatan elok-elok, kena jaga makan kan. harap2 takdalah yang mengidam bukan2. teringat ada satu kisah ni, laki dia bagitahu bini dia mengidam nak cecah sos ke apa kan dekat atas kepala botak kawan dia. siyes lawak.. tp errrkk.. menakutkan . hikshiks

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha

      Lambat laun insyaallah Nadhie akan alami pengalaman yang sama

      Masa tu memang kita tak boleh buat apa

      Melainkan untuk kawal pemakanan dan cuba tips ni 1 persatu

      Kalau dah teruk sangat

      Baru jumpa doktor makan ubat kan

      Padam
  11. kadang suami pun boleh kena. hhehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah tu. Sympathetic pregnancy

      Suami terlalu risau dengan isteri

      sampai badan pun ikut sama adjust

      Padam
  12. Owhhh jangan lah ada alahan sampai 9 bulan.. peritnya.. sebulan dua pun kita suami ni dah rasa perit.. yang tanggung tak tahulah macam mana rasanya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang perit tuan

      Kalau tak kena tu elok bersyukur

      sebab nikmat kesihatan

      Padam
  13. Lama dah meninggalkan zaman ni Maznee hihi....
    Tapi dulu masa mengandung kena jugak alahan ni. 4 bulan baru hilang. Lepas tu badan pun dah mcm apa entah hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lama juga nak hilang ya hainom

      sampai 4 bulan

      Sekarang anak anak dah besar

      Relaks lah dengan suami dan anak anak kan

      Padam
  14. kasihan sangat la dengan isteri apabila terkena alahan ini..

    sebab itu semakin sayang dengan isteri ..

    suami wajib tahu juga kan..kan..kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang kasihan sebab rasa loya dan mual tu ada saja semasa mengandung

      Berat badan pun boleh turun sebab alahan mengandung

      Padam
  15. Balasan
    1. Sama sama tuan

      Terima kasih singgah

      Padam
  16. kesian gak tgk isteri terus alahan masa mengandung. nasib baik tak lama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak tuan jmr pun dah masuk 3 orang kan

      Mesti dah macam macam pengalaman ada kan

      Semoga anak dan isteri tuan sihat dan jadi keluarga bahagia

      Amin

      Padam
  17. kesian jugak kalau kena alahan teruk.. mesti takde energy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju tu nik

      Kalau sampai tak ada selera makan sebab apa yang makan semua keluar semula

      Memang tak ada tenaga sampai berat turun

      Padam
  18. Sedang mengalami morning sicness yg teruk. Bulan lepas 2x warded. Kerja pun 7 hari je. Untunglah dpt suami yg memahami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga puan dapat manfaat dari 26 tips untuk alahan mengandung

      Insyaallah ada yang sesuai untuk puan

      Kerja 7 hari dan warded 2 kali memang nampak serius tu

      Padam
  19. pernah tengok kawan alahan sampai peringkat kena merangkak sebab tak larat sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sian ya

      Sampai merangkak ya tak ada tenaga sebab alahan mengandung ๐Ÿ˜“

      Padam
  20. Saya pn mengandung masuk 7week..dia punya alahan teruk jgk laa..da smpai tmpat keje tk bole bt keje...melepek terus..mkn tu bole tapi ad masa dy muntah..perut ni ada rasa sakit2 yg buat tk selesa..kenapa ye.?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum..Puan sy nk tnye knpe ye perut sy sakit2 tk selesa..sy mmg dapat alahan teruk utk kandungan yg skng 7 week ni..nk bgun pn tk larat..nk mkn tk selera..ad masa lepas mkn dia muntah..terasa letih n lesu. Pegi keje pn tk bole bt keje..melepek je..pas tu balik umh balik .apapn tahniah kpd ibu mengandung yg tidak kene alahan yg teruk.

    BalasPadam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

๐ŸŒผ๐ŸŒบ๐ŸŒธ Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. ๐Ÿ˜‰ ๐ŸŒธ๐ŸŒบ๐ŸŒผ
.
Selamat bersilaturahim ๐ŸŒ„