Punca Sakit Buah Pinggang. Awas kencing pekat & berbuih!

Punca sakit buah pinggang. Rosak sampai kencing pekat & berbuih!

Buah pinggang kita membantu menyahtoksik badan & membuang bahan berbahaya.
.
Manusia mempunyai dua buah pinggang, sebelah kiri dan kanan yang letaknya di bawah tulang rusuk. 
.
Kali ini kita akan bincangkan punca buah pinggang rosak & cara menjaganya
.
sakit buah pinggang shaklee

.

Penting sangat untuk kita jaga tau
.

Sel khusus, yang dipanggil podocytes, membentuk penapis yang mengekalkan nutrien penting dan sebatian bermanfaat dalam aliran darah anda.
.
Di samping menapis toksin dan bahan kimia berbahaya yang lain untuk masuk ke dalam air kencing bagi di buang daerah.
.
Dari bermaharajalela
.
Dan merosakkan badan kita.
.
Dah macam polis pulak kan.
.
Banyak faktor memberi kesan kepada buah pinggang kita yang disayangi, ini termasuklah


  1. Genetik / Keturunan 
  2. Gaya hidup 
  3. Pendedahan kepada toksin, . 
Macam mana kita nak kekalkan buah pinggang sihat wal afiat
.
Sebab nak guna lama kan?
.
Caranya ialah
.
Pastikan kita cukupkan beberapa nutrien utama untuk membantu mengekalkan fungsi buah pinggang, & mencegah atau melambatkan perkembangan penyakit buah pinggang.
.
Insyaallah artikel ini akan bantu kita
.
Jadual:
Artikel ini terdiri dari 3 bahagian. (KLIK untuk terbang ke destinasi)
.
Kisah 1. Sakit buah pinggang 
.
.
Kisah 2. Sakit yang beri kesan pada buah pinggang
.
.
Kisah 3. Rawatan buah pinggang 
.
.

Kisah 1. Sakit buah pinggang 

.
1a

a. Penyakit buah pinggang / Masalah buah pinggang 
.
Penting betul jaga buah pinggang.
.
Dan sebab itu kita mesti jaga
.
Kenapa?
.
Buah pinggang berfungsi membuang sisa metabolik & cecair berlebihan dari darah melalui saluran kencing. 
.
Macam water filter kat dapur tu
.
Bezanya
.
Water filter boleh beli baru
.
Macam macam brand ada
.
Buah pinggang kita ni ada 2 je
.
Brand pun tak ada di pasaran. 
.
Apa jadi kalau buah pinggang rosak, sebab kita tak jaga?
.
Apabila berlaku kerosakan pada buah pinggang, tentu ia tak dapat berfungsi dengan betul.
.
Penyakit buah pinggang mempunyai dua jenis


  1. Kronik 
  2. Dan akut. 
Kedua-duanya perlu diurus dengan baik.
.
Supaya tidak bertukar
.
Dari buruk kepada lebih buruk.
.
Ramai pesakit buah pinggang tidak sedar lebih awal
.
Jika tidak, boleh lakukan sesuatu lebih awal
.
Insyaallah lepas ni kita akan bincang tentang tanda awal penyakit buah pinggang. 
.
Sama sama kita lihat
.
Soalan Lazim
.
1b

b. Tanda tanda sakit buah pinggang / tanda penyakit buah pinggang / tanda tanda penyakit buah pinggang / simptom sakit buah pinggang

.
Gejala Awal

1. Gangguan kencing

.


  • Sakit buah pinggang bermula dengan gangguan kencing yang terlalu kerap 
  • Atau terlalu jarang saluran kencing mengeluarakan air kencing. 
  • Pundi kencing selalu terasa sakit.


2. Susah buang air kecil

.


  • Sukar buang air kencing berterusan akan memberi kesan kepada kesihatan buah pinggang. 
  • Buah pinggang akan kehilangan sifat-sifat untuk mengawal cecair tubuh. 
  • Cecair tubuh yang tidak akan dikeluarkan akan menyebabkan fungsi buah pinggang menurun.

3. Lesu & penat
.


  • Kurang minum boleh menyebabkan tubuh kurang air / dehidrasi. 
  • Fungsi buah pinggang jadi terganggu & menurunkan jumlah sel darah merah dalam badan sehingga boleh diserang anemia.

.
.4. Mual, loya & muntah
.


  • Seseorang yang diserang anemia dan dehidrasi akan merasakan pinggang menjadi keras/ tegang dan sakit. 
  • Menyebabkan rasa tidak selesa pada perut. 
  • Perut menjadi kembung, mual dan muntah.


5. Naik ruam dan gatal

.


  • Seseorang yang sering mengambil ubat tahan sakit / painkiller, buah pinggang akan bekerja keras menapis cecair untuk dibersihkan dari segala zat kimia dari ubat ubatan
  • Dan dibuang melalui air kencing. 
  • Jika proses penapisan cecair tidak berjalan lancar, boleh menyebabkan kulit naik ruam dan gatal gatal. 
  • Ini disebabkan reaksi bahan kimia kerana fungsi buah pinggang yang tidak mampu menapis cecair yang mengandungi racun.

.
6. Sakit kepala
.


  • Seseorang yang susah untuk buang air kecil & pinggang terasa sakit berterusan boleh menyebabkan sakit kepala & diserang stress. 
  • Ini menyebabkan kita jadi susah untuk tidur.

7. Bengkak bengkak
.


  • Jika badan susah menapis cecair untuk dibuang ke pundi kencing, racun dari sisa makanan akan terkumpul di dalam badan kerana tidak dapat dibuang dengan baik. 
  • Akibatnya tubuh akan mengalami reaksi pembengkakan kerana badan mula tercemar racun dari makanan yang sepatutnya dikeluarkan melalui air kencing. 
  • Bengkak bengkak boleh berlaku pada muka, tangan & anggota tubuh lain.

.8. Demam
.


  • Seseorang yang mengalami masalah buah pinggang, bekalan oksigen juga berkurangan melalui aliran darah di kawasan pundi kencing. 
  • Keadaan tersebut boleh menyebabkan seseorang diserang demam tinggi.

.
9. Kejang otot
.


  • Badan yang mengalami dehidrasi kerana kurang tidur, selain pinggang terasa sakit, badan juga akan mengalami ketidakseimbangan cecair elektrolit. 
  • Keadaan tersebut mungkin menyebabkan kekejangan otot di beberapa anggota badan misalnya kekejangan otot tangan, kaki dan tapak kaki.

.10. Kurang selera makan
.


  • Mengambil ubat ubatan dalam jangka panjang & kurang minum akan menyebabkan buah pinggang bekerja lebih keras untuk menapis racun yang ada dalam cecair badan.
  • Buah pinggang yang terlebih beban menyebabkan seseorang hilang selera nafsu makannya
  • Ini disebabkan racun dalam tubuh akan mengganggu fungsi buah pinggang.

.
Rasanya dah cukup 10 tanda ni
.
Apa pun tuan & puan.
.
Ini cuma tanda awal saja
.
Dan kalau nak pastikan samada buah pinggang sihat atau tidak
.
Kena buat ujian makmal juga
.
Jadi jumpalah doktor
.
Kalau kita sendiri boleh rasa ada yang tak kena
.
Jangan tunggu lama lama
.
1c

c. Punca sakit buah pinggang 

Apa Sebab Utama Sakit Buah Pinggang ?

Ok
.
Lepas bincang tanda tanda awal
.
Mesti kita ada terlintas kan
.
Apa benda yang kita buat sampai buah pinggang jadi macam ni?
.
Ada kan
.
Sebenarnya
.
Banyak tabiat yang kita buat hari hari
.
Yang merosakkan buah pinggang
.
Secara tanpa sedar
.
Betul.
.
Ini 10 contoh amalan tersebut
  1. Kurang minum air kosong
  2. Mengambil ubat ubatan jangka panjang
  3. Berat badan berlebihan
  4. Duduk terlalu lama
  5. Ada sejarah kecederaan pinggang
  6. Asid urik tinggi
  7. Menghidap batuk kering akut
  8. Sakit hepatitis
  9. Selalu angkat beban berat
  10. Penyakit malaria
.
Di awal artikel, ada dikongsikan sakit buah pinggang ada 2 jenis
.
Kronik
.
Dan akut
.
Chronic kidney disease (CKD) atau penyakit buah pinggang kronik adalah keadaan kemerosotan fungsi buah pinggang secara beransur-ansur. 
.
Keadaan ini berlaku berterusan & bersifat kekal. 
.
CKD yang tidak di kawal boleh membawa pada kegagalan buah pinggang mencapai tahap atau peringkat akhir.
.
Wah seram dengar
.
Ada situasi tertentu yang memberi tekanan lebih organ buah pinggang.
.
Dan menjadi punca utama terjadinya sakit buah pinggang. 
.
Contohnya
.


