Checklist aktiviti untuk ibu mengandung bijak. Minggu 12

Checklist aktiviti untuk ibu mengandung bijak. Minggu 12

senarai semak mingguan trimester 1 minggu 12
.
Assalamualaikum Wrmbth, Disini Maznee berikan idea untuk bonda cuba lakukan semasa usia kandungan 12 minggu
.

Senarai semak kehamilan untuk minggu 12

.
1. Rancang percutian babymoon. 
.
Luangkan masa indah bersama suami kita sebelum baby keluar.
.

Selepas ini sukar untuk kita habiskan masa berdua bersama sama.
.
Pastikan bawa bersama vitamin Shaklee untuk mengurangkan gejala kepala pening & muntah waktu pagi. Selalu jadi di trimester 1
.
Pening tak boleh bangun pula nanti
.
2. Beli bantal  yang bagus
.
Bantal yang selesa penting untuk postur badan untuk tidur malam yang lena & berkualiti.
.
Bantal busuk pun ok
.
Hihi πŸ˜‚
.
Ada orang, tak ada bantal busuk. 
.
Nak tidur pun susah
.
Tidur yang tidak mencukupi boleh buatkan kita keletihan. Dan juga menjadikan Bacaan hemoglobin jatuh. Asyik mengantuk je.
.
3. Makan produk untuk ibu hamil shaklee dengan rajin.
.
Ramai ibu yang tidak lagi kerap mengantuk selepas ambil Shaklee.
.
Contohnya, Puan Mira dari Shah Alam. Mengantuk sangat sebelum ni. Asyik tidur saja. Sekarang, Bacaan HB naik selepas makan Shaklee
.
😁
.
Mata tu rasa lebih ringan
.
Dah tak terasa letih melampau.
.
Badan pun rase cergas
.
4. Bonda di galakkan untuk bersenam sepanjang mengandung.
.
Senaman perlu sesuai & tidak terlalu berat. Ini akan Bersenam akan memudahkan proses bersalin. Cara senaman kegel bantu ibu cepat bersalin.
.
Pastikan bonda meregangkan dan memanaskan badan sebelum bersenam.
.
Ligamen dan sendi puan longgar sekarang.
.
Nak elak kecederaan
.
Mesti panaskan badan dulu ya.
.
Semua kerana kita mengandung.
.
Selamat bersenam
.
πŸ˜†
.
5. Sehingga bonda bersalin, elakkan apa-apa senaman yang memerlukan puan berbaring di belakang puan (contohnya crunches, Pilates, dan lain-lain).

5. Jika bonda mengandung bayi kembar, doktor akan dapat mengesan bayi tambahan di ujian ultrasound yang seterusnya.
.
Alhamdulillah, selesai sudah senarai aktiviti untuk minggu ke 12.
.
Insyaallah kita akan sambung lagi senarai aktiviti minggu ke 13 πŸ˜Š
.

Jumpa lagi

2 Responses to "Checklist aktiviti untuk ibu mengandung bijak. Minggu 12"

  1. anak 1st kita p penang, anak 2nd kita p langkawi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jauh berjalan ya Aida. Sampai Langkawi
      .
      Oh lupa, Aida orang kodiang.
      .
      Hehe

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. πŸ˜‰ Insyaallah akan lawati blog cik puan & bonda semula.🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„