Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

16 Makanan untuk pesakit buah pinggang!

Cerita makanan terbaik untuk kesihatan buah pinggang ini terdiri dari 16 bahagian. Klik untuk terus MELOMPAT ke bahagian tersebut. No 16 Paling POWER!


makanan untuk pesakit buah pinggang

  1. Cili Benggala
  2. Kubis
  3. Bunga Kubis
  4. Bawang putih
  5. Bawang
  6. Epal
  7. Kranberi
  8. Blueberi
  9. Raspberi
  10. Strawberi
  11. Ceri
  12. Anggur Merah
  13. Telur Putih
  14. Ikan
  15. Minyak Zaitun
  16. Terlalu sibuk untuk makan 15 makanan ini? Dapatkan khasiat 15 Makanan diatas dengan mudah! KLIK

Sub: 

PILIH 15 Makanan ini untuk pesakit buat pinggang! TERBAIK

Penyelidik & saintis telah menemui banyak hubungan antara penyakit kronik, keradangan & makanan berkhasiat
.
Makanan ini mempunyai kemampuan menghalang & melindungi 
.
Daripada pengoksidaan asid lemak yang tidak diingini.
.
Iaitu 
.
1 keadaan yang berlaku 
.
Apabila oksigen dalam badan kita bertindak balas dengan lemak dalam darah dan sel kita. 
.
Pengoksidaan adalah proses biasa untuk pengeluaran tenaga 
.
Dan banyak tindak balas kimia dalam tubuh
.
Tapi 
.
Pengoksidaan lemak dan kolesterol yang berlebihan 
.
Akan menghasilkan molekul yang dikenali sebagai radikal bebas 
.
Ini boleh merosakkan protein, membran dan gen sel. 
.
Bahaya tau
  1. Penyakit jantung
  2. Kanser
  3. Penyakit Alzheimer
  4. Penyakit Parkinson 
Dan banyak penyakit kronik lain telah dikaitkan dengan kerosakan oksidatif.
.
Tapi kan
.
Mujurlah ada makanan yang mengandungi antioksidan
.
Antioksidan boleh membantu meneutralkan radikal bebas dan melindungi tubuh. 
.
Masukkan makanan yang melindungi daripada pengoksidaan dalam diet pesakit buah pinggang
.
Dan buat pilihan terbaik 
.
Supaya pesakit dialisis atau orang dengan penyakit buah pinggang kronik (CKD) boleh dapat manfaat. Elakkan  air kencing berbuih
.

15 Makanan yang baik untuk pesakit kencing manis

Amalkan pengambilan makanan yang sihat
.
Supaya buah pinggang kita
.
Tahan lama
.
Ikuti diet buah pinggang yang sihat
.
Terutama untuk kita yang mengalami penyakit buah pinggang
.
Kenapa ya?
.
Kerana mereka mengalami masalah keradangan & mempunyai risiko penyakit kardiovaskular yang lebih tinggi.
.
Di bawah ini Maznee senaraikan 15 makanan yang bagus untuk kesihatan buah pinggang
.
Sub 1: 

1. Cili benggala merah

cili benggala untuk pesakit buah pinggang
Cili benggala selalu kita jumpa di atas pizza
.
Maznee suka masak cili cpsicum ni
.
Rasanya manis manis
.
Dan rangup
.
1/2 cawan cili benggala merah mengandungi= 1 mg natrium, kalium 88 mg, 10 mg fosforus
  • Cili benggala merah rendah kalium & sedap rasanya, 
  • Sayuran yang lazat ini juga merupakan sumber vitamin C dan vitamin A yang sangat baik, serta vitamin B6, asid folik & serat. 
  • Benggala merah sangat baik untuk kita kerana ia mengandungi lycopene, antioksidan yang melindungi kanser tertentu. Lemon & tomato juga kaya dengan lycopene
  • Cili benggala merah boleh dimakan mentah sebagai salad atau masukkan saja dalam nasi goreng. Sedap tau 
.