  1. Tekanan darah tinggi atau hipertensi 
  2. Tingginya kadar gula dalam darah atau kencing manis / diabetis
.
Menurut kajian, kes kegagalan buah pinggang yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi setinggi 25 peratus, manakala 30 peratus lagi disebabkan oleh diabetes.

Selain disebabkan oleh 2 sebab diatas, ada beberapa keadaan lain yang juga membawa risiko menyebabkan penyakit buah pinggang kronik. 
.
Beberapa di antaranya ialah:
  1. Gangguan buah pinggang polisistik. Keadaan ini dipengaruhi oleh sejarah penyakit keluarga alias diwariskan.
  2. Jangkitan kuman pada sakit buah pinggang.
  3. Radang buah pinggang.
  4. Buah pinggang tersumbat kerana batu karang atau gangguan prostat.
  5. Penggunaan ubat-ubatan tertentu dalam jangka panjang, seperti aspirin dan ibuprofen.
  6. Lupus eritematosus sistemik atau keadaan sistem keimunan badan menyerang buah pinggang.
  7. Kegagalan perkembangan buah pinggang pada janin semasa dalam kandungan ibu.
.

Punca Sakit Buah Pinggang Akut

.
Sakit buah pinggang akut lebih berbahaya daripada sakit buah pinggang kronik kerana buah pinggang mengalami kerosakan secara mendadak, sehingga tidak dapat menjalankan tugasnya sebagai organ perkumuhan. 
.
Jika dibiarkan berterusan tanda disedari pesakit
.
Boleh menimbulkan penyakit serius lain kerana organ badan lainjuga merasakan kesan negatifnya.
.
Majoriti punca risiko sakit buah pinggang akut ini kerana kekurangan aliran darah ke buah pinggang. 
.
Antara perkara yang menyebabkan berkurangnya pengaliran darah ke buah pinggang ialah:
  • Isipadu darah yang rendah disebabkan pendarahan, muntah, cirit-birit yang berlebihan, dan kekurangan air yang serius.
  • Darah dipam jantung di bawah paras normal disebabkan oleh kegagalan jantung dan fungsi hati.
  • Ubat-ubatan tertentu yang membawa kesan buruk pada bekalan darah ke buah pinggang & boleh mengganggu buah pinggang. Contohnya ubat untuk hipertensi, antibiotik tertentu, dan ubat anti keradangan bukan-steroid.
  • Adanya sumbatan pada saluran air kencing sehingga sisa hasil keluaran buah pinggang tidak boleh dibuang melalui air kencing.
  • Enapan kolesterol, pembekuan darah, glomerulonefritis, jangkitan, penyakit lupus, skleroderma, multiple myeloma, thrombotic thrombocytopenic purpura, & ubat-ubatan tertentu yang menyebabkan kerosakan terus pada buah pinggang.
  • Gangguan pada pundi kencing seperti mengalami saluran air kencing tersumbat.
  • Pesakit kencing manis dan penyakit hati.
  • Berumur 65 tahun ke atas.
  • Menjalani rawatan intensif di hospital.
.
Sakit buah pinggang boleh berakhir dengan kematian.
.
Meninggalkan orang yang kita sayang
.
Sebelum waktunya
.
Memang menakutkan
.
Bayangkan ibu bapa, isteri & anak anak kita hilang tempat bergantung
.
Tentu sayu hati kan
.
Jadi
.
Mulai saat ini, jagalah kesihatan badan kita, termasuk buah pinggang dengan baik. 
.
Kita merancang
.
Allah yang menentukan
.
Insyaallah hidup lebih bererti
.
KLIK SINI SEKARANG UNTUK TERBANG KE MENU
.
2. Sakit yang beri kesan pada buah pinggang
.
2a
a. Sakit pinggang 
.
Sakit pinggang & kaitannya dengan kesihatan buah pinggang
.
Sakit pinggang & belakang itu perkara biasa kan?
.
Maznee pun selalu sakit pinggang. Terutama kalau berdiri lama sangat.
.
Tapi
.
Sakit pinggang juga salah satu tanda yang diberi badan kita.
.
Sekiranya
.
Ada masalah dengan buah pinggang.
.
Kemungkinan je
.
Jangan lepas ni susah nak tidur malam, sebab risau
.
Nak confirm pergi jumpa doktor.
.
Untuk kes sakit kegagalan buah pinggang akut boleh menyebabkan rasa sakit sekitar pinggang menjadi semakin parah pula.
.
Kaitan sakit pinggang & masalah ginjal
.
Hal ini disebabkan buah pinggang yang tidak berfungsi lagi akan menyebabkan penapisan cecair pada tubuh tidak berjalan secara normal.
.
akibatnya kemudian.
.
Cairan elektrolit pada tubuh menjadi tidak seimbang lagi dari batas normal cecair badan itu sendiri.
.
2b

b. Cara Mengatasi Dan Mencegah Terjadinya Sakit Pinggang

Ada beberapa perkara yang boleh dilakukan dalam rangka mengatasi dan mencegah terjadinya sakit pinggang. Apa saja itu? Berikut penjelasannya!

1. Rutin pemeriksaan kesihatan

.
hal ini perlu dilakukan sekurang-kurangnya 6 bulan sekali, hal diperuntukkan agar seseorang dapat selalu mengetahui keadaan kesihatannya sehingga boleh seawal mungkin menjaga atau mencegah bahkan mengubati suatu penyakit tak terkecuali sakit pinggang yang tentunya dapat menyerang di kemudian hari. 
.
Hal ini juga berlaku bagi mereka yang telah mengalami sakit pinggang, membuat pemeriksaan kepada pasukan perubatan adalah cara terbaik yang harus dilakukan agar mendapat pengendalian perubatan untuk mengatasi sakit pinggang yang sudah terlanjur dialami.
.
2. Rajin bersenam 
.
dalam rangka menjaga kelenturan otot dan sendi pada tubuh sehingga otot dan sendi pun boleh melaksanakn fungsinya secara normal.
.
3. Tidak Merokok
.
mengapa demikian? Zat-zat racun pada rokok boleh menyebabkan kelemahan saraf dan jaringan pada tubuh. Ketika saraf dan jaringan tubuh tersebut tidak berfungsi dengan baik maka akan berpotensi melemahkan organ-organ tubuh pula terutama tulang belakang yang boleh menyebabkan sakit pinggang.
.
4. Menjaga pola makan dengan pemakanan seimbang
hal ini dimaksudkan agar tubuh mencukupi dalam hal pemakanan dan zat penting lain. Bila hal itu dipenuhi, maka secara normal setiap organ-organ tubuh pun berfungsi dengan normal terutama pada tulang.
.
5. Selalu menjaga aktiviti tubuh secara baik.
.
Menjaga setiap aktiviti atau gerak secara baik merupakan salah satu mencegah terjadinya penyakit pinggang pada seseorang. Rehat secara cukup, menjaga kedudukan tubuh mulai dari duduk, bersandar, berbaring bahkan semasa mengangkat beban berat.

.

