Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

Kenapa Makanan Pedas Bantu Kuruskan Badan Lebih Cepat?

Kenapa Makanan Pedas Bantu Kuruskan Badan Lebih Cepat?

.
Berita baik untuk bonda yang suka makan pedas, Makan pedas senang nak kuruskan berat tau! πŸ’–
.
Maznee pasti, ada dari kita yang suka makan pedaskan? Bila tak makan pedas rase macam tak lengkap hidup. Hehe.πŸ˜‚
.
 Makanan berempah dari cili merah dan serbuk cili, akan meningkatkan kadar metabolisme badan kita. 
.
Cuma kalau boleh, jangan makan pedas sangat waktu sarapan pagi, tak tahan perut menahan letupan bom di tengah kesesakan nak pergi kerja. πŸ˜‚
.

Dan makanan pedas juga tak sesuai dimakan oleh ibu mengandung yang mengalami alahan seperti loya & muntah muntah ketika hamil.
.
Kalau bonda sedang hamil & mengalami gejala morning sickness yang teruk. Jauhkan diri dari makanan pedas. 
.
Makin menjadi jadi mual & kembang tekak tu. Cuba tips ini untuk kurangkan ketakselesaan hamil tu. Cara semulajadi.
.
Atau boleh juga cara moden untuk menjadi ibu hamil cergas & sihat. Macam mana tu? Ambil suplemen vitamin seperti set hamil tanpa alahan shaklee.
.
Balik pada manfaat makan pedas untuk bakar lebih tenaga. Ambil lauk yang pedas setiap kali makan.
.
Jadi kita boleh bakar lemak lebih banyak. Hanya dengan makan pedas.
.
Wow. Tak sia sia makan sampai muka merah bak ceri & berpeluh di dahi macam baru lepas joging  4 kali pusing padang.
.
Cili ada 1 sebatian tidak berwarna dipanggil capsaicin yang memberikan kesan
.
πŸ“£  Rasa kepedasan cili dan 
πŸ“£  Meningkatkan metabolisme badan
.
Capsaicin dalam cili dipercayai boleh meningkatkan kadar metabolik dengan 
.
πŸ“£ menaikkan suhu badan dan 
πŸ“£ meningkatkan aliran darah. 
.
Daripada 1 artikel yang diterbitkan oleh New York Times, ada kajian menunjukkan bahawa makanan yang pedas boleh meningkatkan metabolisme kira-kira sebanyak 8%.
.
Selain itu, makanan pedas juga boleh membuat kita rasa lebih mudah kenyang, Senanglah kita nak kawal makan kan?
.
Senang cerite, makan pedas ni bantu bonda ikat nafsu makan tu. 
.
Bagi berdisiplin sikit. Sama kesannya macam omega 3 dalam omegaguard shaklee. 
.
Bakar lemak & kurangkan selera makan. Item panas dalam set kurus shaklee.
.
Banyak keburukan berat berlebihan ni, antaranya kencing manis & susah nak hamil.
.
Betuk, terlebih lemak akan sebabkan masalah kesuburan. Jadi bonda yang sedang merancang untuk hamil, elok makan pedas untuk kawal berat & kesuburan.


.
Kalau memang tak suka nak makan pedas, suami isteri makanlah set kesuburan shaklee.
.
Allah jadikan semua benda ada kegunaan. Tak ada yang sia sia.
.
Cuma Maznee nak ingatkan, makan pedas tu nak ingat tau. Tak yah banyak banyak. 
.
Kang nanti perut tak tahan. Dah masing masing masuk acara pecut 100 meter berpagar ke tandas.
.
Masa turun lunch kejap lagi, bolehlah ambil lauk yang pedas sikit & bubuh atas pinggan. 
.
Hehe. Selamat menjamu selera bonda semua <3

12 Responses to "Kenapa Makanan Pedas Bantu Kuruskan Badan Lebih Cepat?"

  1. Ala.. saya tak boleh makan pedas.. perut tak tahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tak tahan makan penas naknbuat cam ne kan πŸ˜ƒ
      .
      Perut meragam kang susah pula nak buat kerja

      Padam
  2. ALahai suka jugak makan pedas patutlah x gemuk2 hiii.. ..ada setengah orang x leh makan pedas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wani suka makan pedas ya. Patutlah badan maintain je kan πŸ˜ƒ
      .
      Bmi dalam lingkungan sihat. Nak beli baju cantik pun senang kan πŸ˜ƒ

      Padam
  3. Mai suka sangat pedas, kalau tak makan pedas tu rasa tak lengkap je. Masalahnya kalau asyik pedas je,nanti berak berdarah pula, perut tak tahan.hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai Mai. Sampai macam tu sekali.
      .
      πŸ˜… Mesti hardcore betul makan pedas sampai macam tu kan.
      .
      Hehe. 😁

      Padam
  4. sebab tu orang india kebanyakkan kurus dan kuat lari. dorang banyak makan cili dan berempah macam kari tu agaknya hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul juga ya kiera πŸ˜ƒ
      .
      Tak terfikir pula Maznee. Pemakanan memang memainkan peranan pada kesihatan.
      .
      Sebab tu sekarang ni atlet ada pakar pemakanan yang nasihatkan.

      Padam
  5. Rasa kakaklah org Melayu ni kalau makan tak pedas macam tak puas kan
    Tapi kakak ni satulah Maz, makan tak pedas tak puas tapi bila terlebih sikit aje pedas perut mesti sakit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Makan tak oedas tak nama orang melayu.
      .
      Lagi lagi belah melaka & negeri sembilan tu.
      .
      Pedas berdentum.
      .
      Macam ada kebakaran menara pencakar langit dalam mulut ni.
      πŸ˜‚.
      .
      Kak zakke pun kena beringat le nak makan cili. Kang lari pecut 100 meter cari tandas

      Padam
  6. patut la adik kita yg lelaki tu xgemuk2..wlupun dia makan nasi tambah 3pinggan...dy suka makan pedas...klu xda cabai tumbuk mak,,xsah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kelakar lah baca pasal adik aida tu
      .
      Makan cili memang badan fit. Hehehe

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. πŸ˜‰ Insyaallah akan lawati blog cik puan & bonda semula.🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„