Sub 2: 

2. Kubis

Kubis untuk pesakit buah pinggang
Sayur kubis sangat murah
.
Dan mudah di dapati
.
Tapi
.
Banyak lagi manfaat kubis
.
Kerana 1/2 cawan kubis hijau mengandungi = 6 mg natrium, kalium 60 mg, 9 mg fosforus
.
  • Sayuran ini penuh dengan fitokimia, sebatian kimia dalam buah-buahan atau sayur-sayuran yang memecahkan radikal bebas sebelum ia dapat melakukan kerosakan. 
  • Banyak fitokimia juga dikenali untuk melindungi & melawan kanser, serta memupuk kesihatan kardiovaskular.
  • Kubis tinggi vitamin K, vitamin C dan serat, kubis juga merupakan sumber vitamin B6 dan asid folik yang baik. 
  • Kubis rendah kandungan kalium dan murah
.
KLIK untuk terus ke makanan tersebut

1.Cili 2.Kubis 3.BungaKubis 4.BawangPutih 5.Bawang 6.Epal 7.Kranberi 8.Blueberi 9.Raspberi 10.Strawberi 11.Ceri 12.AnggurMerah 13.TelurPutih 14.Ikan 15.MinyakZaitun

Sub 3: 

3. Bunga kubis

bunga kubis cauliflower untuk buah pinggang
Satu lagi sayur yang berpatutan harganya
.
Di pasar malam pun banyak
.
Pasaraya apatah lagi
.
1/2 cawan kubis bunga mengandungi = 9 mg sodium, 88 mg kalium, 20 mg fosforus
  • Satu lagi sayuran cruciferous, kubis bunga tinggi vitamin C & sumber folat serta serat yang baik. 
  • Ia juga penuh dengan indole, glucosinolates & thiocyanates-sebatian yang membantu hati meneutralkan bahan-bahan toksik yang boleh merosakkan membran sel dan DNA.
Sub 4: 

4. Bawang putih

bawang putih untuk buah pinggang
Sayuran yang berbau kuat ini
.
Kurang di gemari ramai
.
Tapi
.
Kalau pandai masak
.
Sedap je. Khasiat pun banyak tau
.
1 ulas bawang putih = 1 mg natrium, 12 mg kalium, 4 mg fosforus

  • Bawang putih membantu mencegah pembentukanplak pada gigi kita
  • Menurunkan kolesterol dan mengurangkan keradangan.

5. Bawang

bawang untuk buah pinggang

Kawan baik tukang masak
.
Dan para ibu di dapur
.
Dan
.
Kalau makanan nak sedap
.
Letaklah banyak bawang dalam ramuan
.
Memang beza rasanya. Dalam 1/2 cawan bawang mengandungi = 3 mg natrium, 116 mg kalium, 3 mg fosforus
  • Bawang, perasa asas dalam banyak masakan yang dimasak, ada sebatian sulfur / belerang yang memberikannya bau pedas. Sebab itu kita menangis
  • Bawang juga kaya dengan flavonoid seperti yang terdapat dalam vitamin c shaklee, terutama quercetin, antioksidan yang kuat yang berfungsi untuk mengurangkan penyakit jantung dan melindungi terhadap banyak kanser. 
  • Bawang rendah kalium & sumber kromium yang baik, mineral yang membantu dengan metabolisme karbohidrat, lemak dan protein.
  • Kromium bagus untuk pesakit diabetes. Siapa yang ada masalah kebas kaki  sebab kencing manis elok makan bawang lebih sikit
Boleh pelbagaikan penggunaan bawang yang di gunakan dalam masakan

.

Lain bawang lain rasanya. Kami suka bawang holland

.

