Patutlah pantang larang pesakit buah pinggang penting! Rupa rupanya...

"Ini pantang larang untuk pesakit buah pinggang amalkan setiap hari. Ikut tips untuk diet seimbang!"
pantang larang sakit buah pinggang

Beberapa tahun lepas, ada saudara terdekat Maznee mengalami sakit buah pinggang
"Memang susah sebab kena cuci buah pinggang 2-3 kali setiap minggu"
Tambahan lagi, anak anak pun kecil kecil lagi
.
Memang terjejas sumber rezeki & pendapatan keluarga. 
"Apa sebenarnya pantang larang makan & minum untuk mengelakkan sakit buah pinggang ni?"
Sebab
.
Sekarang ni, budak sekolah rendah pun dah ada yang kena sakit batu karang
.
Dan kebanyakan punca sakit ini bermula dari rumah
.
Menurut laporan dari The National Kidney Foundation pada tahun 2015, 1 daripada setiap 10 orang akan mengalami batu ginjal dalam hidup mereka 
pantang larang sakit buah pinggang

.
Dan 10% daripada kita akan mengalami masalah berkaitan buah pinggang. 

Sebab itu penyakit buah pinggang dikenali sebagai pembunuh senyap
"Kerana tanda / gejala penyakit ginjal tidak muncul pada peringkat awal (tidak dapat dikesan sehingga terlambat)"
Tapi
.
Dengan beberapa perubahan diet yang mudah di rumah
.
Individu dengan penyakit buah pinggang boleh menjalani kehidupan yang sihat. 
.
Masih boleh jalan jalan & melihat kebesaran Allah
.
Menurut Worldkidneyday.org, kebanyakan penyakit buah pinggang boleh pulih, jika dirawat semasa peringkat awal
"If Chronic Kidney Disease is detected early and managed appropriately, the deterioration in kidney function can be slowed or even stopped, and the risk of associated cardiovascular complications can be reduced."
Maznee kongsikan beberapa petua mudah tetapi berkesan untuk menjaga kesihatan buah pinggang kita
.
Selamat mencuba

Pantang larang pesakit buah pinggang. Mana yang boleh & Mana yang dilarang keras!


Maznee mulakan dengan amalan pemakanan yang baik untuk sakit buah pinggang

6 tips diet yang dibolehkan untuk penyakit buah pinggang


Pakar pemakanan ada berkongsi
"Terdapat beberapa makanan yang baik untuk buah pinggang dan perlu diambil secara teratur untuk buah pinggang yang sihat"
Tapi kan
.
Apabila seseorang sudah menderita penyakit buah pinggang
.
Beban yang ditanggung buah pinggang untuk mengeluarkan sisa dari badan perlu dikurangkan. 
.
pantang larang yang bagus untuk buah pinggang
.
Oleh itu
.
Diet orang yang menderita penyakit buah pinggang haruslah rendah dalam

  • Natrium
  • Kalium 
  • Dan protein haiwan. 

Selain itu, terdapat beberapa petua yang perlu kita boleh ikuti. Seperti

1. Pilih makanan yang sihat

Adalah penting untuk dalam jumlah yang betul 
.
Dan mengambil sumber protein berkualiti tinggi. 
.
Pastikan kita baca label makanan dengan teliti untuk memeriksa kandungan natrium, kalium dan fosforus makanan. Vitalea ada semua mineral ini
.
Walau bagaimanapun, rujuk pakar pemakanan sebelum kita mula memasukkan protein dalam diet.
.
Macam mana nak tahu cara makan yang seimbang
.
Itu yang penting untuk kita amalkan tips no 2
.
Apakah ia?

2. Dapatkan nasihat pakar pemakanan

nasihat pakar pemakanan untuk pantang makan buah pinggang

Orang yang mengalami penyakit buah pinggang lebih terdedah kepada darah tinggi, penyakit jantung dan diabetes. 
.
Oleh itu, adalah bijak untuk berunding dengan pakar pemakanan, yang akan membantu kita merancang hidangan yang sihat, bergantung kepada keadaan kesihatan (wanita hamil & sebagainya)
.
Terutama sekali jika kita menghidap kencing manis & darah tinggi
.
Lagi sukar nak jaga makan
.
Kesihatan kan rezeki, kalau dah sihat tu Alhamdulillah. Duit banyak kalau sakit tak membantu

.
Sering kali semasa sakit, kita lupa pada siapa yang memberi ujian sakit ni

.
Sebab itu Maznee galakkan kita membaca buku dibawah ini untuk rezeki yang dirahmati Allah & diberkati
.
Termasuklah rezeki kesihatan

"Klik gambar di bawah untuk cuba tips untuk menjemput rezeki"
Usaha ada pelbagai cara
.
Kalau pantang makan kita dah jaga
.
Kita tambah juga ilmu kerohanian untuk menjemput kasih sayang Ilahi
.
Pantang larang seterusnya sangat penting
.
Iaitu

