Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

Ibu ini alami kencing manis semasa hamil GDM! 12 Cara atasi

Antara masalah besar yang membuatkan ibu mengandung tak lena tidur ialah kencing manis semasa hamil. 
.
Mesti puan pernah lihat kawan kawan yang kena minum air gula kan?

.
kencing manis semasa mengandung
Alamak terkena kencing manis semasa mengandung ke?

Doktor menggunakan cara ini untuk mengesan kencing manis yang dialami oleh ibu mengandung. Manis sangat. Sampai rasa nak muntah (Muntah kerana alahan mengandung pun azabkan).
.
Jadi kali ini Maznee kongsi serba sedikit tentang kencing manis semasa mengandung
.
Artikel sangat sesuai dengan puan jika
  1. Pertama kali mengandung
  2. Doktor syak puan ada diabetes semasa hamil (GDM)
  3. Pernah mengalami kencing manis di kehamilan sebelum ini
  4. Ada sejarah keluarga terdekat mengidap GDM

Kencing Manis Semasa Mengandung? 12 Cara Elakkan Diebetis GDM yang cepat & berkesan!

Artikel kencing manis semasa mengandung ini terdiri dari 11 bahagian. Klik pilihan puan sekarang untuk terus MELOMPAT ke bahagian tersebut
  1. Apakah itu GDM?
  2. Punca
  3. Tanda-tanda
  4. Siapa berisiko?
  5. Puan disyaki? Minum air gula
  6. Kesan & risiko pada bayi
  7. Cara merawat GDM
  8. Cara elak GDM
  9. Makanan berkhasiat untuk GDM
  10. Kesan kencing manis pada bersalin?
  11. Perancangan untuk kehamilan seterusnya
  12. Set mengandung shaklee bantu  keperluan nutrisi ibu hamil kencing manis!

Apa itu kencing manis semasa mengandung (GDM)?

Jika Puan disahkan menghidapnya, jangan bimbang. Masih ada cara untuk mangawalnya. 
.
Cara untuk mengelakkan kencing manis semasa mengandung menjadi lebih teruk.
.
Kenapa nak kawal?
.
kencing manis ketika hamil
Kencing manis ketika hamil boleh di kawal & di hilangkan kesan buruknya dengan amalan petua yang baik
Jika puan menghidap diebetis semasa hamil, kencing manis semasa hamil ini boleh memudaratkan puan dan bayi didalam kandungan. 
.
Bahaya? 
.
Betul, bahaya untuk kita berdua. Diebetis semasa mengandung yang tidak di kawal boleh menyebabkan kehilangan nyawa.
.
Takutnya. Mintak elak jauh jauh.
.
anak soleh idaman suami isteri
Abang.. Saya takut
Tentunya puan hairan kerana sebelum hamil,tidak pernah ada diebetis pun. 
.
Keadaan ini dipanggil sebagai “gestational diabetes” dan terjadi disebabkan oleh paras gula dalam darah melebihi paras normal. 
.
Diabetes yang dihidapi apabila puan disahkan mengandung dikenali sebagai Gestational Diabetes. 
.
Ini terjadi disebabkan kerintangan insulin (sejenis hormon yang dihasilkan oleh badan manusia untuk mengawal atur kawalan paras gula di dalam darah), tidak berfungsi dengan baik untuk memenuhi keperluan ketika mengandung. 
.
petua hilangkan kencing manis ketika mengandung
Cara hilangkan kencing manis ketika hamil yang berkesan adalah jaga nutrisi harian
Makanan yang diambil semasa mengandung yang telah dihadamkan dengan khasiat lengkap seperti gula, vitamin dan mineral diperlukan ibu & bayi akan diserap.
.
Namun, kerintangan insulin mengganggu penukaran gula kepada tenaga.
.
Kesannya, paras gula dalam darah puan meningkat.
.
Berita Baik.
.
Keadaan ini hanya untuk jangka masa pendek semasa semasa puan hamil sahaja dan paras gula yang tidak normal ini akan kembali ke paras normal selepas bersalin.
.
Pada kebiasaannya, keadaan Gestational Diabetes terjadi pada pertengahan ataupun pada lewat usia kandungan.
.