Manis dan baunya kurang

.
KLIK untuk terus ke makanan tersebut
1.Cili 2.Kubis 3.BungaKubis 4.BawangPutih 5.Bawang 6.Epal 7.Kranberi 8.Blueberi 9.Raspberi 10.Strawberi 11.Ceri 12.AnggurMerah 13.TelurPutih 14.Ikan 15.MinyakZaitun
Sub 6: 

6. Buah Epal

buah epal untuk buah pinggang
Epal pun senang di dapati
.
Rasanya yang rangup
.
Dan berair
.
Memang sedap dinikmati
.
1 epal bersaiz sederhana dengan kulit mengandungi 0 natrium, 158 mg kalium, 10 mg fosforus
  • Epal telah dikenal untuk mengurangkan kolesterol,  mencegah sembelit kerana kaya serat, melindungi daripada penyakit jantung dan mengurangkan risiko kanser. 
  • Kaya dengan serat & bahan anti-radang
  • Khasiat epal paling banyak didapati dibawah kulit. Cuma pastikan kulitnya dah dibasuh bersih

7. Kranberi

  • Buah beri yang halus, sedap ini bagus untuk melindungi daripada jangkitan pundi kencing dengan menghalang bakteria daripada melekat pada dinding pundi kencing. 
  • Dengan cara yang sama, kranberi juga melindungi perut daripada bakteria yang menyebabkan ulser. Punca sakit perut
  • Dan melindungi lapisan saluran penghadaman, & menggalakkan kesihatannya. 
  • Kranberi juga dipercayai bagus untuk melindungi kanser dan penyakit jantung.

8. Blueberi

blueberi untuk buah pinggang
Buah blue beri memang mahal
.
Dan tak dijual di kebanyakan kedai
.
Nak dapat pun kena pergi hypermarket. Baru jumpa
.
Tapi
.
Mahal pun bersebab
.
Banyak khasiat ni tau terutama untuk
.
Ibu hamil & juga pesakit buah pinggang
.
1/2 cawan blueberry segar mengandungi 4 mg sodium, 65 mg kalium, 7 mg fosforus
  • Blueberries adalah tinggi dalam phytonutrients antioksidan yang dipanggil anthocyanidins, yang memberikan warna biru mereka, dengan sebatian semula jadi yang mengurangkan keradangan. Bagus untuk kanser saluran penghadaman. Sebab itu bagus makan Vivix shaklee untuk kanser usus kerana kaya anthocyanin
  • Blueberries adalah sumber vitamin C & serat  yang baik
  • Kaya dengan sebatian mangan yang menjadikan tulang kita sihat
  • Ia juga boleh membantu melindungi otak dari beberapa kesan penuaan. 
KLIK untuk terus ke makanan tersebut
1.Cili 2.Kubis 3.BungaKubis 4.BawangPutih 5.Bawang 6.Epal 7.Kranberi 8.Blueberi 9.Raspberi 10.Strawberi 11.Ceri 12.AnggurMerah 13.TelurPutih 14.Ikan 15.MinyakZaitun

9. Raspberi

raspberi untuk buah pinggang
Adik beradik buah beri memang banyak khasiat
.
1/2 cawan raspberi = 0 mg natrium, 93 mg kalium, 7 mg fosforus
  • Raspberi mengandungi phytonutrien yang dipanggil asid ellagic yang membantu meneutralkan radikal bebas dalam badan untuk mencegah kerosakan sel.
  • Bahan asid ellagic tinggi dalam vivix shaklee
  • Mereka juga mengandungi flavonoid yang dipanggil antosianin, antioksidan yang memberi mereka warna merah. 
  • Sumber mangan, vitamin C, serat dan folat yang sangat baik, vitamin B
  • Raspberry mempunyai sifat yang merencat pertumbuhan sel kanser dan pembentukan tumor.