3. Makan sayur sayuran yang telah direndam dalam air suam

Merendam sayur-sayuran adalah pilihan memasak yang berkesan untuk orang-orang dengan penyakit buah pinggang kerana ia menurunkan kandungan natrium, kalium dan fosforus sayur-sayuran. 
.
Ia melibatkan merendam sayur-sayuran dalam air suam selama 2-3 jam, membuang air dan menggunakan sayur-sayuran yang dicairkan untuk menyediakan makanan.
.
Selain itu amalkan buah buahan yang kaya resveratrol dalam diet harian kerana ada kajian yang menunjukkan ia baik untuk kesihatan ginjal

4. Minum air yang mencukupi 

saur sayuran direndam untuk sakit buah pinggang


Minum air yang mencukupi TETAPI tidak lebih dari diperlukan badan setiap hari untuk membuang toksin keluar dari badan melalui air kencing dan mengurangkan beban pada buah pinggang. 
.
Alasan yang biasa ialah, apabila kita minum air yang cukup, lebih banyak air kencing dihasilkan, yang seterusnya membuang toksin berbahaya dari badan. 
.
Dengan berbuat demikian, tekanan pada buah pinggang berkurang, yang merendahkan risiko masalah buah pinggang.
.
Toksin yang terkumpul dalam badan akan timbulkan banyak masalah kesihatan. Kulit pun nampak tak cantik
.
Air yang cukup akan membantu banyak proses badan. Contohnya meningkatkan metabolisme dan membantu kita untuk turun berat & kurus secara sihat.
.
Minum air secukupnya untuk kulit lebih sihat & cantik

5. Termasuk makanan meningkatkan imun dalam diet harian

Bagi orang yang mengalami jangkitan buah pinggang berulang, makanan yang meningkat imuniti badan seperti buah-buahan, sayur-sayuran segar, susu dan produk susu dan ikan air tawar harus dimasukkan. 
.
Nak makan suplemen perlu dapat pandangan doktor ya. Antara makanan tambahan yang selalu diambil pesakit ginjal ialah vivix
.
Beberapa makanan mesra buah pinggang yang biasa adalah:
Sayur-sayuran - Lada merah, kubis, kembang kol dan bawang
Rempah - Bawang putih
Buah-Buahan - Apple, jambu, pir, betik dan nanas
Makanan bukan vegetarian - Ikan air tawar dan putih telur

6. Jangan elakkan makanan berkalsium sepenuhnya

Ramai orang mengelakkan memakan makanan yang kaya dengan kalsium kerana mereka takut makan kalsium mungkin menyebabkan pengambilan garam kalsium yang membawa kepada batu karang. 
.
Pengambilan makanan kaya kalsium tidak meningkatkan risiko kita mendapat batu karang dalam buah pinggang. 
.
susu kalsium untuk sakit buah pinggang

.
Sebaliknya, kekurangan pengambilan berkalsium mungkin meningkatkan risiko membentuk batu karang. 
.
Ini kerana, kehadiran kalsium yang mencukupi akan mengikat dengan oxalates.
.
Ini akan menghalang penyerapan oxalates yang mungkin menyebabkan batu ginjal. 
.
Sekarang ni
.
Kita lihat pula pada makanan yang tak elok di makan pesakit buah pinggang

5 makanan yang pantang dimakan pesakit buah pinggang 

makanan yang pantang dimakan pesakit buah pinggang

Fungsi utama buah pinggang adalah untuk membuang sisa dan mengekalkan keseimbangan elektrokimia dalam badan. 
.
Inilah sebabnya mengapa seseorang yang menderita penyakit buah pinggang perlu menggunakan diet mesra buah pinggang yang rendah natrium, kalium, fosforus, protein dan cecair
.

1 Elakkan makanan yang kaya natrium (Garam biasa)


Penggunaan makanan yang mengandung natrium meningkatkan tahap tekanan darah kita.
.
Ini seterusnya memberi tekanan pada buah pinggang kita, yang membawa kepada pelbagai komplikasi. 
.
Oleh itu, orang yang menderita penyakit buah pinggang harus mengelakkan makanan yang kaya dengan natrium. 
.
Ini termasuk garam, serbuk penaik, soda-bikarbonat, makanan dalam tin, keju, sos sosis, daging, ragi, kerepek masin, biskut, kacang, popcorn, acar, salad salad komersial, minuman ringan yang mengandung natrium benzoat, kiub, minuman kesihatan, koko, MSG dan campuran puding.