Sub 2: Punca GDM

Perubahan Metabolisma Semasa Puan Hamil Punca Kencing Manis 

Badan puan mengalami perubahan ketara semasa hamil.
.
Pankreas puan akan menghasilkan hormon dipanggil insulin untuk membantu membakar gula dalam darah dan dihantar ke dalam sel untuk digunakan badan.
.
kawal paras gula darah semasa mengandung
.
Semasa puan hamil, uri atau plasenta akan menghasilkan hormon untuk membantu untuk pembesaran bayi dalam kandungan.
.
Hormon dari bayi ini menyebabkan sel-sel ibu menjadi kalis terhadap insulin. 
.
Disebabkan itu, pankreas ibu bekerja keras untuk menghasilkan lebih banyak insulin supaya masalah sel kalis terhadap insulin dapat diatasi.
.
Jika persediaan pankreas adalah kurang bagus, penghasilan insulin menjadi tidak mencukupi dan paras gula dalam darah akan meningkat seterusnya ibu yang hamil akan mengalami kencing manis.
.
Kebiasaannya ia akan bermula selepas 3 bulan hamil, ini adalah kerana plasenta telah membesar dan dapat menghasilkan lebih banyak hormon.
.
keluarga sihat akan bahagia
.
Keadaan Gestational Diabetes ini kerap berlaku. dalam 5 orang wanita mengandung, 2 orang akan menghidapi penyakit ini. 
.
Jadi peluang untuk puan menghidapnya amat tinggi. Terutama jika anak puan ramai. Lebih meningkat usia, lebih tinggi komplikasi semasa hamil.
.
Jika puan mengawal pengambilan makanan yang sihat semasa mengandung dari peringkat awal, peluang untuk tidak menghidapnya lebih terkawal.
.
Pemakanan dan diet yang sihat semasa mengandung akan juga membuatkan puan lebih cergas dan mengelakkan hb rendah dan anemia ketika hamil.
.
Bagusnya.
.
Dibawah ini contoh yang baik
.
Kisah bagaimana amalan pemakanan yang seimbang boleh ubah kesihatan ibu hamil yang kurang sihat
.
Menjadi sihat & bertenaga di rumah serta pejabat

  • Pengalaman kawal paras gula dalam darah semasa mengandung 

Beberapa bulan lepas, Maznee dihubungi oleh seorang ibu. Kak Zah
.
Kak Zah ni ibu bekerja yang sibuk
.
Anak lasak 
.
Biasalah
.
Hero
.
Hehe.
.
Jadi bila usia dah meningkat, dan mengandung lagi
.
Bekerja pulak tu
.
Masa Kak Zah Whatsap Maznee
.
Ada masalah darah rendah. Dan juga ada kencing manis masa mengandung
.
Tak tahan dah rasa penat & tak bertenaga tu
.
Nak cari makanan yang boleh bantu kembali cergas semasa hamil
.
Jadi apa lagi
.
Nak bagi yang terbaik
.
Dapat no Maznee. Whatsap saja. Masa ni 18 feb 2017
.
shaklee klang maznee
.
Satu perkara penting Maznee nak kongsi. Sebenarnya
.
Tak makan shaklee pun boleh je sihat
.
Betul
.
Asalkan kita pandai jaga makan
.
Dan amalkan cara hidup sihat. Tapi itulah kan
.
Langit tak selalu cerah. Kita ni dah lah sibuk di pejabat.
.
Balik rumah je anak anak dah berlari berkejaran 100 m acara pecut
.
Nampak pula rumah macam medan perang
.
Tak ke naik temperature kepala tu
.
Mendidih macam air masak
.
Kat dapur
.
Hehe
.
Mana lah sempat nak jaga kan
.
Sebab itu kita perlukan bantuan. Bantuan dari suplemen
.
Dan juga bantuan dari Maznee. Ehem ehem
.
Cara makan Maznee guide ok
.
Buka sekali dapat
.
Terus senyap
.
Tak 
.
Maznee guide sampai 
.
Sampai bila bila. Asalkan puan nak dengar
.
Maznee akan kongsi pengalaman. Asalkan makan ikut sukatan
.
Dan ikut keperluan. Tak ada masalah
.
Sedangkan
.
Makan nasi berlebihan pun boleh kena kencing manis kan?
.
Apa jadi lepas Maznee guide Kak Zah makan
.
Selepas fikir masak masak
.
Kak Zah setuju
.
Tempah awal bulan Mac. Maznee hantar terus sampai depan rumah di Klang

pengedar shaklee rantau panjang klang
.
Lepas beberapa hari
.
Satu ketika pada jam 2.22pm. Lepas Kak Zah makan lunch.
.
Hehe
.
Dah sendawa agaknya
.
Dapat berita gula dah turun. Tapi masih belum bawah 5.
.
Adjust lagi cara makan ikut jadual kerja Kak Zah
.
Dan kongsi beberapa tips
.
Esoknya Maznee "menyibuk" lagi
.
(Menyibuk macam ni tak apa. Allah sayang! Itqan dalam bekerja ok. Hehe)
.
cara makan kak zah
.
Esok tu gula turun lagi
.
Tambah semangat Kak Zah. Sebab belum buat lagi semua tips yang Maznee bagi
.
Nak di jadikan cerita
.
Atas sebab masing masing sibuk kerja. 
.
Ada 1 minggu lebih kami buat urusan masing masing
.
Lepas tu Maznee tanya khabar lagi
.
Jeng jeng jeng
.
Suspen
.
bacaan dah cantik
.
Dapat berita gembira tau
.
Dah 1 minggu bacaan gula cantik & mulus. Atas kad laporan tu
.
Dapat markah baik
.
Kalau kat sekolah dulu, tak adalah cikgu merotan kan
.
Hehe
.
Nak di jadikan cerita
.
Sampai lah ke tarikh akhir mengandung. Kami saling bertanya khabar
.
Bersalin pun akak ni pakai set bersalin shaklee
.
makan set berpantang pula

.
Bagaimana untuk puan lakukannya? 
.
Bijak kita ada mengatakan, memahami masalah adalah sebahagian dari penyelesaian.
.
Penting untuk kita tahu punca kencing manis semasa hamil untuk mengatasinya.

