Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

6 Skincare terbaik buatan sendiri di rumah! Jimat & Selamat digunakan

Setiap wanita mahu kulit yang sempurna, bersinar. Tak kiralah sama ada kita seorang pelajar, suri rumah, atau profesional yang bekerja, sangat penting untuk mempunyai kulit yang baik.

Kulit kita sensitif & mudah rosak dengan persekitaran.


skincare terbaik DIY
Imej: idealme.com

Setiap hari kita terdedah kepada bahan kimia yang berbahaya daripada produk keperluan harian yang kita beli sendiri.

Selain itu perkara dibawah secara tak sedar menjadikan kulit kita menjerit dalam diam
  • Gaya hidup yang kurang sihat
  • Jadual kerja sibuk
  • Tidur tidak mencukupi
  • Kurang  mengambil berat pemakanan yang sihat
  • Pencemaran alam sekitar
  • Sinaran matahari yang berbahaya
  • Tabiat merokok berlebihan
Semua amalan diatas menjadikan kulit anda kusam dan kering.

Semua ini adalah sebahagian daripada kehidupan kita dan susah untuk mengelakkan sepenuhnya. 


Skincare terbaik dari bahan semulajadi yang ada di dapur rumah kita!


Kali ini Maznee akan kongsikan beberapa skincare semulajadi yang ada di rumah kita dan tak perlu pun beli produk mahal.

Dapat jimat duit dan tak perlu berbelanja lebih. Dah lah kulit makin cantik. Duit pun selamat. 


Percaya atau tidak, resepi skincare kecantikan buatan sendiri ini mudah dibuat sendiri.

Dan sangat berguna kerana ia adalah alternatif semula jadi untuk produk kosmetik di pasaran. Sama sama kita lihat sendiri cara caranya di bawah.


6 Skincare DIY Yang Mudah Di Sediakan!

skincare terbaik DIY 1 kunyit
Imej: Superlife.com

1. Skincare dari Kunyit Untuk Kulit Glowing

Kunyit mengandungi bahan cucurmin yang bagus untuk kulit yang cantik. Bahan ini mempunyai sifat antioksidan dan anti-radang yang kuat. 

Ia akan menghilangkan radikal bebas berbahaya yang merosakkan kulit. Pantang betul dengan radikel bebas ni.

Hapuskan ia dengan kunyit.

Ia juga meningkatkan pengeluaran kolagen, dan ini menjadikan kulit kita lembut dan bersinar. Tepung kacang kuda akan membersihkan kulit kita secara perlahan lahan agar bersih dan cerah.

Selamat digunakan setiap masa. Ibu mengandung boleh pakai tanpa was was.

Bahan bahannya
  • 1 / 2-1 sudu teh serbuk kunyit
  • 4 sudu makan tepung kacang kuda (Chickpea)
  • Susu / air

Cara menyediakan skincare kunyit
  1. Campurkan serbuk kunyit dengan tepung kacang kuda. 
  2. Kemudian tambahkan susu atau air yang cukup untuk membentuk pes.
Cara menggunakan
  1. Sapukan pada muka dan leher kita.
  2. Biarkan selama 15 hingga 20 minit. Bilas dan bersihkan dengan air kosong.

Berapa kerap perlu kita amalkan untuk mendapat hasil yang baik? Gunakan ramuan ini sekali atau dua kali seminggu.

Mudah di sediakan dirumah.

Tapi kalau nak keluar berjalan jalan, boleh saja kita letakkan dalam bekas kaca atau tupperware. Cuma nak senang masa bercuti pakai saja skincare biasa.




2. Skincare dari Baking Soda Untuk Kulit Cantik!

skincare terbaik DIY 1 soda bikarbonat
Imej: Care2.com

Maznee cukup suka pakai soda bikarbonat kerana ia ada banyak kegunaan di rumah.

Orang selalu pakai untuk masak kek dan naikkan kuih muih jadi gebu macam di pam angin.

Sebenarnya soda bikarbonat bagus untuk banyak kegunaan, salah satunya untuk skincare semulajadi yang selamat untuk wanita hamil.

Antara kebaikan Soda bikarbonat / serbuk penaik 

  • Menyingkirkan sel kulit mati.
  • Meneutralkan pH kulit. 
  • Ia melegakan kulit 
  • Menyembuhkan apa-apa keradangan yang berlaku pada kulit.