2c
c. Batu karang / Batu karang buah pinggang / Batu karang dalam buah pinggang 
.
Batu karang terbentuk dalam buah pinggang. Di buah pinggang inilah berlakunya proses penapisan darah bagi menyingkirkan bahan yang tidak diperlukan badan melalui air kencing dan najis.
.
Daripada buah pinggang, air kencing dipindahkan ke pundi kencing melalui saluran ureter. Di sinilah air kencing disimpan sehingga ia dibuang daripada badan. Batu karang terbentuk apabila air kencing mengandungi banyak bahan, terutama kalsium, oksalat, asid urik dan sistein atau kekurangan bahan yang bertugas membantu mencegah pembentukan kristal seperti sitrat dan magnesium.
.
Kehadiran batu karang boleh menjadi petanda buah pinggang mula mengalami kerosakan. Pesakit perlu mendapatkan rawatan segera supaya kerosakan buah pinggang dapat diperlahankan dan disusuli dengan penjagaan pemakanan serta mula bersenam bagi mengelakkan pembentukan batu karang berulang.
.
Banyak punca boleh menyebabkan pembentukan batu karang, tetapi faktor utamanya ialah tabiat pemakanan dan kurang minum air. Batu karang biasanya terbentuk apabila air kencing menjadi terlalu pekat.
.
Ini menyebabkan mineral dalam air kencing termendak dan mula membentuk kristal. Lama kelamaan, kristal ini bergabung dan membentuk seketul batu yang keras.
.Batu karang yang kecil boleh masuk ke pundi kencing tanpa mengakibatkan kerosakan. Pergerakan batu karang ini menyebabkan kesakitan pada bahagian belakang atau sisi di bawah tulang rusuk. Kesakitan akibat batu karang lebih memuncak apabila batu ini pecah dan terhenti bergerak.
.
Banyak faktor boleh mempengaruhi perubahan air kencing kita seperti keturunan, pemakanan, ubat, cuaca, gaya hidup dan masalah kesihatan. Semuanya memberi sumbangan tertentu kepada pembentukan batu karang.
.

Punca batu karang dalam buah pinggang

Banyak faktor boleh menyumbang kepada pembentukan batu karang, antaranya :


1. Kurang air 

Jika tidak cukup minum, terutama air masak, air kencing menjadi lebih pekat. Ini sebabnya individu yang kurang minum air lebih mudah mengalami masalah batu karang.

Sejarah keluarga atau sendiri — Masalah batu karang juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan. Orang yang ada sejarah keluarga mempunyai batu karang berisiko mengalami masalah sama. Malah, individu yang pernah mendapat batu karang juga perlu lebih berhati-hati kerana masalah ini boleh berulang.

.

2. Umur 

Kebanyakan kes berlaku di kalangan umur 20 hingga 70 tahun.


3. Jantina 

Lelaki lebih mudah mengalami masalah batu karang berbanding wanita.


4. Penyakit tertentu 

Penyakit yang diwarisi seperti sistinuria (masalah penyerapan dan metabolisme asid amino menyebabkan asid amino sisteina terkumpul dalam darah dan membentuk batu karang). Bahkan, individu yang ada penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi juga berisiko mengalami batu karang. Selain itu, individu yang mengalami masalah hiperurisemia (kepekatan asid urik yang tinggi dalam darah) juga dinasihatkan lebih peka menjaga kesihatan.


5. Kesan sampingan ubat

Sesetengah ubat, contohnya ubat diuretik, boleh meningkatkan risiko pembentukan batu karang dalam keadaan tertentu.


6. Pemakanan

Pemakanan yang tinggi kandungan protein purin dan asid urik seperti organ dalaman (hati, jantung, limpa), daging merah, makanan laut bercangkerang (kerang, tiram) dan alkohol boleh meninggikan risiko mendapat batu karang. Pada masa sama, diet kurang serat (buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin) menyumbang kepada masalah ini.


7. Kurang bergerak 

Individu yang kurang bergerak, jarang bersenam atau lama terlantar lebih berisiko tinggi. Ini kerana aktiviti fizikal yang terhad menyebabkan tulang mengeluarkan lebih kalsium ke dalam darah.
.
Jadi lepas ni kena selalu berjalan & bersenam
.
Selalu kerja & duduk saja di tempat sendiri pun boleh menyumbang pada pembentukan batu karang tau.
.
2d
d. Buah pinggang rosak / kronik

Penyakit Kegagalan Buah Pinggang Kronik

Kegagalan buah pinggang kronik dalam istilah perubatan dinamakan CKD atau chronic kidney disease yang merupakan keadaan penurunan fungsi buah pinggang secara beransur-ansur, terus menerus, dan bersifat kekal. 
.
Masalah yang muncul akibat keadaan kegagalan buah pinggang kronik ini tergolong sederhana sehingga ramai orang yang tidak sedar sedang mengalami keadaan ini hingga mencapai stadium lanjut.
.Untuk mengesan CKD boleh melalui ujian air kencing dan darah. 
.
Pengesanan penyakit ini seharusnya dilakukan oleh setiap orang yang telah mengalami beberapa simptom dari sakit buah pinggang kronik yang berlaku pada tubuhnya. 
.
Hal ini penting kerana pada stadium lanjut pesakit CKD akan mengalami sesak nafas, air kencing disertai darah, bengkak pada pergelangan kaki, kaki, atau tangan kerana adanya timbunan cecair pada peredaran tubuh seperti pada senarai tanda awal sakit buah pinggang di atas.

Setelah mendapat hasil diagnosis selepas melakukan ujian air kencing dan darah untuk mengesan CKD, tentu status positif mengalami CKD akan membuat kita menjadi cemas. 

.
Pada situasi seperti ini, akan serahkan diri pada doktor untuk melakukan tugasnya dengan baik.

Langkah kawalan yang bertujuan untuk menyembuhkan kegagalan buah pinggang kronik biasanya hanya memberi tumpuan untuk melambatkan atau menghentikan perkembangan penyakit dan mengelak munculnya keadaan serius lain. 

.

Hal ini dilakukan kerana adanya risiko menderita stroke atau serangan jantung yang disebabkan oleh perubahan pada peredaran tubuh saat menderita CKD.

.
2e
e. Buah pinggang bengkak 
.
Di dalam akhbar kosmos, ada satu perkongsian tentang buah pinggang bengkak ni
.
Dari Doktor pakar buah pinggang, Dr Zaki
.
Turut dikenali sebagai glomerulonephritis (GN), Pakar Runding Nefrologi Pusat Perubatan Ampang Puteri, Datuk Dr. Zaki Morad Mohamed Zaher menjelaskan ia kerapkali berlaku pada golongan muda.


“Keradangan ginjal berlaku serta-merta iaitu mengambil masa hanya beberapa hari berbanding kerosakan ginjal yang biasanya memakan masa selama 10 hingga 15 tahun,” kata Zaki.
.
Wah bahaya tu.
.
Boleh berlaku serta merta
Dr zaki pakar sakit buah pinggang
Kredit surat khabar Kosmos
.
Sekarang ni di pasaran ada banyak produk kesihatan
.
Entah ya atau tidak
.
Ada KKM ke.
.
Beberapa hari lepas, Maznee ada terbaca di laman twitter seorang pakar buah pinggang
.


dr rafidah pakar buah pinggang
.
Siapa Dr Rashidah 
.