Sub 3: Tanda & simptom GDM

Bagaimana saya tahu jika saya mempunyai kencing manis dalam kehamilan? Apakah Simptom Simptom atau tanda Kencing Manis Ketika Hamil?

tanda kencing manis semasa mengandung
.
Jika puan hamil kali pertama, sudah tentu agak sukar untuk mengesan tanda tanda kencing manis.
.
Berwaspadalah dengan sebarang tanda tanda diabetis semasa hamil.
.
Disini kami sertakan beberapa tanda mudah untuk puan kesan tanda awal kencing manis dalam kehamilan. 
.
Jika kita mempunyai simptom / tanda begini, boleh berjumpa doktor kita dengan segera.
  • Kerap dahaga
  • Berat badan turun dengam banyak
  • Makan dengan banyak
  • Selalu buang air kecil
  • Badan rasa lesu tak bermaya
Doktor akan menjalankan 2 jenis ujian untuk kesan kencing manis iaitu ujian air kencing dan ujian darah semasa hamil. 
.
Jika puan sudah menghidap kencing manis sebelum mengandung, lebih susah dikawal semasa hamil.
.

Sub 4: Siapa berisiko?

Golongan Berisiko Menghidap Diabetis Semasa Mengandung

siapa berisiko menghidap kencing manis ketika hamil gdm

Ada sesetengah dari kita lebih berisiko menghidap kencing manis semasa mengandung. 
.
Cuba puan semak ciri ciri di bawah.
  1. Indeks Jisim Badan (BMI) adalah 30 ataupun lebih
  2. Sejarah kelahiran bayi besar, melebihi 4 kg ataupun lebih
  3. Sejarah kandungan yang mempunyai Diabetes ketika mengandung
  4. Ibu bapa, adik-beradik yang juga mempunyai Diabetes

Semasa puan merancang kehamilan lagi, jika puan tergolong dalam 4 golongan diatas, amalkanlah makanan yang sihat dari minggu pertama kehamilan.

siapa berisiko menghidap kencing manis ketika hamil

Sub 5: Minum air gula kerana disyaki? 

Apa Yang Berlaku Sekiranya kita Disyaki Menghidap Kencing Manis Semasa Mengandung?

Secara umum, Puan akan menjalani ujian toleransi glukosa (Glucose Tolerance Test aka GTT) untuk memeriksa kandungan gula. 
  1. Puan diperlukan untuk berpuasa semalaman iaitu tidak makan atau minum, air kosong/ air mineral dibenarkan.
  2. Ujian darah akan dijalankan semasa awal pagi sebelum puan menikmati sarapan.
  3. Puan akan diarahkan untuk meminum larutan gula yang berperisa.
  4. Selepas itu, ujian darah akan diulangi lagi selepas 2 jam puan mengambil air gula ini. 
Sekiranya puan pernah mengandung sebelum ini.
.
Dan ada sejarah kencing manis pada kehamilan sebelumnya.
.
Puan menjalani ujian GTT ini lebih awal lagi untuk mengesan diabetes ketika mengandung. 
.
Bergantung kepada keputusan ujian toleransi glukosa GTT puan, sekiranya normal, ujian ini akan diulang semasa usia kandungan 24 hingga 28 minggu kandungan.
.
Dengan mengawal tahap gula didalam darah semasa trimester awal mengandung sungguh penting dalam tempoh perkembangan organ-organ penting bayi puan untuk mengurangkan kesan diabetes. 
.
Semua amalan puan semasa mengandung sangat mempengaruhi kesihatan. Jagalah pemakanan dan amalkan doa / surah alquran sepanjang mengandung. Supaya puan hamil tanpa sebarang alahan.

Sub 6: Kesan & risiko GDM

Apakah kesan kencing manis pada kehamilan Puan? Apakah Risiko Kepada Ibu Dan Anak?

kesan kencing manis pada ibu dan bayi
Semoga anak anak puan dilahirkan sebagai insan soleh. Insyaallah
Kencing manis memberi kesan buruk kepada kedua dua ibu dan anak di dalam kandungan.
.
Risiko ini wujud sejak puan mengandung lagi sehinggalah selepas anak ini lahir.
.
Puan nak tahu apa kesannya pada Puan?