10. Strawberi

strawberry untuk buah pinggang

1/2 cawan (5 medium) strawberi segar = 1 mg natrium, kalium 120 mg, 13 mg fosforus
  • Strawberi kaya dengan dua jenis fenol: antosianin dan ellagitannins. 
  • Anthocyanin adalah apa yang memberikan warna merah strawberi dan antioksidan kuat yang membantu melindungi struktur sel badan dan mencegah kerosakan oksidatif yang dialami pesakit kencing manis
  • Strawberi adalah sumber vitamin C dan mangan yang sangat baik 
  • Sumber serat yang sangat baik. 
  • Strawberi dikenali untuk memberikan perlindungan jantung, serta komponen anti-kanser dan anti-radang.
  • Strawberi bagus dimakan ibu mengandung untuk mencegah alahan  mengandung

11. Ceri

ceri untuk buah pinggang
1/2 cawan yang menyajikan ceri manis segar = 0 mg natrium, kalium 160 mg, 15 mg fosforus
  • Ceri telah ditunjukkan untuk mengurangkan keradangan apabila dimakan setiap hari. 
  • Ceri penuh dengan antioksidan dan fitokimia yang melindungi jantung.
KLIK untuk terus ke makanan tersebut
1.Cili 2.Kubis 3.BungaKubis 4.BawangPutih 5.Bawang 6.Epal 7.Kranberi 8.Blueberi 9.Raspberi 10.Strawberi 11.Ceri 12.AnggurMerah 13.TelurPutih 14.Ikan 15.MinyakZaitun

12. Anggur merah

anggur merah untuk buah pinggang
1/2 cawan anggur merah = 1 mg natrium, 88 mg kalium, 4 mg fosforus
  • Anggur merah mengandungi beberapa flavonoid yang memberikan warna kemerahan mereka. 
  • Flavonoid membantu melindungi daripada penyakit jantung dengan mencegah pengoksidaan dan mengurangkan pembentukan bekuan darah. 
  • Resveratrol, flavonoid yang terdapat dalam anggur, juga boleh merangsang pengeluaran nitrik oksida yang membantu melegakan sel-sel otot dalam saluran darah untuk meningkatkan aliran darah. 
  • Flavonoid ini juga memberi perlindungan terhadap kanser dan menghalang keradangan.
  • Beli anggur dengan kulit merah atau ungu kerana kandungan anthocyanin mereka lebih tinggi. 
  • Bekukan anggur untuk lebih tahan lama untuk dimakan sebagai makanan ringan 

13. Telur putih

telur putih untuk buah pinggang 
2 putih telur = 7 gram protein, 110 mg natrium, kalium 108 mg, 10 mg fosforus
  • Putih telur adalah protein tulen & memberikan kualiti protein yang paling tinggi dengan semua asid amino penting. 
  • Bagus untuk diet pesakit buah pinggang, putih telur menyediakan protein kurang fosforus berbanding sumber protein lain seperti kuning telur atau daging.
  • Badan kita memerlukan 8 jenis asid amino yang tak dapat dibuat sendiri. ESP Shaklee kaya dengan kesemua asid amino ini
KLIK untuk terus ke makanan tersebut
1.Cili 2.Kubis 3.BungaKubis 4.BawangPutih 5.Bawang 6.Epal 7.Kranberi 8.Blueberi 9.Raspberi 10.Strawberi 11.Ceri 12.AnggurMerah 13.TelurPutih 14.Ikan 15.MinyakZaitun

14. Ikan

3 auns salmon liar = 50 mg natrium, 368 mg kalium, 274 mg fosforus
  • Ikan menyediakan protein berkualiti tinggi dan mengandungi lemak anti-radang yang dipanggil omega-3.
  • Lemak yang sihat dalam ikan boleh membantu melawan penyakit seperti penyakit jantung dan kanser. Sebab itu omega guard  shaklee dihasilkan dari ikan
  • Omega-3 juga membantu menurunkan lipoprotein berketumpatan rendah atau kolesterol LDL, iaitu kolesterol jahat. 
  • Dan meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi atau HDL kolesterol, yang baik kolesterol.
  • Diet ikan memang bagus di masukkan dalam diet pesakit buah pinggang dan ibu hamil
Persatuan Jantung Amerika & Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan makan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu.