dr rafidah buah pinggang
.
Jadi, kalau nak makan produk kesihatan tu.
.
Pastikan betul betul selamat.
.
Macam mana nak yakin selamat? Cuba selidik, latar belakang syarikat
.
Kalau baru 1 tahun jagung
.
Susah lah nak yakin kan
.
Kalau testimoni banyak pun belum tentu betul. 
.
Sekarang ni ramai je yang menipu buat testimoni pakai aps.
.
Jadi elakkan makan produk yang mencurigakan ya
.
2f
f. Kanser buah pinggang 
.
Sekarang ni ramai yang kena kanser kan
.
Kanser usus, kanser hati & macam macam lagi
.
Kanser buah pinggang merupakan salah satu jenis kanser yang kita dengar. 
.
Risiko untuk kita dapat kanser ni semakin tinggi dengan pertambahan usia
.
Tapi sekarang ni kan
.
Usia 30 an pun dah ramai kena kanser
.
Mesti ada kaitan dengan pemakanan harian kan
.
Tanda tanda / Simptom Kanser buah pinggang
.
Macam mana nak tahu yang kita berkemungkinan ada barah buah pinggang?
.
Cuba perhatikan tanda tanda ni
.
  • Ada darah dalam air kencing aka hematuria & tidak disertai rasa sakit. Simptom ini tidak akan selalu tertengok ketika kita buang air besar.
  • Suhu badan meningkat tinggi hinggalah terjadi demam, disertai dengan peluh. 
  • Merasakan sakit pada bahagian tepi atau di belakang perut. 
  • Berlaku bengkak di kawasan buah pinggang 
  • Mengalami anemia yang menyebabkan keletihan.
.
Punca & sebab berlaku kanser buah pinggang
.
Kalau kita dah tahu punca, insyaallah senang nak elakkan
.
Jadi apa sebab sebabnya?
  • Merokok meningkatkan risiko kanser buah pinggang. Kandungan bahan kimia dari tembakau masuk ke dalam badan dan masuk ke dalam air kencing. Kesian buah pinggang kita
  • Kanser buah pinggang lebih kerap dikalangan lelaki (Lelaki kan ramai merokok)
  • Bahan kimia karsinogen. Beberapa bahan kimia di tempat kerja telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser buah pinggang. Misalnya, asbes, kadmium dan beberapa pelarut organik. (Rokok pun banyak bahan karsinogen. Contohnya tar)
  • Pengawet dalam makanan. Banyak makanan hari ini mengandungi pengawet supaya tahan lama
  • Obesiti / Berat badan berlebihan
  • Sejarah keluarga. Jika kita mempunyai ibu & ayah yang pernah menghidap kanser ginjal. Risiko untuk kita menghidapnya lebih tinggi
.
Jadi, sama sama kita amalkan gaya hidup sihat ya
.
Baru sihat buah pinggang ni
.
2g
g. Kencing manis dan buah pinggang
.
Apakah kesan diabetes pada buah pinggang ya?
.
Selalu kan
.
Kita dengar
.
Orang ni kena kencing manis, tak lama lepas tu buah pinggang rosak
.
Maznee boleh kaitkan dengan pengalaman peribadi
.
Pak cik belah suami menderita sakit kencing manis bertahun lamanya
.
Kemudian kena dialisis sebab buah pinggang dah rosak.
.
Mata pula makin tak nampak
.
Dan paru paru berair
.
Memang banyak masalah kesihatan disebabkan kencing manis
.
Jadi
.
Apa yang kencing manis buat pada buah pinggang kita?
.
  1. Pesakit kencing manis, akan mengalami saluran darah kecil dalam badan cedera. 
  2. Apabila saluran darah di dalam buah pinggang cedera / luka, buah pinggang kita tidak boleh membersihkan darah dengan betul. 
  3. Badan kita tak dapat mengeluarkan lebih banyak air & garam sebaiknya menyebabkan pertambahan berat badan dan pergelangan kaki bengkak. 
  4. Anda mungkin mempunyai protein dalam air kencing anda. Juga, bahan-bahan buangan akan terkumpul di dalam darah anda.
  5. Kencing manis menyebabkan kerosakan saraf dalam badan kita menyebabkan kesukaran untuk mengosongkan pundi kencing. Rasa kencing tak lawas
  6. Tekanan yang disebabkan daripada pundi kencing penuh & tekanan ini akan kembali ke buah pinggang. Ini akan mencederakan buah pinggang.
  7. Jika kita kerap tahan kencing untuk masa yang lama, kemungkinan tinggi untuk terkena jangkitan kuman dalam air kencing yang mempunyai paras gula yang tinggi.

Berapa ramai pesakit kencing manis yang akan terkena penyakit buah pinggang?

.
Menurut statistik di amerika (sumber: kidney.org), kira-kira 30 peratus daripada pesakit diabetes jenis 1 & 10 hingga 40 peratus dari diabetes jenis 2 akan mengalami kegagalan buah pinggang.
.
2h
h. Buah pinggang bocor / nephrotic syndrome
.
Selalu kita dengar orang melayu kita cakap buah pinggang bocor.
.
Bocor?
.
Ada lubang ke?
.
Bukan.
.
Itu penjelasan mudah je.
.
Kalau doktor nak cakap dengan atuk nenek & orang kampung bagi senang faham, mungkin itulah caranya
.
Dalam bahasa perubatan, keadaan ini dipanggil sindrom Nephrotic.
.
Iaitu satu gangguan buah pinggang yang menyebabkan badan kita untuk mengeluarkan terlalu banyak protein dalam air kencing. (Sumber: Mayoclinic.org)
.
Maksud bocor tu kalau buah pinggang kita tak dapat tapis protein
.
Sampai keluar ikut air kencing
.
Kalau diabetis tu gula keluar ikut kencing
.
Ini pula keluar protein
.
Tak pula ada istilah kencing protein kan?
.
Hihi
.
Bagaimana berlaku Nephrotic Ssyndrom ni?
.
Sindrom Nephrotic biasanya berlaku disebabkan oleh kerosakan pada kelompok saluran darah kecil di dalam ginjal yang menapis sisa berbahaya & air berlebihan dari darah kita. (Sumber:Mayoclinic.org)
.
Sindrom Nephrotic menyebabkan
  1. Bengkak (edema), terutamanya di kaki dan pergelangan kaki, & meningkatkan risiko masalah kesihatan yang lain.
  2. Berat badan bertambah kerana air tidak disingkirkan dengan baik
  3. Kencing berbuih kerana kehadiran protein
.
Rawatan untuk sindrom nefrotik dengan merawat puncanya & mengambil ubat-ubatan. 
.
Sindrom Nephrotic boleh meningkatkan risiko jangkitan dan darah beku. 
.
Wah, menakutkan
.
Doktor mungkin akan mencadangkan pengambilan ubat-ubatan & perubahan diet seharian untuk mengelakkan ini dari berlaku.
.
Punca sindrom ini ada banyak
.
Tetapi salah satu darinya adalah disebabkan kencing manis
.
Jadi, kawal pengambilan makanan manis ya
.
Dulu orang selalu kata semut mati kena gula
.
Nampaknya tak kurang ramainya manusia yang mati sebab gula kan
.
KLIK SINI SEKARANG UNTUK TERBANG KE MENU
.

3. Rawatan buah pinggang 

3a

a. Ubat sakit buah pinggang 

Sebaik baik ubat adalah pencegahan. Kalau dah kena sakit
.
Nak pulih sepenuhnya memang susah
.
Contoh
.
Jarang kita dengar orang kena kanser pulih
.
Kalau pulih pun tak ramai
.
Jadi macam mana nak cegah sakit buah pinggang sampai rosak?
.
Maznee ada buat sedikit rujukan
.
Antara perkara yang bagus untuk kita amalkan
.
Supaya
  1. Buah pinggang sihat
  2. Sampai hujung usia
.
Adalah seperti berikut
.
3b

b. 12 Amalan buah pinggang sihat untuk elakkan dari dialisis di akhir hayat

Mengamalkan gaya hidup sihat boleh dilakukan untuk mengelakkan penyakit ini. 
.
Beberapa contoh amalan gaya hidup sihat yang boleh dilakukan misalnya 
.
Ada 12 penyelesaian terbaik cara mencegah sakit buah pinggang yang boleh diamalkan
.
Cuba amalkan 12 amalan di bawah ni
.
Insyaallah hidup lebih cergas & ceria
.

1. Mengurangkan pengambilan gula

Pola makan sihat agar kadar gula dalam darah sentiasa dalam keadaan yang stabil. 
.
Mengurangkan makan nasi putih dan menggantikannya dengan beras merah atau oat serta mengambil gula jagung atau gula aren untuk minuman sehari hari sangat baik untuk menstabilkan kadar gula dalam darah.
.

2. Mengurangkan garam

Mengurangkan makanan yang mengandungi banyak garm agar tekanan darah tidak mengalami peningkatan. Garam yang berlebihan didalam tubuh berpotensi mempercepatkan pembentukan batu buah pinggang.
.

3. Menjaga kadar asid urik


Menghindari atau mengurangkan makanan yang mengandungi logam dan zat purin agar kadar asid urik tetap stabil dan tidak memberi kesan kepada prestasi salur darh seluruh tubuh. 

.
Zat merkuri dan purin yang berlewbihan dalam tubuh menyebabkan aliran darah sekitar pinggang dan rangkaian buah pinggang menjadi tersumbat. 
.
hal ini disebabkan kerana adanya menyusun bahan-bahan merkuri dan purin yang tidak mampu lagi dihancurkan oleh tubuh.
.

4. Olahraga teratur

Sukan ringan tetapi teratur dapat meningkatkan oksigen dalam aliran darah menuju jantung serta menguatkan pembuluh arteri jantung sehingga fungsi jantung tetap optimum. Sukan yang teratur dapat menjadikan Jantung semakin sihat, Jika jantung sihat dmaka akan menyihatkan rangkaian buah pinggang dan mengukuhkan otot otot pinggang sehingga terhindar dari sakit buah pinggang.