1) Risiko Diabetis Pada Ibu Hamil

  • Mendapat tekanan darah tinggi dan lebihan protein dalam air kencing
  • Jangkitan faraj
  • Kemungkinan untuk bersalin pembedahan caesaerean / czer akibat daripada bayi besar ataupun kegagalan proses induksi (induction). 
  • Jangkitan luka bersalin menyebabkan luka puan lambat sembuh
  • 50% boleh menghidap diabetes tahap kedua di kemudian hari
  • Puan akan diminta untuk bersalin awal daripada tarikh dijangka bersalin (induction)
Sama samalah kita makan dengan cermat. Supaya puan mudah untuk bersalin normal dan berpantang dengan lancar.
.
Bagaimana pula kesannya pada bayi puan?
.
kencing manis semasa mengandung

2) Risiko Diabetis Pada Bayi

  • Risiko tinggi untuk bayi mati dalam kandungan (Memang keadaan terburuk semasa hamil berlaku keguguran kerana diebetis)
  • Saiz bayi besar dan menyukarkan kelahiran. Puan akan mengalami kesukaran bersalin normal. Terpaksa bersalin dengan pembedahan czer
  • Tumbesaran bayi dalam rahim terjejas kerana hipogliseme
  • Bayi demam kuning (jaundice)
  • Kesukaran bayi untuk bernafas
  • Air ketuban berlebihan (Risiko lahir pra-matang atau bayi mati dalam kandungan)
  • Anak akan lebih berisiko kegemukan / obesiti atau kencing manis selepas dewasa.
.
Jika kita bersalin biasa pula, risiko bahu bayi tersangkut ketika kelahiran normal dan kecacatan saraf mungkin berlaku.
.
Risiko kematian bayi di dalam rahim (in utero death) secara mengejut juga meningkat jika paras gula di dalam darah tidak dikawal.
.
Bayi kita yang menghasilkan lebihan hormon insulin tadi turut akan mengalami paras gula rendah pula selepas kelahiran. 
.
Maka, bayi kita perlu dimasukkan dalam wad rawatan rapi bayi untuk pemerhatian oleh pakar paediatrik.
.
Maka, elok untuk puan mengawal paras gula darah sepanjang kehamilan dan melahirkan bayi yang sihat dan comel.
kencing manis ketika mengandung
Ala comel comel. Sayang umi

Sub 7: Cara merawat

Bagaimanakah Diabetes ketika hamil dirawat? Amalan Pemakanan Yang Baik Untuk Pesakit Kencing Manis Ketika Hamil

cara merawat kencing manis semasa mengandung
.
Badan puan memerlukan sumber tenaga bersumberkan gula. 
.
Hormon insulin insulin dikeluarkan badan untuk mengawal tahap gula dalam darah dan menukarkannya kepada tenaga untuk digunakan oleh badan.
.
Jika puan menghidap diabetis ketika hamil, badan kita tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi.
.
Disini kami berikan 2 cara terbaik untuk mengawal gula dalam darah semasa mengandung untuk mengawal kencing manis
  1. Amalan pemakanan yang sihat 
  2. Bersenam setiap hari.
bacaan paras gula semasa mengandung
.
Walau bagaimanapun, daripada 5 ibu yang menghidapi Diabetes, seorang ibu memerlukan rawatan Insulin untuk mengawal paras gula di dalam darah. 
.
Ramai kan. 
.
20% peluang kena kencing manis semasa hamil.
.
Jadi, elok kawal pemakanan dari minggu pertama puan disahkan hamil.
.
Terutama kalau berat badan kita berlebihan. BMI yang tinggi memang meningkatkan risiko.
.
Paling tidak, cuba berpuasa sunat isnin dan khamis setiap minggu. 
.
Berpuasa menguatkan kita dan bayi di dalam kandungan.
.
Insyaallah
.
Ada keberkatan

Sub 8: Cara elak GDM

Cara Elakkan Diabetes Semasa Mengandung Atau GDM

Terdapat pelbagai cara untuk puan elakkan diabetes semasa hamil:
  • Luangkan masa untuk menambah ilmu kehamilan terutama ilmu pemakanan
  • Banyakkan minum air kosong
  • Makan makanan yang sihat dan kurang bergula
  • Lazimkan senaman yang sesuai dengan wanita hamil (Lagipun senaman memudahkan kelahiran. Insyaallah)
  • Amalkan puasa sunat isnin khamis atau 2 hari seminggu (Terbukti secara saintifik)
cara mengelakkan kencing manis semasa mengandung

ilmu pemakanan kencing manis

minum air kosong semasa mengandung diabetes

makanan sihat untuk ibu mengandung kencing manis

senaman untuk ibu mengandung kencing manis

puasa untuk ibu mengandung kencing manis
.
Bagi wanita bekerja, memang agak sukar nak pastikan makanan yang diambil berkhasiat. Boleh amalkan suplemen semasa mengandung yang sesuai dengan keperluan Kita. Terutama kalau puan hamil anak kembar.
.
Antara yang popular dan menjadi pilihan ramai ialah set ibu mengandung shaklee. sesuai dimakan dari trimester 1 lagi.

Sub 9: Menu & makanan GDM

Bagaimana Saya Perlu Memperbaiki Diet Saya Ketika Hamil?

1) Sarapan Pagi

Sarapan yang sihat akan dapat membantu mengawal tahap gula dalam darah sepanjang hari. 
.
Cuba ambil sarapan yag rendah GI. Bubur ialah satu pilihan yang baik kerana ia membebaskan tenaga secara perlahan – lahan dan seragam.
.
Kita juga boleh memilih bijirin atau roti bijian penuh dengan sedikit makanan berprotien tinggi seperti telur rebus atau yogurt rendah lemak.
.