Bahan bahan untuk skincare berasaskan soda bikarbonat

  • 1 sudu baking soda
  • 1 sudu minyak zaitun tambahan dara
  • 1/2 sudu teh madu

Cara penyediaan yang mudah

  1. Campurkan semua bahan diatas dalam  1 bekas.
  2. Gaul sehingga sebati
Cara menggunakan untuk hasil terbaik
  1. Sapukan campuran pada muka dan leher yang lembap dengan gerakan membulat.
  2. Biarkan selama 10 minit.
  3. Bilas dengan air sejuk dan lap kering. 
  4. Sapukan ramuan ini pada muka sekurang kurangnya sekali seminggu.

3. Skincare terbaik dari minyak kelapa untuk kulit cantik!

skincare terbaik DIY 1 minyak kelapa dara
Imej: Theearthelement.com

Ramuan skincare dari minyak kelapa dara ini sangat mudah disediakan. Dan sangat bagus untuk kulit kering dan kusam. 

Minyak kelapa akan memerangkan kelembapan pada kulit dan juga menyuburkannya dengan asid lemak yang diperlukan badan. 

Bahan fenolik di dalam minyak kelapa menyumbang kepada aktiviti antioksidannya dan membuatkan kulit yang bersinar.

Bahan bahannya
  • Minyak kelapa dara (mudah kan?)

Cara menyediakan skincare minyak kelapa
  • Panaskan minyak dengan api kecil secara perlahan lahan

Cara menggunakan
  1. Sapukan pada muka dan leher.
  2. Urut selama beberapa minit dalam gerakan bulat lembut.
  3. Biarkan minyak pada waktu malam.
  4. kita boleh menambah beberapa sudu gula ke dalam minyak kelapa dan menggunakannya sebagai scrubber untuk mengelupas kulit kita. Kulit akan bersalin menjadi lebih cantik.

Gunakan skincare minyak kelapa ini setiap malam sebelum tidur.



4. Skincare dari buah betik untuk kulit berseri!

skincare terbaik DIY 1 buah betik
Imej: Medicalnewstoday.com

Buah betik memang kaya dengan vitamin A & khasiat lain untuk kecantikan dan kesihatan. Pantang betul nampak betik mesti Maznee makan.

Buah betik masak mengandungi enzim papain, yang mampu bertindak sebagai agen pengelupasan ringan. 

Ini dengan lembut menghilangkan lapisan atas sel-sel mati di muka dan menjadikan kulit kita berseri dan kelihatan muda. 

Ia juga membersihkan kotoran dan minyak yang boleh menyebabkan jerawat dan jerawat di muka. 

Bahan teh cendana akan menyerap minyak berlebihan dari kulit dan menjadikannya lembut dan lembut. 

Madu pula bertindak sebagai pelembap semula jadi dan akan melembapkan kulit & mampu mengurangkan kecacatan pada kulit. 

Ramuan skincare betik ini bagus diamalkan kerana ia mampu bertindak untuk awet muda dan anti-penuaan.

Bahan bahan yang diperlukan

  • Beberapa buah betik masak
  • 1 sudu teh serbuk cendana
  • 1 sudu teh madu

Cara cara penyediaan

  1. Kupas buah betik yang dah masak.
  2. Potong kepada saiz kecil.
  3. Tambah serbuk kayu cendana dan madu dalam 1 bekas.
  4. Gaul 3 bahan ini sehingga sebati sehingga menjadi pes.
Cara menggunakan skincare berasaskan buah betik
  1. Sapukan pes betik ini ke seluruh muka dan leher kita.
  2. Biarkan selama kira kira 20 minit.
  3. Bilas dengan air sejuk.

Seeloknya lakukan sekurang kurangnya sekali dalam seminggu.


5. Skincare dari lidah buaya / Aloe Vera untuk kulit bersinar!

skincare terbaik DIY 1 aloe vera
Imej: Hudabeauty.com

Mengapa lidah buaya bagus untuk dijadikan skincare semulajadi?

Gel / agar agar dari aloe vera dangat berkhasiat dan mempunyai fungsi penyembuhan untuk meremajakan kulit.