5. Cukup minum air putih

Air yang cukup dalam tubuh dapat melancarkan semua aliran darh teemasuk daerah pinggang, buah pinggang, Pundi kencing dan saluran pencernaan. Cecair didalam tubuh mampu melancarkan prestasi buah pinggang ketika menapis cecair tubuh dan mengeluarkan racun melalui saluran pundi kencing yang nantinya dibuang kesaluran pembuangan air kencing. Minum air putih 7 samapai 8 liter sehari adalah cara mencegah sakit buah pinggang yang paling ampuh, Kerana tubuh yang tidak diserang dehidrasi maka buah pinggang atau ginjal akan senantiasa terjaga kesehatnya dengan baik.


6. Jangan duduk terlalu lama

Duduk teerlalu lama boleh menyumbat aliran darah meuju pinggang dan menekan pundi kencing yang sudah penuh denag air kencing yang sepatutnya siap dikeluarkan. Duduk berjam jam tanpa di imbangi minum yang cukup boleh membuat otot perut menjadi tegang dan lelah, Perut mual, Ulu hati tidak selesa, Melancarkan pegal, Kram otot perut sehingga mempengaruhi keadaan kesihatan buah pinggang.


7. Kurangkan berat badan


Penumpukan lemak pada tubuh akibat kurang sukan daapat menyebabkan penyumbatan pada aliran darh seputar pinggang. Lemak yang berlebihan juga dapaat memperlmabat buah pinggang menapis cecair badan secara normal. Kelebihan lemak dalm badan boleh mencetuskan sakit buah pinggang atau gangguan buah pinggang.

.

8. Kurangkan mengangkat beban berat

Terlalu sering mengangkat beban yang berat boleh membuat urat pinggang tergelincir dan mencetuskan aliran darah pinggang menjadi tidak lancar. 
.
Beban berat juga boleh menekan otot otot perut dan menyebabkan buah pinggang bekerja tambahan untuk boleh menstabilkan cecair elektrolit dalam tubuh sehingga buah pinggang mudah keletihan. 
.
Cara mencegah sakit buah pinggang boleh terbukti berkesan jika seseorang tidak mengangkat beban terlalu6berat.


9. Elakkan ubat ubatan

Zat kimia pada ubat ubatan pereda rasa sakit dapat menyelesaikan dialiran darah dan pembuluh menuju buah pinggang. 
.
Buah pinggang boleh mengalami iritasi dan keradangan. Zat kimia boleh meracuni cecair dalam tubuh sehingga buah pinggang perlu bekerja lebih keras untuk menyaring. 
.
Jika keadaan ini terus menerus berlaku setiap hari maka buah pinggang akan keletihan dan timbul luka yang berpotensi menyebabkan kegagalan buah pinggang. 
.
Tidak mengkonsumsi ubat ubatan secara berlebihan dan jangka panjang merupakan cara mencegah sakit buah pinggang yang cukup berkesan bagi sesiapa yang mahukan ginjalnya yang sihat.


10. Tidur cukup


Tidur yang cukup sekurang-kurangnya 7 hingga 8 jam sehari sangat membantu aliran seluruh tubuh menjadi lancar termasuk dapat meningkatkan prestasi buah pinggang dan cecair dalam tubuh. 

.
Air yang cukup dalam tubuh mampu mencegah risiko sakit pinggang ketika seseorang melakukan aktiviti yang memerlukan duduk selama berjam jam.
.

11. Tidak menahan kencing


Kebiasaan menahan kencing boleh mencetuskan ketegangan otot perut, Pundi kencing menjadi terbeban untuk menampung air kencing yang seharusnya dikeluarkan. 

.
Menahan kencing terlalu lama boleh menyebabkan pembentukan batu buah pinggang dan sakit pada dinding pundi kencing. 
.
Cara mencegah sakit buah pinggang boleh dengan jalan membiasakan diri tidak menahan kencing terlalu lama.
.

12. Terlambat makan

Membiasakan makan tepat pada waktunya adalah baik bagi kesihatan pundi kencing, Pinggang dan otot perut. 
.
Terlamabat makan boleh membuat organ pencernaan menggiling dinding lambung sehingga boleh menyebabkan iriatsi dan pendaraha dalaman. 
.
Keadaan tersebut boleh menyebabkan berlaku penyakit maag. 
.
Penyakit gastrik kronik boleh menjejaskan kesehatn rangkaian pinggang dan aliran darah di sekitarnya. 
.
Penyakit maag cenderung mengakibatkan rasa tidak selesa ketika seseorang melakukan aktiviti duduk. 
.

Makan teratur dengan menu masakan yang sesuai dengan standard 4 sehat 5 sempurna adalah penyelesaian terbaik cara mencegah sakit buah pinggang.
.
3c

c. Cuci buah pinggang / Hemodialisis cuci darah pesakit buah pinggang rosak

Maznee ada cerita, dulu arwah pakcik kena kencing manis.
.
Dan semakin hari semakin buruk
.
Sehingga akhirnya buah pinggang dah terjejas terus
.
Terpaksa dialisis
.
Alhamdulillah
.
Arwah ni bekas tentera.
.
Jadi soal rawatan & kos perubatan di tanggung sepenuhnya oleh kerajaan
.
Sebab kalau diikutkan mahal tau
.
Kos untuk rawatan dialisis
.
Masih ingat lagi, tiap kali habis rawatan
.
Arwah akan baring kepenatan
.
Dah lah prosesnya lama
.
Hmm
.
Jadi, peringatan untuk maznee jaga kesihatan diri & keluarga
.
Dan Maznee kongsikan juga untuk tuan & puan
.
Apa itu cuci darah?
.
Cuci darah atau Hemodialisis adalah rawatan untuk 
  1. Membuang bahan buangan 
  2. Dan cecair tambahan dari darah anda. 
  3. Ia boleh dilakukan di pusat dialisis atau pun di rumah (HHD). 
.
Rawatan cuci darah ini
  1. Darah dari pesakit akan dipam melalui tiub lembut untuk ke penapis khas yang dipanggil dialyzer (juga dikenali sebagai buah pinggang tiruan) untuk mengeluarkan bahan buangan. 
  2. Darah dari mesin yang telah ditapis dikembalikan ke tubuh pesakit semula. 
  3. Sebahagian kecil darah yang dibawa keluar dari badan pesakit ke dalam mesin dalam satu masa umpama buah pinggang sihat berfungsi.


.
Apa lagi yang kita boleh lakukan untuk pastikan buah pinggang kita sihat?
.
Badan kita perlukan vitamin & mineral untuk kekal sihat
.
Ada kajian menunjukkan pengambilan vitamin berterusan sebenarnya boleh memudaratkan
.
Serius
.
Exposures to supplements (such as vitamins, herbs, protein powders, and botanicals) accounted for more than 100,000 calls to US poison control centers in 2013. Of these calls, more than 8,000 people were reportedly treated in health care facilities. More than 1000 cases were reported to poison control centers as having moderate to severe outcomes. This did not include electrolyte and mineral supplements, which accounted for another 2,500 people treated in health facilities, with 350 moderate to severe reactions and 2 deaths reported to poison control centers. (Sumber:Cancer.org)
.
Tapi
.
Harus di ingat. 
.
Tak semua suplemen tu sama. 
.
Macam di Malaysia, ada yang di seludup masuk. KKM & Halal Jakim pun tak de
.
Hmm
.
Macam Maznee sekeluarga. 
.
Amalkan juga makan suplemen & vitamin
.
Tapi bukan main pukul rata je makan
.
Kami (Terutama suami maznee sangat cerewet bahagian kesihatan) kaji betul betul latar belakang produk
.
Sebelum kami makan
.
Hari hari
.
Setelah lama mengkaji
.
1 saja yang buat kami yakin selamat. 
.
Itu pun lepas baca produk ini ada buat kajian selama 50 tahun pada pemakan produk yang mengambil secara berterusan untuk 20 tahun
.
Kajian ini di mulakan oleh saintis terkemuka di US 50 tahun lalu, Dr Gladys
.
landmark study dr gladys shaklee
.
Siapa Dr Gladys ni?
.
Biodata: Dr. Gladys Block, Ph.D. Epidemiology, (Johns Hopkins), Senior Scientist, professor of Public Health Nutrition and Epidemiology at the University of California, Berkeley 
.
Sebagai sebahagian daripada Ulang Tahun ke-50, Shaklee adalah syarikat pertama menjalankan kajian terbesar yang pernah dijalankan dalam industri makanan tambahan / suplement pada pengguna yang mengamalkan dengan konsisten selama 20 tahun. 
.
Kajian ini diketuai oleh Dr. Gladys Block, penyelidik pemakanan terkenal dan epidemiologi.
.
Hasilnya amat meyakinkan.
.
Orang yang mengambil makanan tambahan Shaklee mempunyai kesihatan dengan ketara lebih baik daripada pengguna jenama popular yang lain & yang tidak mengambil makanan tambahan.