2) Makan Pelbagai Jenis Makanan Berkhasiat Pada Waktu Siang

Makan dengan kerap tetapi dalam kuantiti yang sedikit. 
.
Pastikan makanan kita tinggi dengan serat dan biasanya makanan yang tinggi serat mempunyai tahap GI yang rendah. 
.
Ini perlu untuk mengelakkan tahap gula dalam darah kita menjadi terlalu tinggi selepas makan. 
.
Banyakkan mengambil
  • Buah – buahan
  • Sayur – sayuran segar
  • Roti dan bijirin sarapan daripada bijian penuh
  • Kekacang yang dikeringkan

3) Ambil 5 hidangan  kecil setiap hari

Pastikan juga kita makan sekurang-kurangnya 5 hidangan buah – buahan dan sayur – sayuran setiap hari :
  • Campurkan buah – buahan ke dalam bijirin sarapan atau yogurt Kita
  • Tambah salad kepada sandwich kita sewaktu makan tengahari
  • Pilih dua jenis sayur – sayuran dengan hidangan waktu makan utama
  • jadikan buah sebagai snek berbanding biskut atau kek
  • Amalkan Vitalea Shaklee ketika hamil – Ini kerana Vitalea adalah Multivitamin yang lengkap dengan membekalkan 19 vitamin dan mineral lengkap untuk menyokong tumbesaran bayi dan kesihatan ibu.

4) Kurangkan lemak terutamanya lemak tepu

  • Memperbanyakkan lagi makanan yang direbus dan dipanggang
  • Guna minyak zaitun atau bunga matahari untuk memasak
  • Gantikan mentega dengan sapuan lain yang tinggi kandungan lemak poli tidak tepu
  • Buang lemak pada daging atau ayam

5) Jangan tinggal waktu makan

Setiap hari makan pada masa yang sama dengan jumlah yang sama. 
.
Cara ini dapat membantu tahap gula dalam darah kita kekal stabil

6) Kurangkan makanan & minuman manis

Kita seharusnya mengurangkan kuantiti atau sebaik – baiknya elakkan terus gula, minuman berkarbonat, jus buah – buahan dan kebanyakkan pencuci mulut yang lain.
.
Makanan seperti ini mengandungi gula ringkas yang mudah diserap oleh badan. 
.
Ia boleh meningkatkan lagi tahap gula dalam darah dengan cepat
.
Apa yang boleh kita lakukan ialah dengan cairkan jus buas dengan air. 
.
Campurkan kira – kira 1/4 jus dengan 3/4 air dan minum sekali sehari. 
.
Pada masa lain, banyakkan minum air kosong.

7) Apa akan terjadi sekiranya saya tidak dapat mengawal kencing manis?

kencing manis ketika mengandung
Mencegah lebih baik daripada mengubati, malah kita sendiri yang perlu mengawal nafsu dan kehendak makan. 
.
Kebiasaannya ibu hamil memang akan teringin mengambil pelbagai jenis makanan.
.
Tetapi sekiranya kita teruskan juga dengan nafsu makan, tentunya ia akan menjadi lebih teruk lagi.

Kadang – kala, bila sudah tidak terkawal, kita perlu juga mengambil ubat ataupun suntikan insulin. 
.
Oleh yang demikian :
.
kawal kencing manis masa hamil
  • Kawal pemakanan Kita
  • Makan Makanan yang seimbang
  • Minum banyak air masak
  • Jangan tinggal makan
  • Ambil buah jika lapar
  • Membuat senaman ringan
  • Ambil Suplemen untuk melengkapkan keperluan harian Kita

Sub 10: Bersalin & GDM

Bagaimanakan proses kelahiran saya nanti? Bilakah saya akan diminta untuk bersalin?

kencing manis semasa mengandung

Ibu yang menghidapi Diabetes ketika mengandung, akan diminta bersalin pada usia kandungan 38 hingga 40 minggu.
.
Mengikut keadaan Diabetes & kawalan paras gula dalam darah. 
.
Cara kelahiran juga akan dibincangkan bersama kita & pasangan mengenai
  • Kelebihan bersalin biasa
  • Induced labour ataupun pembedahan caesaerean mengikut keadaan diabetes ibu 
  • Dan juga anggaran saiz bayi.

Apakah yang perlu saya lakukan selepas bersalin?

amalan selepas bersalin kencing manis

Selepas tempoh pantang 6 minggu, temujanji akan diberikan kepada kita untuk mengulang semula ujian toleransi glukosa GTT, untuk memastikan kita bebas daripada Diabetes selepas kelahiran. 

Jika ujian ini tidak normal.
.
Kita akan dirujuk kepada pakar perubatan/endokrinologi untuk rawatan susulan diabetes.

Wanita yang menghidapi Diabetes ketika mengandung, mempunyai kebarangkalian 1 di dalam 3 menghidapi Diabetes Jenis 2 dalam tempoh 5 tahun berikutnya. 

Justeru itu, kita dinasihatkan untuk menjalani Ujian Glukosa berpuasa ( Fasting Blood glucose ) setahun sekali.
.

Sub 11: Perancangan keluarga

Bagaimana jika saya bercadang untuk hamil sekali lagi selepas ini?