15. Minyak zaitun

minyak zaitun untuk buah pinggang
1 sudu minyak zaitun = kurang daripada 1 mg sodium, kurang daripada 1 mg kalium, 0 mg fosforus
  • Minyak zaitun adalah sumber asid oleik yang hebat, asid lemak anti-radang. 
  • Minyak zaitun tepu dalam minyak zaitun melindungi daripada pengoksidaan. 
  • Minyak zaitun kaya dengan polifenol dan sebatian antioksidan yang menghalang keradangan dan pengoksidaan.
  • Kajian menunjukkan bahawa masyarakat yang menggunakan minyak zaitun dalam kehidupan seharian berbanding minyak lain mempunyai kadar penyakit jantung & kanser yang lebih rendah.
Beli minyak zaitun virgin atau extra virgin kerana lebih tinggi antioksidan. 
.
Gunakan minyak zaitun untuk membuat salad, memasak, memanggang roti atau penyediaan sayur-sayuran.
.
Sub 16: 

1 Sudu teh makanan ini mengandungi kebaikan 15 Makanan diatas! Short cut

Bila kita tak sihat. Mana lalu nak makan kan?
.
Walau sedap mana pun makanan tu
.
Jadi
.
Macam mana nak dapat khasiat?
.
Kita sebagai isteri, ayah, anak. Kalau nampak ahli keluarga kita sakit
.
Takkan tak nak buat apa apa kan?
.
Macam mana nak bagi mereka dapat khasiat makanan ni
.
Dah masak mereka tak ada selera
.
Jadi Maznee cadangkan kita beri 1 sudu teh makanan ini
.
Makanan apa tu?
.
Vivix Shaklee
.
Vivix ni kaya dengan khasiat & sebatian bernama resveratrol yang di percayai baik untuk kesihatan ginjal kita
.
Ada banyak kajian saintis kelas dunia
.
vivix shaklee untuk buah pinggang sihat

Melalui kajian yang telah di lakukan oleh saintis di seluruh dunia
.
Yang tidak mempunyai apa apa kepentingan pada hasil kajian
.
Tak ada "conflict of interest"
.

Selamat ke makan suplemen untuk pesakit buah pinggang?

Tak semua suplemen selamat
.
Kena pastikan ada KKM
.
Lepas tu
.
Siapa yang hasilkan suplemen tu?
.
Kalau saintis yang buat ada kemudahan makmal kelas dunia. Di negara maju seperti Jepun & Amerika pula tu
.
Bahan mentah pun kita tahu
.
Ada kajian bertulis & jurnal daripada universiti yang dipercayai
.
Memang yakin
.
Dan Vivix Shaklee memang menepati syarat tu
.
Pastikan juga kita dapatkan vivix dari pengedar shaklee yang boleh guide cara makan
.
Cara makan vivix yang betul lebih penting dari produk ini sendiri
.
Sebab kalau salah makan bawa mudarat juga
.
Terlebih makan nasi pun tak elok
.
Apatah lagi suplemen kan
.
Vivix ini kaya dengan sebatian bernama resveratrol
.
Kajian tentang resveratrol ni dah lama tau. Lebih 20 tahun. Nak tahu lebih lanjut boleh baca & klik gambar di bawah ni
.
Vivx Shaklee harga 2017
Rujukan lengkap tentang vivix shaklee & buah pinggang
.
Dan pastikan kita dapat pandangan doktor walaupun makan suplemen.
.
Untuk mencuba produk, bertanyakan harga dan konsultasi percuma ini,sila hubungi saya di:
.
 Whatsupp / SMS: 
019-2653791  
Maznee Azmi
Shaklee setia alam & meru
ID Shaklee: 963860
.