Selalu amalkan untuk mendapatkan kulit yang bersinar dari dalam secara selamat.

Memang penyelesaian yang bagus & menjimatkan.

Bahan bahan yang diperlukan
  • 1 sudu makan gel aloe vera
  • 1 inci kunyit
  • 1 sudu teh madu
  • 1 sudu teh susu

Cara penyediaan
  1. Campurkan semua ramuan diatas bersama sehingga sebati. 
Cara menggunakan skincare lidah buaya
  1. Sapukan ramuan ini pada muka dan leher dengan rata.
  2. Biarkan ia kering selama 20 minit.
  3. Bilas dengan air hangat dan keringkan.
Amalkan dua kali seminggu untuk mendapat hasil yang memuaskan.


6. Skincare berasaskan Lemon untuk kita cuba! 2 bahan sahaja

skincare terbaik DIY 1 lemon
Imej: Draxe.com
Buah lemon ada banyak kegunaan, selain bagus untuk mengurangkan alahan ibu hamil.

Lemon sangat bagus untuk kecantikan.



Dengan hanya 2 bahan sahaja, kita dapat menyediakan ramuan skincare dari lemon.

Gula akan membantu menghilangkan sel-sel mati di permukaan kulit. Tugas Lemon pula membersihkan, dan memutihkan kulit. 

Buah lemon memang banyak kebaikan pada kulit, kandungan vitamin c yang tinggi.

Dan salah satu daripada agen semulajadi terbaik untuk mencerahkan kulit.

Bahan bahan untuk skincare lemon

  • 2 sudu teh jus lemon
  • 2 sudu teh gula

Langkah mudah untuk menyediakan

  1. Campurkan bahan-bahan dan gaul sebati (Itu saja, mudah kan?)
Cara menggunakan ramuan diatas
  1. Letakkan campuran di muka secara rata.
  2. Gosok / Scrub ramuan ini dalam gerakan bulat .
  3. Biarkan seketika selama 10 minit.
  4. Bilas dengan air suam untuk mendedahkan kulit bercahaya.


Ulang sebanyak 2 kali setiap minggu untuk hasil terbaik.


Kesimpulan skincare buatan sendiri untuk kulit muka cantik

Kita selalu di momokkan dengan iklan di televisyen, tentang skincare dengan jenama gah.

Tapi hakikatnya penuh dengan racun untuk badan kita jangka masa panjang.

Ada baiknya kita buat sendiri skincare ini dari bahan semulajadi.

Semua bahan yang digunakan di atas selamat di makan.

Jadi tak ada was was lagi keselamatannya.

Maznee ucapkan selamat mencuba.

11 Responses to "6 Skincare terbaik buatan sendiri di rumah! Jimat & Selamat digunakan"

  1. Ok dlm byk2 tu yg lemon tu je ana boleh buat skrg. Tq share kak. Boleh amal lah lps ni.

    BalasPadam
  2. Ada juga buat skrub masker beras + kunyit..paai kunyit hidup tapi serius muka memang nampak bersih dan tegang je

    BalasPadam
  3. Terima kasih untuk tips jimat ni.. lepas ni boleh try buat sendiri

    BalasPadam
  4. mudahnya . ya lagi selamat buat sendiri drp terbeli produk timbang kilo

    BalasPadam
  5. alamak bestnya entri ni, sangat mudah, jimat dan selamat, nak pulak part nak hilangkan bintik hitam di muka ni, bolehla cuba

    BalasPadam
  6. Mudah aje nakncantik guna barang2 Di dapur aje Kan.. jimat Dan berkesan

    BalasPadam
  7. sebenarnya kan, lagi terjamin kalau homemade kan tapi kita ni sebenarnya malas..hihi.. kalau malas tak payah cantik :D

    BalasPadam
  8. Kwn2 ai kat Aussie ni pun mostly guna brg2 dapur untuk skin care. Rasa mcm nak buat jugalah Mazni, jimat duit.

    BalasPadam
  9. Buah betik kegemaran tu... tp saya suka ngap!! haha..

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum & salam isnin. Singgah blogwalking. Lebih baik buat sendiri dari beli produk berbahaya

    BalasPadam
  11. huwaaa siapa yang rajin buat semua ni memang salute lah! hahaha

    BalasPadam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. πŸ˜‰ 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„