1. Sebelum bercadang untuk mengandung lagi, pastikan berat badan kita sesuai dengan tinggi.

Dengan mempunyai Indeks Jisim Badan BMI yang ideal.
.
Dan mengamalkan permakanan dan gaya hidup yang sihat
.
Kita dapat mengurangkan risiko menghidapi kencing manis ketika mengandung sekali lagi.
.

2. Mengambil asid folik semasa merancang untuk hamil

Kita boleh memulakan pengambilan asid folik tambahan 5mg sehari sekali sebelum menghentikan perancangan keluarga dan pada 3 bulan pertama kehamilan. 
.
Kita memerlukan preskripsi doktor untuk ubat ini.
.
Kecacatan kelahiran adalah lebih tinggi dalam kehamilan diabetik berbanding dengan kehamilan biasa. 
.
Mengambil asid folik tambahan akan mencegah bayi kita daripada kecacatan kelahiran seperti spina bifida yang disebabkan oleh tiub saraf yang tidak tertutup dengan baik.
.

3. Belajar mengawal paras gula darah melalui amalan pemakanan yang sihat

Cuba pastikan tahap gula dalam darah kita dikawal dengan baik sebelum hamil.
.
Ini akan membantu mengawal paras gula dengan lebih mudah sepanjang kehamilan. 
.
kawal paras gula semasa merancang kehamilan
.
Ini akan mengurangkan risiko masalah kesihatan bertambah bagi ibu dan bayi kita.
.
Kehamilan kita mungkin berisiko tinggi, tetapi ini tidak bermakna akan mengalami masalah.
.
Terutama sekali jika kita terus mengawal tahap gula dalam darah kita pada tahap normal sebaik mungkin di bawah pengawasan doktor.
.

Sub 12: Set mengandung shaklee bantu bekalkan nutrisi penting untuk ibu hamil menghidap kencing manis?

Semasa mengandung
.
Badan kita memerlukan lebih banyak khasiat. Apatah lagi sekiranya ada kencing manis
.
Lagilah penting untuk jaga nutrisi
.
Tak boleh makan manis sangat
.
Nanti gula naik
.
Jadi
.
Puan boleh cuba makan set mengandung shaklee
.
set mengandung kencing manis shaklee
Set mengandung shaklee
Tapi suka Maznee ingatkan, Cara makan set mengandung shaklee jauh lebih penting
.
Sebab itu penting untuk dapatkan set ini dari pengedar Shaklee yang betul
.
Insyaallah Maznee boleh bantu

  • Kak Rohani ni lagi teruk kencing manis ketika hamil nya. Tinggi bacaan gulanya. Sampai 14. Siap kena cucuk insulin!

Tapi lepas makan dengan betul.
.
Dan ikut panduan diberikan Maznee
.
Gula turun ke 5.3.
.
Dan baru makan 1 minggu, pernah terturun sampai 2.8
.
Rendah sangat pun tak elok.
.
Nanti hypo (gula rendah dalam darah)
.
Dah tak payah suntik insulin
.

kak rohani makan set mengandung shaklee untuk kencing manis
Lega sangat hati Kak Rohani. Tak payah suntik insulin lagi

Sampai duduk wad sebab gula tinggi sangat

Sedangkan 1 minggu sebelum mula makan, kena insulin dos 14. Kita makan shaklee kena ada orang guide baru nampak hasil. Maznee boleh guide step by step

kak rohani ikut pandangan maznee untuk vitamin shaklee
Maznee bukan doktor & pakar pemakanan. Nasihat doktor kena ikut. Itu paling penting
 .
Sekali lagi Maznee nak kongsi
.
Kak Zah & Kak Rohani ni sihat bukan sebab makan Shaklee. Tapi sebab cara makannya betul
.
Dan badan cukup nutrien yang diperlukan untuk sihat
.
Boleh berfungsi dengan lebih baik
.
Kalau tak nak makan shaklee
.
Dan
.
Boleh amalkan makanan berkhasiat & sihat
.
Tak perlu lah makan Shaklee. Kecuali kalau sibuk & nak shortcut.
.
Dan malas nak pening kepala nak masak apa
.
Menu apa sesuai
.
Makanlah Shaklee dengan bimbingan Maznee
.
Kalau makan sendiri
.
Tak ada orang guide
.
Salah makan kita tanggung sendiri. Bahaya kan
.
Whatsap Maznee 019-2653791
.
Untuk dapatkan set mengandung shaklee & bantuan berterusan
.
Insyaallah satu set ini membantu membekalkan khasiat yang di dambakan badan kita & bayi semasa mengandung
.
Ini kerana nutrisi yang mencukupi dapat membantu mengawal paras gula &  mengurangkan risiko di atas.
.
Kita pun mesti nak yang terbaik kan?
.
Boleh klik gambar di bawah
.
Untuk manfaat penuh

Set mengandung shaklee 2017

.
Untuk mencuba produk, bertanyakan harga dan konsultasi percuma ini,sila hubungi saya di:
.
 Whatsupp / SMS: 
019-2653791 
Maznee Azmi
Pengedar Shaklee bertanggung jawab & di percayai
ID Shaklee: 963860
.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.
.
Set berpantang shaklee 2017
.