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

30 Responses to "16 Makanan untuk pesakit buah pinggang!"

  1. Balasan
    1. Terima kasih juga kepada Azi kerana singgah ke blog Maznee

      Semoga bermanfaat kepada pesakit buah pinggang

      Dan untuk kita yang masih sihat ni

      Insyaallah

      APa pun jumpa doktor kalau ada rasa tak kena dengan buah pinggang

      Padam
  2. Assalamualaikum. Wah baru tahu semua makanan kat atas bagus utk buah pinggang. Semua dah rasa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua makanan yang di ambil dengan sederhana memang baik untuk kesihatan mimi

      Terima kasih singgah mimi

      Padam
  3. Assalamualaikum mazni, terima kasih berkongsi. semua yang diatas tu akak suka makan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kembali sebab sudi singgah ke blog maznee ya kak

      Kalau akak suka makan semua ni

      Insyaallah sihat lah

      Hehe

      Padam
  4. Balasan
    1. Terima kasih singgah ke mari cik Lisa

      Semoga bermanfaat

      Padam
  5. buha strawberri mmemecah keinginan saya untuk mencuba buah yang memang sedap hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau macam itu tuan hanafi ke pergi tanah tinggi cameron atau kundasanglah

      boleh petik yang segar

      Hehe

      Padam
  6. Nasiblah hakak ni bukan jenis yg memilih makan. Pantang melintas depan mata hihi....
    Moga dijauhkanlah dapat penyakit yg kronik kan Mazni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak hainom ni memang ok je

      Hehe

      Semua yang ada di syukuri

      Sebab tu rezeki berkat

      Padam
  7. Balasan
    1. Terima kasih singgah ke mari sis Haslinda

      Semoga membantu kesihatan keluarga puan Insyaallah

      Padam
  8. Terima kasih atas perkongsian Maznee. Banyak yg enak-enak. lagi2 anak beranak berry n anggur tu. my fave. ;) cili benggala tu pun saye suka . paling best makan dngan salad.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih singgah sini sis Nadhie wueen

      Anak beranak berries tu semua dah terkorban

      Makanan kegemaran maznee

      Wah wah mentang mentang suka mendaki gunung

      Padam
  9. Singgah sini,, ceri pon mahal dah sekarang ni,, hii,,, good sharing tq maznee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ceri memang dah mahal. Tapi sedap lah wani

      Kalau makan ceri segar tu sekilo memang harganya tinggi

      Tapi dalam ceri banyak khasiat

      Anthocyanin pun kaya

      Mujur harga ceri di pasar tani masih murah lagi

      Padam
  10. banyakkan minum air.. elak makan makanan yg tidak sihat.. kidney ni kita anggap sebagai filter aquarium.. walaupun ia membersihkan kena bersihkan ia juga hehe.. sekadar pandangan

    BalasPadam
  11. Semua senarai makanan tu sedap dan senang untuk di makan. Kebanyakannya fav ana juga tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari situ dah tahu Ana suka makan makanan yang sihat

      Alhamdulillah

      Padam
  12. Tq for sharing info terbaik ni sis mazni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama sis Aju

      Gigih jaga anak di hospital tempohari kan

      Semoga anak anak aju sihat dan kuat

      Lepas ni mereka pula jaga aju

      Padam
  13. Balasan
    1. Sama sama EL. Terima kasih singgah kemari

      Amat di alu alu kan

      Padam
  14. perkongsian yang menarik mengenai 15 makanan yang baik untuk pesakit buah pinggang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama kita ambil manfaat

      Apa pun

      Selalu bertanya doktor untuk tips jaga kesihatan buah pinggang

      Padam
  15. Setiap sayur dan buah-buahan tu ada manfaatnya.. Nice sharing Mazni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selalunya yang tak sedap tu lah ubat

      Padam
  16. Dari atas sampai ke bawah tengok gambar buah-buahan, alahai tak boleh tahan. Tapi makan buah banyak pun apa salahnya. Banyak khasiat tersembunyikan.

    BalasPadam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. πŸ˜‰ 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„