Pengguna yang mengambil makanan tambahan Shaklee untuk mencegah penyakit utama terbukti positif. 
.
Daripada 1000 orang peserta (orang US) dalam kajian ini
.
Hasil kajian landmark Shaklee
.
1. Purata umur
.
Bukan pengguna suplemen: 54
Pengguna vitamin lain: 57
Pengguna makanan tambahan Shaklee: 64 (usia lebih panjang)
.
2. Latar belakang pendidikan (sekolah tinggi atau yang lebih tinggi, contohnya universiti)

Bukan pengguna suplemen: 29%
Pengguna vitamin lain: 55%
Pengguna makanan tambahan Shaklee: 86% (Vitamin pilihan no 1 golongan berpendidikan tinggi di US)
.
3. Insiden Penyakit Jantung

  Bukan pengguna suplemen 7.9%
  Pengguna vitamin jenama lain 9.8%
  Pengguna makanan tambahan Shaklee 5.0% (Paling rendah peratusan sakit jantung)
.
4. Kegagalan jantung kongestif

  Bukan pengguna suplemen  5.2%
  Pengguna vitamin Lain-lain 5.1%
  Pengguna makanan tambahan Shaklee 1.4% (Paling rendah peratusan kegagalan jantung)
.
5. Para peserta telah diminta jika mereka berasa baik tentang kesihatan mereka

Bukan pengguna suplemen: 45%
Pengguna vitamin lain: 48%
Pengguna makanan tambahan Shaklee: 85% (Pengguna shaklee selama 20 tahun berasa lebih sihat)
.
Rujukan : Published 24 October 2007 -- Nutrition Journal, Nutrition Journal 2007, 6:30doi:10.1186 / 1475-2891-6-30
.
Jadi tuan puan
.
Sebab itu Maznee yakin nak makan produk shaklee untuk keluarga sendiri
.
Kalau dah 20 tahun makan makin sihat
.
Dan dibuat atas sampel spesimen menggunakan kaedah saintifik
.
Kalau ikut kaedah statistik dah kira meyakinkan ni
.
Jadi.
.
Nak makan makan vitamin apa untuk buah pinggang sihat?
.
Jawapannya
.

d. Vitamin Shaklee untuk buah pinggang yang sihat

1. Vivix Shaklee

Vivix adalah produk no 1 dalam carta 10 produk terlaris shaklee pada tahun 2017.
.
Hairan kan.
.
Sebab dalam banyak banyak produk Shaklee, vivix paling mahal.
.
Rasanya yang masam & manis.
.
Dan warnanya yang menarik. Merah hati buat hati rasa seronok nak makan.
.
Kebaikan vivix shaklee untuk buah pinggang ialah suplemen yang berbentuk cecair & mampu menembusi ke DNA sel bagi membaik pulih sel. 
.
Selain membantu menurunkan bacaan diabetes, Vivix juga mampu membantu mengurangkan komplikasi buah pinggang yang bocor. 
.
Kebanyakan pesakit buah pinggang pilih Vivix kerana mudah dimakan & juga ia diperbuat dari buah buahan yang kaya dengan khasiat
.
Khasiat antioksida & resveratrol.
.
Ada saintis yang dah buat kajian tentang khasiat resveratrol & ada bukti menunjukkan ia mampu membantu membaikpulih sel-sel dari dalam.
.

2. Sustained Release Vitamin C

Vitamin C ni selalunya orang makan untuk kecantikan kan
.
Nak bagi kulit tegang & cerah berseri.
.
Vitamin C Shaklee kaya dengan bioflavonoid yang bagus untuk badan ikat kolagen baru bawah kulit.
.
Dan untuk mencerahkan kulit.
.
Tapi vitamin c juga penting untuk kesihatan buah pinggang tau. 
.
  1. Vitamin C atau asid askorbik, juga menyumbang kepada fungsi buah pinggang. 
  2. Sebagai vitamin antioksidan, vitamin C melindungi sel-sel anda daripada tekanan oksidatif - kerosakan selular yang meningkatkan risiko penyakit, termasuk penyakit buah pinggang. 
  3. 1 kajian yang dilakukan & terbit pada tahun 2011 "Nephrology, Dialysis, Transplantation"  mendapati bahawa tahap vitamin C yang rendah pada bukan pesakit kencing manis mungkin menyumbang kepada penyakit buah pinggang. 
  4. Pastikan kita mendapat cukup vitamin C setiap hari dengan makan buah-buahan & sayur-sayuran segar
  5. Atau makan 1 bj sustained release vitamin c Shaklee sehari. Senang kan
Contohnya
.
Vitamin c boleh membantu mencegah pembentukan batu karang di dalam buah pinggang & mencairkan batu karang yang sedia ada di dalam badan kita.
.
Batu karang ni terbentuk  di sebabkan keadaan saluran perkumuhan yang tidak berasid.
.
Sebab tu kita di galakkan makan buah buahan citrus yang kaya vitamin c
.
Oren & anggur contohnya
.
Dan seperti yang Maznee kongsikan tadi, Vivix memang di rumus khas dari buah buahan.
.
Memang bagus untuk elakkan batu karang kan
.
Teringat pengalaman tahun lepas, ayah masuk hospital sebab batu karang
.
Allahu akbar. Tak tahan nampak ayah menahan sakit
.
Akhirnya buat pembedahan buang batu karang. Doktor tembak dengan laser. Kos semuanya RM30,000.
.
Hmm.
.
Kalau kita amalkan pemakanan sihat dari awal. Tak semahal ini kan
.
Apa kelebihan vitamin c shaklee?
  1. Vitamin C adalah dari sumber semulajadi dan dilepaskan beransur ansur ke dalam badan sepanjang hari. Jadi makan sebiji di awal pagi. Badan dapat bekalan mencukupi setiap masa
  2. Vitamin C tidak dapat di simpan di dalam badan. Jadi kita kena selalu makan buah & sayur untuk bekalan mencukupi. Makan vitamin c Shaklee 1 biji sehari. Setel
  3. Bioflavonoid dalam vitamin c Shaklee akan membantu kulit lebih cantik & bagus untuk penyerapan vitamin c itu sendiri
Walau bagaimanapun, pengambilan vitamin c biarlah ikut sukatan & bersederhana. 
.
Menurut medscape.com, risiko terkena batu karang (Calcium oxalates) meningkat 2 X ganda dengan vitamin c terlebih dos.
.