47 Responses to "Ibu ini alami kencing manis semasa hamil GDM! 12 Cara atasi"

  1. Ada ke cara menghilangkan kencing manis ketika mengandung?

    Risau pula kena kencing manis masa mengandung anak pertama ni

    Boleh sis berikan contoh makanan untuk ibu mengandung kencing manis yang baik untuk kawal gula?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada banyak petua kawal kencing manis masa mengandung

      Puan boleh cuba dari 26 tios ni

      Mana yang sesuai boleh ambil 😎

      Selamat mencuba

      Padam
  2. Apa cara mengawal kencing manis semasa mengandung?

    Tq tau. Sangat membantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh rujuk tips diatas

      😊

      Sama sama

      Padam
  3. Assalamualikum, saya nak tya kopi susu saya boleh minum tak masa mengandung?
    -3 minggu hamil

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kopi ni berkafein. Kalau minum sikit tak pe

      Itu pun bukan hari hari

      Doktor marah tau kalau hb rendah

      Padam
  4. Saya sedang hamil anak pertama. Dah nak masuk 5 ke 6 minggu mengandung.

    Sesuai ke saya makan set hamil ini untuk elakkan kecing manis?��

    BalasPadam
  5. Nice info on tanda-tanda kencing manis semasa mengandung

    Thankz

    BalasPadam
  6. Memang elok kawal makan semasa hamil. Kalau sudah ada diebetis masa hamil

    Risiko nak kena lagi masa usia dah lanjut lebih tinggi

    BalasPadam
  7. Apa makanan yang elok untuk ibu mengandung kencing manis? Tq

    BalasPadam
  8. Tak suka kencing manis masa mengandung

    BalasPadam
  9. Terima kasih atas peringatan

    Nampaknya tips paling penting nak elak kencing manis masa mengandung ialah jaga makan.

    Terutama masa trimester kedua dan ketiga

    Betulkan?

    BalasPadam
  10. Gut info.. Alhamdulillah ritu lea ngandung tak de kencing manis.. Cuma HB aje rendah sokmo.. huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana melawat ya Puan Lea. Baguslah tak ada kencing manis masa mengandung.

      Hb rendah tu pun bahaya juga πŸ˜‰ makan kena jaga masa hamil kan πŸ˜‰

      Padam
  11. kali terakhir mengandung, lima tahun dulu
    kedua kehamilan tak pernah minum air gula
    tapi ada hal lain plak...haha

    eh saya dengar sekarang, semua kena minum air gula tu
    tak tahulah betul ke idak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah sis Yana tak pernah minum air gula masa hamil tu. 😍😍

      Sekarang ni tak tahu pula πŸ˜‰ Dah 3 tahun berlalu. Sejak mengandung anak bongsu.

      Tu lah sekali kena paksa doktor minum air gula. Sebab berat badan naik 4 kg sebulan .πŸ˜…πŸ˜…

      πŸ˜‰πŸ˜† Apa nak buat. Selera nak makan

      Padam
    2. kita kna minum air gula sbb berat badan naik secara mendadak... ho3

      Padam
  12. Risau kalau kena kencing manis semasa mengandung. Orang kurus pun boleh kena tak semestinya orang gemuk. Hehe.

    Nak kena ambik darah setiap hari setiap minggu. Sengsara tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ambil darah tiap hari untuk ujian paras gula darah kan πŸ˜‚
      .
      Seksa tau.
      .
      Baik elakkan kencing manisasa hamil

      Padam
  13. tapi ada yang lepas dah bersalin pun masih ada kencing manis tu. itu yang paling risau huuuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang ada jenis macam tu
      .
      Sebab tu kena jaga kesihatan
      .
      berat kena pastikan dalam range BMI yang sihat
      .
      Insyaallah, kalau susah sangat.
      .
      Kira makan saja Vivix Shaklee untuk bantu kurangkan risiko kencing manis

      Padam
  14. info yang sangat baik... minggu lepas sy baru dapat result minum air gula dan detect ada kencing manis ni... sy suka cara atasi tu dengan puasa sunat dan banyak zikir... terim aksih yer... akan diamalkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat mencuba Sheila. Pernah tonton rancangan Khawater. Musim ke 10 seingat saya
      .
      Memang ada 1 episod tu, Pengacara pergi ke Amerika. Ke pusat rawatan untuk masalah kesihatan. Antara rawatan yang di sarankan adalah PUASA
      .
      Selamat mencuba

      Padam
  15. alhamdulillah...mujur xkena kncing manis time pregnat..minum air gula..sblum bacaan 4...slepas minum..bacaan 7

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, selamat aida tak kena kan

      Padam
  16. Bagus info ni.

    Insteri pregnant nanti tahulah mcm mana nk buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, masa isteri mengandung. Tuan boleh jadi suami idaman wanita
      .
      Jaga baby dan ibunya sekali
      .