2. Elakkan makanan tinggi kalium

Laman Webmd ada berkongsi panduan pemakanan untuk buah pinggang sihat
.
Buah pinggang bertanggungjawab untuk menghapuskan buangan (sisa toksik) dan mineral seperti natrium, kalium dan fosforus dari badan. 
.
Sekiranya kita mengalami penyakit buah pinggang dan sering mengambil makanan kaya dengan potasium.
.
Kita akan meningkatkan beban pada buah pinggang. 
.
Ini seterusnya membawa kepada pengumpulan buangan di dalam badan kita.
.
Dan menyebabkan kerosakan buah pinggang. 
.
Oleh itu, elakkan makanan yang mengandungi jumlah kalium seperti daun ketumbar, bayam, kentang, ubi keledek, ubi kayu, ubi kayu, buah jeruk hijau, buah-buahan dan jus buah-buahan (kecuali jambu, betik, nanas), kacang, gula perang, kopi segera, coklat dan coklat koko.

3. Kurangkan & kawal pengambilan makanan yang mengandungi fosforus

Hampir setiap makanan yang kita makan setiap hari mengandungi fosforus. 
.
Walau bagaimanapun, orang yang mengidap penyakit buah pinggang perlu mengurangkan pengambilan makanan kaya fosforus kerana jika diambil berlebihan
.
Akan memberi tekanan pada buah pinggang
.
Dan yang mengakibatkan fungsi buah pinggang terjejas. 
.
Oleh itu, makanan yang kaya dengan mineral ini seperti susu, yogurt, daging, ayam, ikan, pisang, jambu dan air berkarbonat harus di kawal pengambilannya.

4. Kurangkan makanan kaya oksalat

Makanan yang mengandungi oxalates adalah bayam, kacang tanah, biji-bijian, kekacang, bit, coklat, tomato dan ubi keledek. 
.
Oxalates adalah sebatian yang mengikat kalsium untuk membentuk kristal kalsium oksalat atau batu semasa pembentukan air kencing oleh buah pinggang. 
.
Jika diet kita mengandungi lebih banyak makanan kaya oksalat (selepas batu ginjal), kita akan lebih cenderung mengalami pelbagai komplikasi buah pinggang.

5. Pantau pengambilan protein harian

Orang yang menderita batu karang pada buah pinggang (atau orang-orang yang berisiko tinggi menghidapnya) perlu mengehadkan pengambilan makanan laut, daging dan makanan protein lain. 
.
Ini kerana, makanan ini mengandungi sejumlah besar purin, yang seterusnya meningkatkan pengeluaran asid urik, yang membawa kepada batu asid urik.

Kesimpulan

kesimpulan untuk pantang larang buah pinggang

Diet memainkan peranan utama dalam menangani penyakit buah pinggang
.
Ini boleh dilakukan dengan menurunkan pengambilan makanan yang memberi tekanan kepada buah pinggang. 
.
Tapi
.
Selain daripada perubahan diet
.
Orang yang menghidap penyakit buah pinggang perlu mengubah gaya hidup untuk menjalani kehidupan yang sihat
.
Bagus untuk dapatkan pandangan pakar pemakanan sebelum memulakan diet mesra buah pinggang. 
.
Pakar pemakanan akan menjadi orang yang tepat untuk menilai parameter darah kita 
.
Dan memberi kita pelan diet yang padan dengan keadaan kesihatan dan tahap penyakit buah pinggang yang dialami

Patutlah pantang larang pesakit buah pinggang penting! Rupa rupanya... Reviewed by Mazni Azmi on December 07, 2017 Rating: 5

8 comments:

  1. kesimpulannya pengambilan pemakanan yang sihat adalah penting bagi mengelakkan semua jenis penyakit pun

    ReplyDelete
  2. betul. sekarng ni budak sekolah rendah pun dah sakit buah pinggang dan kencing manis

    ReplyDelete
  3. Apa yang kita makan akan jadi darah daging kita

    nak sihat

    kena jaga makan kan

    barulah buah pinggang sihat

    elok ada pantang larang

    ReplyDelete
  4. Memang kena jaga makan yg penting. Amalkan pemakanan yg sihat. Dan lakukan pemeriksaan berkala.

    ReplyDelete
  5. Tq maznee.. info Yang sangat berguna. Untuk pesakit Dan org sihat pun boleh ikut

    ReplyDelete
  6. Bahaya kalau buah pinggang berhenti berfungsi.. boleh menyebabkan kematian..

    Kena jaga baik2 ni

    ReplyDelete
  7. Salah satu punca buah pinggang rosak zaman sekarang ni sebab makan suplemen dan produk yang pelik pelik untuk cantik

    Hati hati lah semua

    Pandai pandai jaga kesihatan

    ReplyDelete
  8. kena paksa diri minum air kosong la lepas nih

    ReplyDelete

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. πŸ˜‰ 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„

All Rights Reserved by Cantik & Sihat Dengan Shaklee. © 2018

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.