3. Kalsium, Vitamin D & Kalium (Potasium)

Dulu masa sekolah kita belajar
.
Vitamin D ni vitamin paling senang dapat
.
Duduk bawah matahari je
.
Kulit kita boleh hasilkan sendiri vitamin D.
.
Wah
.
Dulu kurang pencemaran, udara luar segar. Duduk kampung pula
.
Bercucuk tanam bawah cahaya matahari
.
Siap berpeluh. Memang sihat
.
Sekarang ni lain
.
Lepas subuh sebelum terbit matahari dah keluar kerja
.
Balik pula dah lewat.
.
Nak balik awal, bos belum balik
.
Oh dilema
.
Nanti masa review KPI hujung tahun tak perform.
.
Increment tak banyak.
.
Mana nak cukup vitamin D kan?
.
Apa pentingnya vitamin D untuk kesihatan buah pinggang ni?
.
  1. Vitamin D, adalah vitamin larut lemak, membantu untuk mengawal fungsi buah pinggang & mungkin menyumbang peranan dalam merawat penyakit buah pinggang. 
  2. Ramai pesakit dengan penyakit buah pinggang kronik mengalami kekurangan vitamin D, menurut kajian yang diterbitkan dalam "Current Diabetes Review" pada tahun 2011, jika kita mengambil vitamin D yang mencukupi membantu mengurangkan tanda-tanda penyakit buah pinggang kronik. 
  3. Vitamin D juga membantu mencegah kematian sel buah pinggang dalam kajian haiwan yang dilakukan, menurut laporan kajian. 
  4. Kita boleh mencukupkan pengambilan vitamin D dengan makanan yang kaya vitamin D dari tenusu, susu soya yang, ikan salmon dan sardin.
  5. Vitamin D membantu badan anda menyerap kalsium. Apabila buah pinggang anda gagal untuk berfungsi dengan baik, ia tidak mengaktifkan vitamin D. 
  6. Ini seterusnya menyebabkan tahap vitamin D dan kalsium di dalam badan boleh menjadi rendah.
.
Ramai dari kita kurang bersenam sekarang
.
Jadi tak dapat vitamin D yang cukup dari matahari
.
Nak tak nak kena juga cukupkan
.
Jadi, maznee syorkan makan ostematrix & vitalea Shaklee
.
Ostematrix membekalkan kalsium & mineral lain yang penting dalam pembentukan & pertumbuhan tulang dan gigi yang kuat. 
.
Di dalam Ostematrix, banyak lagi mineral lain yang bagus untuk kesihatan seperti magnesium, vitamin D dan mineral iaitu zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tubuh. 
.
Mineral kalsium dan kalium juga menyumbang kepada fungsi buah pinggang. 
.
Sel-sel podocyte dalam buah pinggang kita bergantung kepada kedua-dua kalsium dan kalium untuk membantu penapisan kawalan darah, menurut kajian yang diterbitkan dalam "Journal of American Society of Nephrology" pada tahun 2004. 
.
Apa yang bagus pasal kalium & kalsium ni?
.
Memang terbaik tau
.
Badan kita perlukan 2 ni
.
Supaya buah pinggang kita boleh capai KPI
.
Sampai stretch 3
.
Dan jadi pekerja cemerlang
.
Haha
.
Tak percaya?
.
Baca ni
.
2 Mineral ini membantu menentukan saiz penapis buah pinggang anda, jadi badan kita boleh membuat keputusan sama ada untuk mencerut penapis untuk mengekalkan bahan kimia di dalam saluran darah atau meluaskan penapis dan membolehkan bahan kimia untuk masuk ke dalam air kencing kita. 
.
Bagus kan
.
Lelaki perlu 1,000 miligram kalsium setiap hari.
.
Manakala wanita memerlukan 1,200 miligram.
.
Dan semua orang dewasa memerlukan 4,700 miligram kalium setiap hari, menurut Linus Pauling Institute.
.
Kita boleh dapatkan bekalan kalium ni dari vitalea shaklee.
.
Makan 1 ke 2 bj saja vitalea setiap hari
.
Untuk kesihatan badan
.
Kenapa pil ostematrix pilihan terbaik untuk bekalan kalsium?
.
Dalam alam semulajadi, contohnya susu
.
Unsur kalsium ni selalunya wujud bersama sama dengan 2 kawan baiknya, iaitu kalsium + vitamin D + magnesium. 
.
Kurang salah satu dari kawan baik ni akan membuatkan penyerapan kalsium kurang sempurna.
.
Ala
.
Bayangkan kalau sorang kawan baik kita tak ada
.
Masa kita bergembira
.
Mesti tak sedap hati kan.
.
BFF tak ada kan
.
Macam itu lah rasanya.
.
Dan kalsium yang tidak diserap itu akan disingkirkan melalui air kencing.
.
Kalau tak kena gayanya
.
Contohnya kita suka tahan kencing terkena batu karang. 
.
Jadi, ambillah ostematrix & Vitalea shaklee
.
Selesai masalah

4. Zat Besi & Vitamin C
.
Zat besi dan vitaminc c berpisah tiada
.
Vitamin c akan membantu penyerapan zat besi dalam badan
.
Jika tapak tangan kita tidak merah
.
Dan kelihatan pucat
.
Eloklah makan vitalea & sustained release vita c shaklee
.
Vita Lea Shaklee adalah multivitamin dan mineral diperkaya zat besi yang pertama dicipta di dunia. 
.
Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaiman disarankan oleh RDA.
.
Vita Lea telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai The Best Multivitamin di dalam Public Interest pada tahun 2000.
.
Sustained release vita c shaklee akan mencukupkan keperluan harian vitamin c dalam 1 tablet sahaja
.
Dan vitamin ini dibebaskan beransur ansur untuk keperluan badan sepanjang hari
Terbaik kan
.
5. Performance Drink 
.
Sangat sedap di minum & menyegarkan
.
Maznee suka minum performance drink ditambah dengan pati air oren.
.
Rasanya ala ala minuman isotonik
.
Memang sedap minum sejuk sejuk
.
Performance drink berfungsi
  • Mengawal keseimbangan air dalam badan 
  • Menghasilkan impuls elektrik yang digunakan oleh saraf dan otot-otot badan.


Ujian klinikal dari saintis shaklee menunjukkan 
  • Performance drink membantu meningkatkan fungsi otot sebanyak 6 kali ganda.  Sangat bagus diambil oleh orang yang rajin bersenam.
  • Membekalkan tenaga 
  • Memelihara peredaran bendalir dalam tubuh. 
.

6. Asid Lemak Omega 3

.
Alamak.
.
Dah lah asid.
.
Berlemak pula tu
.
Memang tak sihat kan?
.
Tak juga
.
Asid omega 3 bagus untuk memelihara kesihatan buah pinggang
.
Maznee & suami sendiri amalkan makan omegaguard shaklee untuk bekalan asid omega 3 harian
.
Apa khasiat Omega 3 ni?
.
  • membantu mengurangkan keradangan kerana sakit buah pinggang. 
  • Membantu mencairkan lemak & kolesterol dalam darah 
  • Mengurangkan kemungkinan untuk buah pinggang rosak yang lebih serius.


.
Apa beza omega 3 dalam omegaguard shaklee ni?
.
Omega Guard dibuat dari ikan & bebas merkuri
.
Selamat di makan.
.
Terdapat 7 asid lemak Omega 3 semulajadi di dalam omegaguard, seperti EPA, DHA, ALA dan lain lain. 
.
Shaklee sangat mementingkan kepuasan & keselamatan pengguna
.
Sebab itu
.
Maznee yakin nak makan sendiri
.
Proses yang digunakan untuk menghasilkan omegaguard ini sangat canggih & mampu menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti
  1. Logam berat yang membahayakan kesihatan seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB. 
  2. Bahan-bahan ini merupakan bahan kimia industri yang sangat toksik.


.
7. Protein
.
Badan kita memerlukan protein untuk membaiki kerosakan
.
Dan bina sel baru
.
Walaupun buah pinggang kita dah rosak
.
Kita masih perlukan protein
.
Jadi sangat penting untuk kita ambil protein yang selamat & sesuai
.
Supaya keadaan kesihatan kita bertambah baik
.
Bukan makin buruk
.
Maznee galakkan kita cuba ESP Shaklee
.
Susu soya berprotein tumbuhan & kaya kalsium.
.
Alah
.
Kalau soya je
.
Lebih baik makan tempe dan tauhu kan
.
Tak pun beli je air soya dalam tin tu
.
Mesti itu yang tuan puan fikirkan?
.
Kalau secara mudah memang nampak macam tu
.
Tapi soya dalam tin tu dah campur banyak gula
.
Soya yang digunakan Shaklee ni istimewa tau
.
Baka soya di siap dipatenkan & dipelihara nasab keturunannya
.
Tak boleh kahwin dengan baka sebarangan
.
Dan semestinya bukan jenis GMO
.
Ewah
.
Kahwin soya pun jaga nasab kan
.
Kelas gitu
.
Soya GMO ni sebenarnya ada kesan mudarat pada kesihatan
.
Sebab tu kita makan soya makin tak sihat sekarang ni
.
Soya Shaklee adalah soaya asli bukan GMO
.
Selamat dimakan.
.
Yakinlah 100%

8. Vitamin B & adik beradiknya

Vitamin B Shaklee mengandungi kombinasi lengkap untuk pembentukan darah yang sihat
.
.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