      Padam
  17. Sedihnya bila dpt thu kena kencing manis.. Anak first plak tu.. Sblm minum 4 slps minum 7.9.. Nk try puasa isnin khamis tu,insyaAllah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga puan azilah jaga kesihatan semasa hamil ya
      .
      Maznee kongsi sikit tips 10 makanan superfood yang terbaik diambil oleh pesakit diabetes

      Tidak semua makanan sihat dicipta sama. Sayuran hijau sangat baik untuk kita terutama penghidap diabetes, tetapi nutrien dalam kubis tidak sama banyak seperti orang-orang dalam bayam, dan brokoli

      Selain kandungan nutrien, indeks glisemik (GI) makanan juga boleh membantu anda membuat pilihan yang sihat.

      GI mengukur seberapa cepat makanan akan meningkatkan gula darah. Makanan GI rendah mempunyai skor 55 atau kurang, manakala makanan GI yang tinggi mempunyai skor 70 atau lebih.

      Secara amnya, makanan GI yang lebih rendah adalah pilihan yang lebih baik untuk pesakit diabetes. Makanan yang berkhasiat dan mempunyai GI yang rendah dapat membantu menguruskan tahap glukosa darah dan kesihatan.

      Berikut adalah 10 superfood yang sangat baik untuk mereka yang menghidap diabetes.

      1. Sayur-sayuran yang tidak berkanji
      2. Susu Lemak Rendah dan Yogurt Lemak Rendah dan
      3. Tomato
      4. Blueberry dan buah beri lain
      5. Oren dan lain Citrus
      6. Salmon liar dan ikan lain dengan asid lemak Omega-3
      7. Walnut, Flaxseeds, dan Lain-lain Kacang / Benih
      8. Kekacang
      9. Sayur ale dan Sayuran Hijau Daun Lain
      10. Barli, kacang dhal, dan Lain-lain bijirin penuh

      Padam
  18. Masa mengandung anak ke-4 hari tue, sipi-sipi lagi lah nak kena GDM, puncanya sebab banyak makan benda manis.. berat pun naik sampai 4kg sebulan, 2 bulan berturut.. bila stop makan satu kek coklat yg famous tue, the next month terus berat naik 1kg aje, hehe.. Makan suplemen bukan lesen besar untuk kita makan sebarang, kann..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amboi. Makan kek coklat leleh tu ke

      Mau tak naik gula puan arni

      Haha

      Mujur sempat undur kan. Gula pun terkawal

      Suplemen memang bukan lesen besar

      Suplemen ni macam kita servis kereta dengan pelincir dan barang ganti terbaik je

      Nak bawa laju atau perlahan, kena ada ilmu

      Baru perjalanan selamat

      Padam
  19. punya la panjang artikel ini...

    ramai juga yang terkena kencing manis ketika mengandung...

    termasuk saya punya wife

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih melawat ke mari tuan hanafi

      Dan sampai pula ke hujung

      Ramai yang kena sebab makanan sekarang dan gaya hidup

      Padam
    2. tulah saya tak galakkan wife mengandung lagi..faktor umur dan kesihatan..

      jika nak juga baby yang baru...

      saya harus dapatkan cawangan kedua hehehe [ just kidding ]

      Padam
    3. Cawangan kedua rumah anak anak yatim ya tuan. Bagus tu. Anak yatim pun anak kita juga. Hehe

      Orang yang jaga anak yatim dengan ikhlas dan penuh kasih sayang sangat sangat dengan Rasulullah SAW di syurga kelak

      Besar ganjarannya

      Padam
  20. memang heran tengok, ada sesetengah orang bila pregnant tiba2 ada kencing manis. rupanya sbb gestational deabetis ni. tqq sharing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah tu

      Gestational diabetes atau kencing manis semasa hamil

      Badan kita jadi kurang sensitif terhadap hormon insulin semasa hamil

      Padam
  21. nice sharing,, banyak info yang tak tahu huu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sudi singgah ke mari wani

      Memang banyak ilmu kita dapat dari ber bloging ni

      semoga bermanfaat kepada wani

      Ada banyak petua yang ada dalam artikel ini untuk kawal diabetes semasa hamil

      Padam
  22. Bagus info ni kpd isteri yg sedang hamil dan mempunyai diabetis. Dulu masa isteri mengandung pernah juga terjumpa pasangan yg isterinya ada diabetis. Tp tak tau masa tu apa rawatan dan penjagaan yg mereka lakukan masa isteri hamil. T kasih atas perkongsian ini. Moga membantu mereka yg memerlukan.. salam ukhwah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana singgah ke mari tuan

      Sama sama ambil manfaat. Kesihatan itu memang mahal kan

      Padam
  23. Masa mengandung dulu tak de kencing manis tp kena darah tinggi pulak. Nasiblah terkawal tak payah makan ubat darah tinggi pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak

      Kena darah tinggi masa hamil ya hainom

      Ujian orang lain lain kan

      Semoga hainom ok je lepas ni 😁

      Padam
  24. Sekarang ni ramai muda-muda dah sakit

    kena jaga makan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu

      Makanan sekarang banyak bahan kimia

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. πŸ˜‰ 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„