16 Responses to "Punca Sakit Buah Pinggang. Awas kencing pekat & berbuih!"

  1. Hari ke 10 puasa kena demam teruk. Masa demam setiap setengah jam kena ke bilik air. Terhuyung hayang jalan. Risau dah ingat sakit buah pinggang. Tapi bila dah ok ni, dah normal balik. Agaknya dia nak buang toksin banyak2 cepatkan pemulihan demam. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sebab melawat puan Syamila
      .
      Semoga puan cepat sembuh ya
      .
      Maznee baca komen puan ni terus google di internet

      Apa punca kita kerap kencing

      Doktor ada kongsi antara punca kita kerap kencing

      Punca-punca yang paling biasa kekerapan kencing adalah

      1. Jangkitan pundi kencing (penyebab yang paling biasa di kalangan wanita dan kanak-kanak)

      2. Ketumbuhan bukan kanser pada kelenjar prostat (hyperplasia benigna prostatik - penyebab yang paling biasa pada lelaki lebih daripada 50)

      3. Batu karang dalam saluran kencing

      Penyebab poliuria yang paling biasa di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak adalah

      1. Diabetes mellitus yang tidak terkawal (paling umum)

      2. Minum terlalu banyak cecair (polydipsia)

      3. Insipidus diabetes

      4. Mengambil ubat atau bahan diuretik (yang meningkatkan perkumuhan air kencing), seperti alkohol atau kafein

      Hmm

      Mungkin sebab bulan puasa kita kurang banyak air, lepas tu banyak minum air batu. Minum pula air yang sifat diuretik seperti minuman berkafein

      Kemudian dah demam makan pula ubat yang memang galakkan kencing macam no 4 tu

      Semoga sama sama kita jaga kesihatan

      Maznee pun belajar juga. Baru tau kenapa kita kerap buang air kecil masa jalan jauh terutama masa balik kampung

      Kita kan minum kopi teh nescafe milo nak bagi hilang ngantuk

      RUpa rupanya buat kita jadi kerap kencing sebab sifatnya yang diuretik

      Padam
  2. Ibu pun ada ramai juga kawan yang tak suka minum air kosong

    Selalu mengadu sakit pinggang

    Risau kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum Wrmbth ibu zaid

      Memang ramai kawan kawan yang minum air kosong ni macam nak telan racun

      Susah betul

      Katanya antara kesan buruk kurang air pada badan kita, terutama dalam cuaca panas di malaysia ni adalah penyakit batu karang

      Wah bahaya tu

      batu karang, juga dikenali sebagai nephrolithiasis, terbentuk apabila bahan buangan daripada darah (biasanya oxalate dan urate) ditapis oleh buah pinggang ke dalam air kencing. ... Batu karang lebih cenderung untuk berlaku apabila iklim panas dan kering dan pengambilan cecair tidak mencukupi.

      Ini perkongsian dari internet yang maznee cari

      Tahun lepas, 2016 ayah masuk hospital sebab batu karang

      Kos rawatan buang batu ni rm30,000

      Masyaallah mahal super

      Mujur ada duit

      Kalau tak ada tak tahulah apa nak jadi

      Padam
  3. Buah pinggang kena jaga dari muda

    Zaman dulu orang selalu makan ulam macam petai dan ulam lain

    Nak bersihkan buah pinggang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu

      Orang dulu banyak makan buah buahan dan sayur sayuran yang di tanam sendiri

      Buah-buahan dan sayur-sayuran meningkatkan fungsi buah pinggang anda. Buah-buahan seperti buah anggur, cranberry dan blueberries; Sayuran termasuk adas, bawang, saderi, bitum, bayam, kacang tali dan asparagus. Jika anda mengalami penyakit buah pinggang, pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda makan adalah rendah dengan kalium.

      Eloklah makan sayur dan buah untuk kesihatan buah pinggang

      Padam
  4. kalau muda2 lagi dah sakit pinggang memang kena jaga pemakanan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu

      Muda muda elok jaga kesihatan badan dan rohani

      Kesakitan buah pinggang dan sakit belakang mungkin sukar dibezakan, tetapi kesakitan buah pinggang biasanya lebih mendalam dan lebih tinggi di bahagian belakang dan di bawah tulang rusuk manakala sakit otot dengan kecederaan belakang biasa cenderung lebih rendah di belakang.
      .
      Punca-punca sakit buah pinggang terutamanya kencing jangkitan saluran dan batu karang.

      Lama kita nak pakai kan

      Padam
  5. buah pinggang adalah filter dari Allah yg tiada gantinya...syukur dengan nikmat sihat yg dianugerahkan..moga kita sentiasa sihat walafiat dan buah pinggang kita sentiasa berfungsi dengan baik..

    tersenyum.irda bila sis sebut water filter boleh digantikan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha. Kebetulan maznee tulis artikel ni sebelum pergi blog irda dulu
      .
      Semoga irda success dalam bisnes
      .
      Baru lepas tender dari cimb kan
      .
      Sambil buat part time kat kompeni air tu.
      .
      Irda pun bantu pelanggan jaga kesihatan dengan bekalan air yang di tapis berkualiti tinggi
      .
      Hehe
      .
      Bila minum air yang bersih, buah pinggang kita pun tak teruk kerjanya

      Padam
  6. Info yg bagus. So kena byk minum air suam byk kalau sygkan buah pinggang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sementara buah pinggang sihat lagi boleh lah minum air kosong secukupnya
      .
      Kalau buah pinggang dah rosak
      .
      Minum air dengan cukup pun tak dapat bantu dah
      .
      Elok kita jaga sementara masih sihat

      Padam
  7. Alhamdulillah terima kasih perkongsian ini...sungguh sedayanya kita jagalah sebaik-baiknya organ yang Allah pinjamkan buat kita...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, setuju tu sis perdu cinta

      Antara perkara yang kita boleh amalkan untuk dapatkan buah pinggang yang sihat adalah dengan makan makanan & minuman yang sihat seperti

      1. Bunga kobis

      Ia adalah sayur-sayuran cruciferous yang tinggi dalam vitamin C, folat dan serat. Selain itu, ia mengandungi banyak indole dan glucosinolates. Ini adalah sebatian penting untuk membantu hati meneutralkan toksik yang terdapat di dalam badan dan memelihara membran sel dan DNA.
      .
      Bunga kobis adalah yang paling sihat yang diambil rebus atau rebus.
      .
      2. Cili benggala merah

      Ini adalah sayur-sayuran yang sempurna untuk diet buah pinggang kerana ia rendah kalium, dan tinggi Vitamin A, C, serta B6.
      .
      Di samping itu, lada merah juga merupakan sumber asid folik & serat yang sangat baik yang diperlukan untuk membantu buah pinggang melakukan fungsi dengan baik.
      .
      Cili benggala juga dikatakan membantu dalam mencegah kanser tertentu
      .
      3. Kubis

      Rasanya sedap dalam apa jua cara kita hidangkan!
      .
      Kubis penuh dengan fitokimia, sebatian kimia yang terdapat dalam buah-buahan & sayur-sayuran yang memusnahkan radikal bebas sebelum menyebabkan apa-apa kerosakan kepada sistem dalaman anda.
      .
      Sebatian kimia juga dikatakan melawan pelbagai penyakit kardiovaskular dan kanser.
      .
      4. Bawang putih

      Banyak betul khasiat bawang putih tau.
      .
      WAlaupun baunya agak busuk.
      .
      Daripada mengekalkan rambut yang sihat untuk melindungi hati kita. Ia mengandungi ciri-ciri anti-radang yang menghalang terhadap radang buah pinggang.
      .
      Ia juga membunuh bakteria yang boleh merosakkan buah pinggang kita & kita boleh dapat khasiat penuh dengan memakannya secara mentah

      Kalau lalu.

      Hehe

      Padam
  8. TKSH PERKONGSIAN YG SGT BERMNFAAT.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama puan paridah. Semoga bermanfaat kepada semua. Buah pinggang yang sihat boleh di jaga dari muda

      Amalkan pemakanan yang sihat

      Jika boleh makan vivix shaklee untuk khasiat polyfenol tumbuh tumbuhan & antioksida

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. πŸ˜‰ Insyaallah akan lawati blog cik puan & bonda semula.🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„